Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 52 van 164 EersteEerste ... 242505152535462102152 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 511 t/m 520 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

  1. #511
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    222

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yalexw Bekijk bericht
    Hallo allemaal ik heb een vraag over het maken van een burst. Ik kon het niet vinden dus neem me niet kwalijk als het al wel ergens staat. Maar ik wil graag een desert burst maken (zo heet het geloof ik).
    Zoiets zou ik graag krijgen, maar ik weet niet precies waar ik moet beginnen. Zelf dacht ik eerst de maple top de kleur van het middelste te geven en dan met airbrush oid de ronden zwart te maken. Maar ik heb geen idee hoe ik de middelste kleur krijg en met wat voor techniek? Vandaar dus dat ik het hier maar eens vraag.
    Gr. Alex
    Nog even terugkomend op mijn vraag ik vroeg me namelijk af waarmee ik het midden kan "kleuren". Olie lijkt me niet toch? Want lakken gaat dan toch niet meer? Ik ben echt een noob wat betreft het lakken dus.

    Btw, heel mooi fred! Dat is echt een klein wondertje.
    Gitaarproject Les Paul Bigsby:
    -Topic
    -Site

  2. #512
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    voor het midden kun je clou waterbeits gebruiken, geel en eiken ,het geel alleen is voor deze kleur te geel dus moet je het mengen met de eiken kleur
    life sucks and then you die

  3. #513
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    222

    Standaard

    En wat voor eiken denk je dat het best is er is namelijk licht midden en donker verkrijgbaar. Zelf dacht ik midden maar een expert weet dit natuurlijk beter.
    Gitaarproject Les Paul Bigsby:
    -Topic
    -Site

  4. #514
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    licht eiken (dat lijkt ook het meest op amber)
    life sucks and then you die

  5. #515
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    222

    Standaard sunburst mal op punaises

    Dan nog weer een vraagje:P blijven bezig. Ik was aan het zoeken naar sunburst technieken en toen kwam ik het volgende tegen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ravanelli Bekijk bericht
    Al een tijdje ben ik bezig om een strat naar mijn wensen samen te stellen. De onderdelen zijn ook allemaal zo goed als aanwezig en ik nader dan ook het lakken van de body. Nou stuit ik hier nog op een aantal onduidelijkheden. De zoekfunctie kan deze vraagtekens helaas niet wegnemen. Ik zal mijn gedachten even op een rijtje zetten:

    Ik heb enige tijd geleden een Elzen Strat body op de kop kunnen tikken, welke nog geheel blank is. Mijn bedoeling is deze in 3 color Sunburst te spuiten. Er komen nog enkele vragen naar boven wat betreft kleurbenamingen en ben ik niet helemaal zeker van enkele feiten wat betreft de Sunburst spuittechniek.

    Inmiddels heb ik begrepen dat de meest centraal gelegen kleur Amber is, welke aan te brengen is dmv waterbeits. Ik heb daarvoor ook het adres kunnen vinden om deze Waterbeits in poedervorm v/h merk Clou te kunnen bestellen. In eerdere topics heb ik kunnen lezen dat de kleur Amber te verkrijgen is door Fel Gele waterbeits te mengen met Donker Eiken. Zo kan men de gewenste kleur verkrijgen. Men kleurt dan de gehele oppervlakte van de body Amber. De Zwarte rand is te verkrijgen dmv de truc met de mal op punaises. Wat mij nog onduidelijk is, is de overgang van het Amber naar het Zwart. Op enkele sites lees ik dat je eerst een overgangs zone spuit ( ook weer dmv de mal) in de kleur donkerbruin en op deze zone de kleur rood. Klopt dit? ( Het wordt dan eigenlijk 4 color Sunburst)

    Zo ja, Hebben de kleuren donker bruin en rood ook nog een exacte benaming of moeten deze ook verkregen worden dmv het mengen van waterbeits?

    Dan nog iets over de volgorde van het aanbrengen. Klopt het dat je eerst de body geheel Amber spuit, daarna de randen (zwart) onder handen neemt en hierna de donkerbruin/rode kleur aanbrengt, of werkje van binnen naar buiten waarbij de kleuren elkaar enigzins overlappen en je de spuitrichting naar buiten richt.

    Als iemand mij deze vragen weg kan nemen, dan ben ik je zeer dankbaar en kan ik voor de kerst nog de juiste kleuren bestellen :-D .

    Alvast Bedankt,

    Stefan Graat
    Zou iemand mij kunnen vertellen wat voor truc dit precies is en hoe deze werkt?
    Gitaarproject Les Paul Bigsby:
    -Topic
    -Site

  6. #516
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    die mal truc zou ik niet gebruiken omdat je dan een te scherpe rand krijgt, ik neem aan je dat geen spuitpistool of airbrush heb ?

    koop een plantenspuit waar je druk op kunt zetten (o/a bij de blokker verkrijgbaar), het amber stuk breng je eerst aan met een sponsje (gewoon de hele body amber stainen)
    de bruine rand doe je met donker eiken, en de eiken stain doe je in de planten spuit (eerst even oefenen op een stuk karton of iets dergelijks) kijk of je het mondje van de plantenspuit kan instellen op een zo smal mogelijke straal. Als de straal te breed is spuit je net naast de body, om de body heen, zodanig dat de overspray de body raakt en je een bruine rand om de body heen krijgt.
    Het zwart kun je met een spuitbus zwarte lak doen of je vult je planten spuit met zwarte inkt en dan wederom het zelfde proces als hierboven beschreven

    heb je wel een airbrush dan kun je gewoon een bruine cq rand om de body heen spuiten
    sterkte
    fred
    life sucks and then you die

  7. #517
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Voor de lakkenners:

    Deze top zit nu in de filler, en moet nog een keer geschraapt worden. Om de tekening maximaal uit te laten komen wil ik hem stainen en aflakken. Het probleem is dat er langs de randen soms wat veel secondelijm in het hout getrokken is. Rondom wil ik een dunne zwarte burst hebben om dit af te dekken. De binding plak ik dan af en schraap ik later schoon. Het middendeel stainen is niet het prbleem, maar waarmee maak je het beste de zwarte burst langs de randen zodat het goed dekt op de secondelijmresten? En vervolgens... welke lak daar weer overheen voor een spiegelgladde finish (heb nog genoeg banke nitro liggen en kan er goed mee overweg met airbrush, dus dat geniet de voorkeur)

    Gaat om deze top



  8. #518
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    voor de zwarte rand is magiccolor of als je dat niet kunt krijgen Schmincke airbrush verf het best, niet createx zwart gebruiken want dat gaat spetteren (te grof pigment),
    beide verven hechten goed op superlijm of lak dus kun je hier prima voor gebruiken
    Schminke is wel iets transparanter dan magic en geeft hier door wel een mooiere overgang

    voor aflakken vind ik cellulose nog steeds het mooist dus als je dat hebt..
    life sucks and then you die

  9. #519
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    btw mooie top! (ik kan op mijn werk geen plaatjes zien )

    als je zou double stainen met thinner haal je al veel van de superlijm weg en die top is er erg geschikt voor
    life sucks and then you die

  10. #520
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    btw mooie top! (ik kan op mijn werk geen plaatjes zien )

    als je zou double stainen met thinner haal je al veel van de superlijm weg en die top is er erg geschikt voor
    Double stainen is airbrush verf (smincke) aanbrengen, uitwrijven met thinner, tweede laag in andere kleur aanbrengen, weer uitwrijven, daarna de rand zwartspuiten en dan blank aflakken. Juiste volgorde?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top