Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 164 EersteEerste 123451353103 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2003
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    2.309

    Standaard polylak

    poly lak smeert alles dicht! t geluid wordt hier een stuk doffer van..zou ik dus niet gebruiken. t is wel erg hard en kan erg goed gepolijst worden..

    begin nooit aan t verwijderen van poly lak....je schuurt je helemaal t apelazerus...zucht...als iemand hier nog tips voor heeft...

  2. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door niekb
    poly lak smeert alles dicht! t geluid wordt hier een stuk doffer van..zou ik dus niet gebruiken. t is wel erg hard en kan erg goed gepolijst worden..

    begin nooit aan t verwijderen van poly lak....je schuurt je helemaal t apelazerus...zucht...als iemand hier nog tips voor heeft...
    'Dichtsmeert'....whatever. Genoeg top-end bouwers van akoestische gitaren die gewoon Poly(ester/urtheaan) lakken gebruiken. Van klein (Olson, Ryan, Rick Turner) tot groot (Taylor, Larrivee). [Prima spul, prima dun aan te brengen, en ik geloof niemand als die beweert dat het verschil tussen een goed aangebrachte poly en een goed aangebrachte nitro lak te horen valt. Als ik polyester lak kon bewerken, zou ik het ook gebruiken.

    Verwijderen, ja, schuren. Goede polyester is ook prima schuurbaar, wat nitro niet zozeer is (blijft zachter/wordt door vrijwving nog zachter).

    Mattia

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2003
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    2.309

    Standaard

    het kan zijn dat als poly dun is opgebracht dat t goed werkt...mijn ervaring hier is met een dikke laag, t hout trilt als t ware mee met de snaren. door een te dikke laag kan t hout niet zo goed meetrillen...zo maakt t ook uit wat voor hardware erop zit...de verschillen zijn misschien klein maar toch maakt het uit..mijn ervaring is dat mijn gitaar, zonder die dikke polylak een stuk helderder klinkt.. t is zeker hoorbaar! (tis een hollowbody, wellicht dat t verschil maakt met solidbody's, dat durf ik niet te zeggen)

    wat betreft het schuren...poly is erg kras bestendig en dus erg hard, zelfs met 50 grid ben je uren aan het schuren voordat alles eraf is..oppassen dus op de plekken waar de lak weg is want anders schuur je t hout weg...


    schuur gestaag door...

  4. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wietse
    ik gebruik altijd spuitbusjes, en je hebt beslist geen spuitcabine nodig, windstille dag buiten wil prima of in een hok of lege kamer gaat prima, maskertje voor is wel verstandig.
    ik heb wel airbrush maar nooit goed resultaat mee behaalt (ik doe waarschijnlijk altijd iets verkeerd) maar ik dacht eraan deze gitaar in groen en wit motief te spuiten maar dan met spuitbusjes
    zou dit gaan en moet ik erna lakken ?

    MISS beetje dom na al deze uitleg van voorgaande maar ik ben er nog niet zo goed in

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    begin nooit aan t verwijderen van poly lak....je schuurt je helemaal t apelazerus...zucht...als iemand hier nog tips voor heeft...[/QUOTE]


    Gewoon warm maken met een verfafbrander (electrische) en dan met een verfkrabber(wel zeer scherp)verwijderen.Nadeel is dat als je het te heet maakt het hout eronder zwart wordt of verbrand dus weet wat je doet.Ook moet de verfafkrabber vlak zijn...een groef is zo getrokken..,maar de manier dus om zeer snel lak en verf te verwijderen van met name solid body`s.

    jan jansen

  6. #26

    Standaard

    ik wil me gitaar tot op het hout opschuren, en dan wil ik er een transparante, misschien gekleurde lak overheen gooien, ik wil wel dat het hout goed zichtbaar is bij het eindresultaat, zijn die sealers transparant van kleur? en moet ik dan nog dingen anders gaan doen, behalve een dekkende kleur weglaten:P ??

    k heb trouwens sinds kort thuis een spuitpistool op luchtdruk, hier moet ik volgens mij andere soorten verf in doen, weet iemand waar ik dat kan halen?
    (eerste keer dat ik wat aan de looks van me gitaar ga doen)

  7. #27

    Standaard

    Voor de liefhebber:

    Cetabever cellulose lak is oa verkrijgbaar bij Verf en Wand Apeldoorn, 50m voorbij Feedback.
    Hoogachtend,
    Bambufan
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jannest
    die gozert speelt op 2 gitaren en beide klinken ze kut
    heb het vage vermoeden dat het niet aan de gitaren ligt

  8. #28

    Standaard

    oke, hoe we een gitaar moeten schuren en lakken is in dit topic helder
    en duidelijk....

    maar wanneer zetten we er nu de inlay's in, plakken we die af?

    iemand die dit mij kan uitleggen????

    grtz. gérard

  9. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gradje pbc
    oke, hoe we een gitaar moeten schuren en lakken is in dit topic helder
    en duidelijk....

    maar wanneer zetten we er nu de inlay's in, plakken we die af?

    iemand die dit mij kan uitleggen????

    grtz. gérard
    Eerst inlay, dan schuren, dan of afplakken, of lakken en dan inlays schoonschrapen (alleen kleurlak moet eraf; blanke lak hoort gewoon over de inlays heen).

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2004
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Kan iemand misschien meer vertellen over het kleuren van hout en daarna afwerken met olie en was?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top