Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 163 van 164 EersteEerste ... 63113153161162163164 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.621 t/m 1.630 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

  1. #1621
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.726

    Standaard

    Ja geen verwijten hoor, ik zag achteraf waar het mis ging.
    Ik had nog wat ander advies in gewonnen en ook dat was: mwoh, met een wat donkere ondergrond blijft het lastig om het echt zonder randjes te krijgen. Het is ook te lastig om dat frivole logo met een mesje uit te gaan snijden. Ik laat het gewoon zo. Het blijft toch mijn eigen verbouwde project Squier, het hoeft geen perfect axe te worden. Het ging erom dat een hoop dingen die ik normaal zou uitbesteden, ik nu eens zelf zou gaan doen. En daar hoorde een refinish eigenlijk niet eens bij, dat idee kwam als laatste!
    De hals wordt een andere Squier, de J Mascis hals (echt super fijn ding!), andere slagplaat wit parelmoer kot erop voor het contrast, de electronica ga ik aanpakken qua pots en treble bleed, rhythm circuit is goed (verrassend goed zelfs!), de trem wordt een Fender Japan exemplaar. De non-locking Squier vond ik niet helemaal je dat.

    Dan maar met een iets minder mooie decal maar wel een matching headstock: thanks guys Veel aan jullie adviezen gehad!
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  2. #1622
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Ja geen verwijten hoor, ik zag achteraf waar het mis ging.
    Ik had nog wat ander advies in gewonnen en ook dat was: mwoh, met een wat donkere ondergrond blijft het lastig om het echt zonder randjes te krijgen. Het is ook te lastig om dat frivole logo met een mesje uit te gaan snijden. Ik laat het gewoon zo. Het blijft toch mijn eigen verbouwde project Squier, het hoeft geen perfect axe te worden. Het ging erom dat een hoop dingen die ik normaal zou uitbesteden, ik nu eens zelf zou gaan doen. En daar hoorde een refinish eigenlijk niet eens bij, dat idee kwam als laatste!
    De hals wordt een andere Squier, de J Mascis hals (echt super fijn ding!), andere slagplaat wit parelmoer kot erop voor het contrast, de electronica ga ik aanpakken qua pots en treble bleed, rhythm circuit is goed (verrassend goed zelfs!), de trem wordt een Fender Japan exemplaar. De non-locking Squier vond ik niet helemaal je dat.

    Dan maar met een iets minder mooie decal maar wel een matching headstock: thanks guys Veel aan jullie adviezen gehad!
    Leuk project.?Je gaat toch wel het eindresultaat posten he?

  3. #1623
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.726

    Standaard

    Zoveel trots kan ik dan op zeker niet voor me houden

  4. #1624
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Eerst metallic, dan blank, dan decal en dan de rest van de blanke lak. Wel een heel vet project!!!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    147-c Guitars

  5. #1625
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Quick & dirty tips nodig!

    Van een kennis een oud 3/4 Spaans gitaartje ter opknappink meegekregen. Financiële waarde gelijk aan nul (een heuse Avora, de kenner weet genoeg!) maar emotionele waarde erg groot want ooit een verjaardagskadootje van vader zaliger. Lak verweerd, randen geschaafd, butsen en krassen, een microbiotoop op het fretbord, knarsende stemsleutels, alles is sneu. De bedoeling is om de oude lak er af te schuren, de "binding" met de hand bij te kleuren, en er een satijnlak overheen te spuiten. Perfectie is niet gewenst, maar het moet gewoon wel weer leuk om naar te kijken en fijn om op te spelen zijn.

    Dus eerst de snaren er afgehaald en weggegooid, ondanks de antiekwaarde. Stemsleutels (na enig aandringen) verwijderd. Rozet afgeplakt want die moet behouden blijven. De top kan nat geschuurd worden met 400 ofzo, dat is voldoende. De achter- en zijkanten echter hebben hier en daar hun kleur verloren, de bruine kleurlaag laat te veel van het blanke multiplex zien. Het zou fijn zijn als ik dat een beetje roodbruin bij kan kleuren: schuren, beitsen, lakken?

    Dan de lak zelf. Eigenlijk wil ik er twee, hooguit drie lagen van een Gamma spuitbus op hebben, satin finish want hoogglans is lastiger (?) en niet echt passend. Maar het moet er wel een beetje netjes uitzien en een beetje blijven zitten natuurlijk. Betere of makkelijkere alternatieven (goedkoper hoeft niet)? Olie is op langere termijn te bewerkelijk dus dat wil ik eigenlijk niet.

    Dan het fretbord TLCen, de stemsleutels WD40en, nieuwe snaren erop en klaar. Keep it simple stupid.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  6. #1626
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.726

    Standaard

    Nou, corona project 2 in aantocht
    Wederom pomp my Squier maar nu een 72 (dus de LP layout zal ik maar zeggen) waar ik eig3alkeen de body, switch en output van ga gebruiken. Nou heeft die body zo'n lullig dün streepje muddenop lopen waar de twee helften van de body gelijmd zijn. En ik wil 'm refinishen zonder streepje, uiteraard. Is de vraag: komt dat goed net schuren tot de grondlaag, plamuren, schuren of kan dat beter geplamuurd worden vanaf kale body?
    Uw tips zijn van harte welkom!

  7. #1627
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Met lakplamuur gaat dat prima.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    147-c Guitars

  8. #1628
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Het is al even een tijdje stil in dit lak topic... weer eens even ophalen.

    Ik ben momenteel bezig met een nieuw bouwproject. Een all natural wood flying V. Een mahonie hout flying V met ebben binding, ebben fretboard, jatoba inleg, ebben kopfineer.

    Nu zit ik alvast een beetje te praktiseren over de afwerking hiervan. Tot op heden heb ik eigenlijk altijd gekozen voor nitro lak op mijn zelfbouw gitaren, omdat dit 'het beste' zou zijn. Maar ik moet zeggen dat ik het redelijk prijzig begin te vinden en het opbrengen met spuitbus vind ik ook altijd een hoop gedoe en er gaat altijd een hoop verf de omgeving in i.p.v. op de gitaar.

    De tegenhanger van nitro in de gitaarwereld is eigenlijk PU lak. Nu vroeg ik me af over er mensen zijn die ervaring hebben met het aanbrengen van een 'wipe on' lak. Bijvoordeeld een trae lyx 2K PU lak of iets dergelijks. Dit geeft een harde PU laklaag die volgens mij prima hoogglans te polijsten is. Ervaringen?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  9. #1629
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Ik heb ooit rustins plastic coat gebruikt met goed resultaat maar je schuurt je helemaal het lazarus.

    Ik zou zeggen: eerst vullen met zpoxy of zo (mits het transparant moet zijn) en dan gewoon transparante acryl (bussen van de action zijn zeer geschikt). Zijn al genoeg draadjes hierover.

    Nitro is rotzooi. Men gebruikt het omdat het zzeer dus aan te brengen is maar dat kan met acryl ook

    Maar als he toch perse “toonlak” nitro wilt zijn deze prima betaalbaar:

    https://www.nonpaintstore.nl/spuitbu...klk-kopen.html

  10. #1630
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Ik heb ooit rustins plastic coat gebruikt met goed resultaat maar je schuurt je helemaal het lazarus.
    heb met deze ook goed resultaat gehad, maar wel dampfilter gebruikt.
    dit was het resultaat op de body



    je zou ook aan Rustins Danish oil kunnen denken.
    Zit was is vermengd en kun je goed uitpoetsen waardoor het niet plakkerig wordt
    deze body zit in de Danish



 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top