Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 161 van 164 EersteEerste ... 61111151159160161162163 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.601 t/m 1.610 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

  1. #1601
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Yes, op een andere site toch nog spuitkap gevonden!
    Nu ik je toch heb: inclusief een stukje testen op wat resthout, ga ik van de Motip kleurlak 2 of 3 bussen nodig hebben?
    Nee een bus is doorgaans zat om een mooie dekkende kleurlaag te spuiten. De transparante lak geeft hem vervolgens de dikte die je nodig hebt om te polijsten.

  2. #1602
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Standaard

    Dan haal ik er twee en gun ik mezelf iets meer oefening op een ruim proefstuk, dat lijkt me wel zinnig.

    Super bedankt voor de goeie tips, ik heb er helemaal zin in! Hij is al uit elkaar, morgen schuren!

  3. #1603
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Standaard

    Schuurwerk zit erop, best netjes gelukt.
    Enige punt van twijfel is vanuit welke positie ik 'm ga spuiten.
    Hangend lijkt me op zich handig te doen, maar hoe spuit je dan netjes de onderkant?
    Plat leggen? Nog makkelijker, maar na hoe lang drogen kun je 'm dan veilig omdraaien zodat je de gelakte kant niet beschadigt?
    Verder zie ik ook nog handige harries met een steel met 4 bouten aan de body en die dan weer in een T-stuk en die dan weer stevig.... maar da's een hoop geklus voor hoogstwaarschijnlijk een eenmalige actie.
    Of met een lat toch bevestigen aan de body en die lat klemmen aan de workmate? Dat is maar een bescheiden beetje klus.

    Wie biedt?
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  4. #1604
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Standaard

    Ik ben inmiddels een heel eind, maar ik zit nu in twijfel. Na de metallic lak heb ik op de body de colormatic 2k blanke lak gedaan en daar zit 'm de twijfel. Alleen bovenop de body hals verbinding en de bovenste hoorn is duidelijk meer glans gekomen en op de voor- en achterkant beduidend minder.
    Ben ik te voorzichtig geweest? Ik heb de eerste laag blank heel dun geneveld maar de tweede laag naar mijn idee maximaal dik dat ie net geen lopers kreeg. Nog dank voor de tip van dat merk trouwens Napoje!

    Tweede, als ik het misschien te weinig dik blank gelakt heb, kan ik er dan nog 1k blank extra overheen zetten? Ik heb nu voor de headstock hier Motip 1k in huis Of wordt dat lelijk?

  5. #1605
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Ik ben inmiddels een heel eind, maar ik zit nu in twijfel. Na de metallic lak heb ik op de body de colormatic 2k blanke lak gedaan en daar zit 'm de twijfel. Alleen bovenop de body hals verbinding en de bovenste hoorn is duidelijk meer glans gekomen en op de voor- en achterkant beduidend minder.
    Ben ik te voorzichtig geweest? Ik heb de eerste laag blank heel dun geneveld maar de tweede laag naar mijn idee maximaal dik dat ie net geen lopers kreeg. Nog dank voor de tip van dat merk trouwens Napoje!

    Tweede, als ik het misschien te weinig dik blank gelakt heb, kan ik er dan nog 1k blank extra overheen zetten? Ik heb nu voor de headstock hier Motip 1k in huis Of wordt dat lelijk?
    Glans komt wel met polijsten. Je zal hem toch eerst met waterproof moeten schuren. Wordt ie zwz weer mat. Wat ik wel doe is tussen het wisselen van grid er even met een polijstschijf of doek overheen ga om te zien hoe goed ik geschuurd heb. Kan ook met wat wasbenzine erover krijg je een redelijk beeld.

    Probeer anders eerst een klein vlak bijvoorbeeld een hoorn helemaal glanzend en vlak te krijgen om het gevoel te krijgen. Lastig uit te leggen, moet je echt zelf uitvogelen. Als je spuitwerk strak is hoef je minder grof te schuren en heb je ook minder kans door de lak te schuren. Pas vooral op met de randen. Dit is zwz het moeilijkste van gitaarbouw mijn inziens. Mij koste het 4-5 gitaren voor ik het een beetje kon en nog is het nog kan het beter.

    En werk het liefst met goed waterproof schuurpapier en polijstmiddel. Geen commandant in ieder geval, ik gebruik zelf colad one step ready. Menzerna heeft ook zoiets. Echt veel beter.

  6. #1606
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    schuren: kovax assilex. hands down het beste. Geen geklooi meer met water en nat schuren. Bwugh. Ik gebruik water alleen nog maar met de 3M trizact maar die kan ik op een prijzige poetsmachine zetten.

    Polijsten: de 1 stap HC400 van Menzerna is te gek voor met de hand poetsen. Pak je machines erbij, is mijn favoriet de 3M 51815 'met de groene dop' en de grijze Rupes polijstpad. Die combinatie haalt makkelijk 45 tot 60 minuten af van het polijsten!

    1K kan je prima zetten over een 2K lak maar andersom is dat niet aan te raden, tenzij je een 1K solvent based basecoat hebt en je hebt het voldoende laten dampen (ongeveer na een half uur). Basecoat is namelijk geen lak, daarom kan dat wel.

    Ik gebruik de Colormatic 2K tegenwoordig als mijn lakfiller (dus níet houtfiller; dat is weer wat anders), die blok ik vlak en dan lak ik af in nitro of een (andere) 1K lak. Een 1k hardt namelijk wat harder uit en is dus ook wat makkelijker gloss te krijgen. Mocht ik door de 1K laag schuren, kan ik die makkelijk opnieuw opbouwen om dat daarna te polijsten; bij 2K zie je toch de lagen als je daar doorheen schuurt. En inderdaad: colormatic. Geen Spraymax (meer voor mij!).

    Ik vind het polijsten van een 2K lak geen probleem (handmatig of machinaal) maar ik vind het resultaat gewoon minder mooi, haha.

  7. #1607
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Standaard

    Kijk, weer een berg tips waar ik een hoop aan heb, thanks beide!
    Ik heb de headstock ook gespoten, die ga ik vanaf vandaag eerst aflakken in 1k motip blanke lak. Weekje of twee wachten en dan kijken we eens goed naar de verschillen met de body, die in 2k colormatic is afgelakt. Of zou ik die body nu ook al een extra laagje 1k blank kunnen geven? 2k zit er nu 4 dagen op)

    Nu niet om eigenwijs te doen, maar even ter "goedkeuring"
    Ik heb momenteel in huis 600,1200 en 2000 grit wat betreft het fijnere werk. Ik heb nog een wimperhaartje die (uiteraard) op de voorkant van de body is gevallen tijdens de tweede blanke laklaag. Kan ik die met 600/1200/2000 schuren en de rest niet of moet ik per se alles mat schuren en dan pas polijsten?

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik met handmatig voorzichtig polijsten erg goede resultaten had met Commandant 5, maar dat was lak die al hoogglans was natuurlijk. Of is dat echt vloeken in de kerk? Ik zag Fred Dons ook over commandant en die is ook altijd "leuk bezig'' met lak


    O ja, over de headstock: kleur zit erop, paar lagen blanke laag vandaag en/of morgen. Moet ik dat eerst terugschuren naar 600 of iets dergelijks als ik de decal erop wil zetten? Of kan dat direct, dan decal, dan weer lakken, etc?
    Sorry voor de wellicht driedubbele n00b vragen hoor, ik ben ook maar op ontdekkingsreis
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  8. #1608
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Kijk, weer een berg tips waar ik een hoop aan heb, thanks beide!
    Ik heb de headstock ook gespoten, die ga ik vanaf vandaag eerst aflakken in 1k motip blanke lak. Weekje of twee wachten en dan kijken we eens goed naar de verschillen met de body, die in 2k colormatic is afgelakt. Of zou ik die body nu ook al een extra laagje 1k blank kunnen geven? 2k zit er nu 4 dagen op)
    je kan prima die 1K over de 4 dagen oude 2K spuiten maar ik zou wel eerst de 2K blokken (vlak schuren) zodat je minder 1K hoef te spuiten om een strak resultaat te krijgen.

    Nu niet om eigenwijs te doen, maar even ter "goedkeuring"
    Ik heb momenteel in huis 600,1200 en 2000 grit wat betreft het fijnere werk. Ik heb nog een wimperhaartje die (uiteraard) op de voorkant van de body is gevallen tijdens de tweede blanke laklaag. Kan ik die met 600/1200/2000 schuren en de rest niet of moet ik per se alles mat schuren en dan pas polijsten?
    Je schuurt met 600 om alles vlak te krijgen; je schuurt dus de sinaasappelhuid eruit en waar de lak is gaan inzinken. Het schuren met fijner grit om de glans terug te halen. Dus ja, gewoon knallen met 600 en als alles vlak is naar je zin, met 1200 en 2000.

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik met handmatig voorzichtig polijsten erg goede resultaten had met Commandant 5, maar dat was lak die al hoogglans was natuurlijk. Of is dat echt vloeken in de kerk? Ik zag Fred Dons ook over commandant en die is ook altijd "leuk bezig'' met lak
    Fred gebruikt al jaren geen Commandant meer, weet ik bij toeval Hij pakt die 3M tegenwoordig (goh, waar zou ík die vandaan hebben, hahah!). Het voordeel van die 3M en Menzerna HC400 is dat het 'grof' begint (veel snijkracht) en daarna vervalt naar een fijner grit. De commandant doet dat niet, dus je draait op een gegeven moment er swirls in omdat de korrel gewoon niet fijner is dan dat. Sinds ik Menzerna en 3M gebruik, is het veel makkelijker om die fijne krasjes eruit te krijgen.


    O ja, over de headstock: kleur zit erop, paar lagen blanke laag vandaag en/of morgen. Moet ik dat eerst terugschuren naar 600 of iets dergelijks als ik de decal erop wil zetten? Of kan dat direct, dan decal, dan weer lakken, etc?
    Sorry voor de wellicht driedubbele n00b vragen hoor, ik ben ook maar op ontdekkingsreis
    Ik zou een paar lagen lak spuiten, blokken met 600, decal erop en dan weer aflakken. Omdat je (geloof ik?) al 1K gespoten hebt, is het een kwestie van lak opbouwen tot je scheel ziet hehe. Anders zou ik de decal direct op de headstock gedaan hebben na de kleurlaag, en dan 2K als lakfiller, blokken na 3, 4 dagen en dan aflakken met 1K.


    Nog 1 tipje over aflakken met 1K: het geeft een mooi(er) resultaat om om de zoveel lagen te schuren tussen de lagen. kan gewoon droog, trouwens. Je haalt er de stofjes mee weg en vlakt alles. Ik doe het na de eerste 5 lagen, en dan om de laag. Zo houd je controle over je lakdikte en is het makkelijker vlak te krijgen op het eind. Maar na een laag of 7 wil je toch wel weer nat schuren anders trek je de lak als rubber weg; hier is Kovax SuperAssilex 'blue' weer geweldig want dat schuurmiddel móet je droog gebruiken maar als je niet zoveel lakt, is dat echt niet nodig.

    Colormatic 1K is trouwens net als nitro: curen en curen zo lang als dat je kan. Je kan het al polijsten na een week hoor maar het gaat toch weer inklinken en dan kan je helemaal van voren af aan beginnen. Drie weken, dat is echt het minimum.

  9. #1609
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Standaard

    Super!
    De headstock is nu nog alleen kleur, dan wacht ik gewoon tot ik de decal heb en ga ik daarna pas blanke lak doen. Dat scheelt!

    Body ga ik dan toch eerst maar schuren en dan alsnog 1k erover, ik had er op deze manier geen goed gevoel over. Bang dat de blanke lak laag te dun was. Ik had daarvoor een lopertje gehad hier en daar en was steeds dunner gaan spuiten, al had ik de tweede laag 2k wel dikke zoals voorgeschreven.

    De 1k blanke lak die ik nu heb is motip clear uit de Effect lijn, colormatic kon ik zo gauw niet vinden in 1k. Onaangebroken, dus ik kan nog terugbrengen en bij de automaterialen handel een betere halen als het slim is. Ze hebben van Motip zelf ook nog Prof Rally en nog andere maar daar zie ik qua specs geen verschil in. Prijs ook niet echt.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  10. #1610
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Standaard

    Nou, het grove werk is gedaan.

    Naam: IMG_20200510_115637166_HDR.jpg
Bekeken: 248
Grootte: 98,2 KB

    Klein plekje bij de pocket aan de voorkant waar ik ondanks voorzichtigheid finaal door de kleurlak heen ging ipv blanke lak opschuren en idem een minimaal radje aan de achterkant. Eigenlijk was de overgang van vlakke body naar ronding niet helemaal mooi, maar goed, dat was af fabriek zo en ik had er bewust voor gekozen om niet heel de body te strippen en te smoothen maar door te gaan op de geschuurde lak. Dat liet wel zien dat de lak soms bijna als filler gebruikt was, ghehehe...
    Maar goed, enige dat nu opvalt is dat de decal volledig zichtbaar is, gek genoeg. Ik heb 'm gezet na de kleurlagen en er overheen gegaan met een aantal lagen blanke lak, die uiteraard nog niet gepolijst is. Ik had eigenlijk verwacht dat de doorzichtige randen van de decal al meteen onzichtbaar zouden zijn. Komt dit pas goed na polijsten, ligt het aan de iets donkerblauwe metallic kleurlak, of anders?
    Als in: komt dat nog goed?
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top