Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 156 van 164 EersteEerste ... 56106146154155156157158 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.551 t/m 1.560 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

  1. #1551

    Standaard

    Even een kort vraagje, iemand enig idee waar ik nitro copper metallic in spuitbuis kan vinden?


  2. #1552
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    https://www.mrdrubbel.nl/Copper-Metallic-Nitro-Lak

    Ik zou alleen voor de zekerheid wel even vragen of die kleur klopt, want op de afbeelding lijkt het eerder erwtensoep groen.

  3. #1553

    Standaard

    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  4. #1554
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Vraagje, Ik ben bezig met de bouw van een klassieke gitaar. Achterkant is van zeer oud en diep donkerbruin Brazilian rosewood, maar de zijkanten zijn van een stuk lichter Indonesisch rosewood. Waarmee kan ik de zijkanten het best een beetje donkerder maken?
    Ik denk dat ik de gitaar dit keer aflak met 1 component blanke acryl lak of zo.
    (dat lakken weet ik niet zeker, ik ben voorlopig afgestapt van politoeren en ben op zoek naar iets simpels om te lakken )
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  5. #1555
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Vraagje, Ik ben bezig met de bouw van een klassieke gitaar. Achterkant is van zeer oud en diep donkerbruin Brazilian rosewood, maar de zijkanten zijn van een stuk lichter Indonesisch rosewood. Waarmee kan ik de zijkanten het best een beetje donkerder maken?
    Ik denk dat ik de gitaar dit keer aflak met 1 component blanke acryl lak of zo.
    (dat lakken weet ik niet zeker, ik ben voorlopig afgestapt van politoeren en ben op zoek naar iets simpels om te lakken )
    sowieso geen kleurstof met een wax erin... dat is vragen om moeilijkheden met het lakken later. Ik zou zelf beginnen met diverse ecolines of nog beter, een Schmincke verf, bijvoorbeeld burned sienna of brazil brown.

    Over het lakken: Politoeren is een drama, mee eens. Wat ik zou doen:

    - zijkanten bijkleuren (of juist zo laten en een maple binding doen op de achterkant als demarcatie, maar dat is aan jouw).
    - ZPoxy porefill. 1e en 2e keer niet schuren (anders loop je het gevaar de kleurlaag te raken op de zijkant...), pas bij de 3e keer schuren en de 4e of zelfs 5e keer aanbrengen verdund
    - schuren met grit 320; nette schuurkras aanbrengen
    - 2K grondlaag (transparant natuurlijk). Let op stofjes in de lucht, let op de uitdamptijd tussen de lagen (minimaal 45 minuten, max 1 uur: te kort en het oplosmiddel dampt niet uit en dan krijg je belletjes in de lak, te lang en de nieuwe laag hecht niet: tis geen nitro waarbij je na 10 jaar nog nieuwe lak kan spuiten met prima hechting...), en NIET SCHUREN tussen de lagen!! Met de 2K bouw je een behoorlijk dikke lak op.
    - drogen voor een week óf een dag onder de IR lamp.
    - schuren met grit 220 op een hard blok voor top&back en schuurvijl voor de zijkant om de 2K helemaal vlak te maken en schuurkrasje op te zetten
    - 1k aflakken.
    - uitharden voor minstens een maand (idealiter, ook al zegt de fabrikant dat 2 dagen voldoende is...bullshit)
    - polijsten (voor polijsten gebruik ik SuperAssilex blauw [P600] en oranje [P1500] en zwart [tolecut of Buflex P3000] en Menzerna SCH300, HCC400 en Final Finish 3000 op een gele poetsschijf van Colad op de Festool Rotex)

    Hopelijk helpt je dit een beetje. Het helpt wel dat ik 20 gitaren per jaar gebruik en al die shit ook dus echt op maak, kan me dus voorstellen dat je dat niet wilt voor 1 gitaar per jaar ofzo :P

  6. #1556
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    dank je Orpheo. Heerlijk uitgebreid antwoord waar ik veel aan heb.

    Inderdaad rond de 1 gitaar per jaar, dit keer dan wel weer 2 tegelijk.
    Ik had de stille hoop om het eens te proberen met wat goedkopere lak.
    Ik heb als proef een paar stukken hout gespoten met hoogglans Acryl lak, en dat resultaat was wel aardig gelukt.
    Maar ik weet totaal niet hoe zich dat op den duur houdt.

    De eerste gitaar deed ik met politoer en was een ramp qua tijd (maanden) en kunde (laag).
    Nitro was de 2de gitaar en dat spuit makkelijk weg, resultaat redelijk, de € spuiten trouwens ook snel weg .
    2K heb ik geen eigenlijk totaal ervaring mee. Tot nu toe alles 1k.

    Ik heb wel een professionele compressor en een redelijk spuit pistool, maar ervaring om daarmee te spuiten stamt van 25 jaar geleden.
    En zeker geen 2K spuiten, alles met 1k.

    Zpoxy Resin heb ik nog zat staan, dus dat komt in orde. Eens kijken of ik iets met Brazil brown kan doen, misschien iets mengen met schellak en dat als grond basis gebruiken? Ik heb begrepen dat Schellak zo ongeveer overal onder kan. ? ? ?
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  7. #1557
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Je kan zpoxy misschien ook wel kleuren. Er is voor gewone epoxy kleurstof in ral kleuren

  8. #1558
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Je kan zpoxy misschien ook wel kleuren. Er is voor gewone epoxy kleurstof in ral kleuren
    Ahhhh, kijk dat wist ik ook niet. Ik ga ook daar achteraan.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  9. #1559
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Vraag? Hier staat een Ibanez 647 Concord dreadnought uit 1976, die met een Stratocaster-headstock.
    In de lak op de voorkant van de body (upper bout/links) zit een wittige waas, een soort mistige vlek.
    Hoe komt dit, kan dat er uit of er af, moet dat opnieuw gelakt worden, kan ik dat zelf, zo nee wat kost dat?
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  10. #1560
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Heb je er een fototje van?
    Vaak komt een witte waas door vocht. Als het echt in de lak zit ga je dat er niet uitkrijgen. Als het enkel de toplaag is kun je soms nog wel wat doen met licht polijsten.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top