Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 108 van 164 EersteEerste ... 85898106107108109110118158 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.071 t/m 1.080 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

  1. #1071
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.979

    Standaard

    Dit is het resultaat van de dubbel stain (1e laag althans):


    Ik had ook nog even een klein proefstukje gemaakt voor kleur met een zwarte stain. Ik vind de kleuren heel erg flets uitkomen. Wat kan ik hier aan doen? En je ziet bij de stukken die ik als laatste gedaan heb en dus veel ingewreven heb dat het zwart ver weg is.


    Ik zou graag het geel wat bruiniger maken. Een beetje woestijnig kleurtje. Hoe krijg ik deze kleur? Ik dacht zelf aan geel/oranje en een klein beetje zwart. Wat water erbij om het lichter te maken. Klopt dit?
    Laatst gewijzigd door Thiez; 28 maart 2011 om 17:37
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  2. #1072
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.979

    Standaard

    Vanmiddag nog een teststukje gedaan en ik heb het idee dat het hout snel verzadigd is. Kan het kloppen dat de fineer op een gegeven moment niks meer opneemt?
    Ik deed nu een basiskleur over de geschuurde dubbelstain en vervolgens wilde ik een burst aanbrengen maar deze werd bijna niet meer opgenomen.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  3. #1073
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2008
    Locatie
    Brugge, deel van een pretpark op de grens van Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk
    Berichten
    1.472

    Standaard

    Fineer is een dun laagje. Kan dus best zijn dat het al verzadigd is, denk ik. Misschien laten drogen voor je de volgende laag zet?
    When in Doubt, Fuck it.
    When not in Doubt... get in Doubt!

    Remember kids: eat your parents, stay in sleep, don't do school, honor your vegetables and get eight hours of drugs every night.

  4. #1074

    Standaard

    Ik heb hier een basswood body liggen die dringend iets van lak ofzo nodig heeft.
    Ik zou hem zo licht en glossy mogelijk willen houden, iets tussen dit en dit.
    Nu ik weet dat basswood een behoorlijk moeilijk (en lelijk) hout is, maar toch wil ik het :')

    Iemand een idee hoe ik dit best aanpak?
    Ikzelf had al gedacht aan wat lagen tung-olie, poriënvuller en een clearcoat?
    Maar ik heb dan ook weer gelezen dat olie en een clearcoat niet samengaan...

  5. #1075
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    je kan wel lakken over olie, alleen is het niet nodig omdat olie op zich een prima eindlaag kan zijn, echt glossy wordt het dan niet, maar mits wat polijstwerk krijg je mooie satijn glans.

  6. #1076

    Standaard

    Het is me ook vooral te doen voor de bescherming, ik denk dat lak toch behoorlijk wat beschermd?

  7. #1077

    Standaard

    Ik ben op het moment weer bezig met 'Zapon Spray', een acryllak in spuitbus; te koop bij de gamma oa. Droogt heel snel en is kleurloos.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  8. #1078
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xscpcrx Bekijk bericht
    Het is me ook vooral te doen voor de bescherming, ik denk dat lak toch behoorlijk wat beschermd?
    lak beschermt idd. maar dan hoeft er geen olie onder. olie is ook een eindlaag (beschermt ook maar is minder duurzaam), zal het hout ietsie kleuren, maar hout kleuren doe je normaal met poederbeits, ecoline ofzo

  9. #1079
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.979

    Standaard

    Even een fototje van mijn teststukjes. Graag u mening en eventueel tips om het nog te verbeteren.
    Het is gedaan met ecoline en afgewerkt met een laagje blanke lak.
    Ik vind het zelf opzich niet slecht maar je blijft wel heel duidelijk zien dat het een fineer is ipv een maple top helaas.

    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  10. #1080
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    Welk effect zoek je? (voorbeeld plaatje?) Je zou wat kunnen experimenteren met bijvoorbeeld fel geel om het wat interessanter te maken. M.i. kan fineer er net zo goed uit zien als een massieve top.
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top