Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 106 van 164 EersteEerste ... 65696104105106107108116156 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.051 t/m 1.060 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

  1. #1051

    Standaard

    Iemand enig idee waar ik lak in deze kleur (tobacco brown, http://www.stewmac.com/shop/Finishin...r_Lacquer.html) in Nederland kan krijgen?

  2. #1052
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 augustus 2009
    Locatie
    VLEUTEN
    Berichten
    985

    Standaard Nitro refinish op fullerplast onderlaag?

    Mij is de kans gegund om een '68 Telecaster te refinishen. Mooi ding, 1-piece swampash, en een geweldige klank. Het is een echte player, met opgevulde humbucker routes en al. Het is dus niet zo dat ik me ga wagen aan een waardevol museum stuk...

    De originele kleur is jaren geleden al weggeschuurd, waardoor het hout (inclusief de reparaties) in alle glorie zichtbaar is. Er zit echter nog wel een laag op het hout, en ik vermoed dat dit de originele fullerplast is. Ik wil deze laag eigenlijk licht opschuren, zodat ik dit als onderlaag kan hergebruiken.

    Mijn vragen zijn:
    - Kan het zijn - gezien de leeftijd - dat het hier inderdaad om een een laag fullerplast gaat?
    - Zo ja, kan ik hier dan zonder problemen overgaan op een nitro afwerking?
    - Welke filler kan ik over de fullerplast aanbrengen om de ergste butsen weg te werken?
    Mijn knutsel pagina:
    www.gemini-guitars.nl (non-commercial)

  3. #1053

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door superfly Bekijk bericht
    Als je wat rondrommelt op de site krijg je ook prijzen voor kleinere hoeveelheden. Ik ben nog niet toe aan bestellen, maar stuur ze eens een mailtje........
    ... en het antwoord luidt: "Nope, enkel te verkrijgen in de opgegeven hoeveelheden".
    Ik denk dat ik ze eens probeer, ik zit door m'n voorraad heen.

  4. #1054

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LeNick Bekijk bericht
    Aantal vraagjes voor mijn project. Ik heb van Vox Humana grondverf (degene die je moet mengen) en een Olympic White lak en ook heb ik een unfinished body. Deze moet ik allereerst in de grondverf zetten (2 tot 3 lagen). Nu zijn mijn vragen als volgt:

    1) aan welke kant moet je je gitaar laten hangen bij het drogen? De verkoper bij Vox Humana heeft het tegen me gezegd maar ik ben het vergeten

    2) nadat de grondverf is aangebracht, maakt het dan uit hoelang je wacht ermee totdat je weer wat doet aan de gitaar?

    3) als de witte lak is aangebracht, moet je dan binnen een bepaalde tijd de blanke hoogglans lak aanbrengen?

    4) de gitaar wordt als basis wit maar krijgt ook zwarte delen die ik er later dmv afplakken nog ga bij spuiten. Hoe zit het in dit geval met de blanke lak en nat schuren? Moet ik dat ook gelijk doen als de witte erop zit, of moet ik wachten tot ze er allebei op zitten, of op allebei apart blanke lak aanbrengen en nat schuren?

    Thanx alvast.
    Komaan LeNick, dit eigenste topic staat bol van de antwoorden op je vragen. Het kost wat tijd maar je leert er heel veel van! Lezen maar...

  5. #1055
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nagramoth Bekijk bericht
    Mij is de kans gegund om een '68 Telecaster te refinishen. Mooi ding, 1-piece swampash, en een geweldige klank. Het is een echte player, met opgevulde humbucker routes en al. Het is dus niet zo dat ik me ga wagen aan een waardevol museum stuk...

    De originele kleur is jaren geleden al weggeschuurd, waardoor het hout (inclusief de reparaties) in alle glorie zichtbaar is. Er zit echter nog wel een laag op het hout, en ik vermoed dat dit de originele fullerplast is. Ik wil deze laag eigenlijk licht opschuren, zodat ik dit als onderlaag kan hergebruiken.

    Mijn vragen zijn:
    - Kan het zijn - gezien de leeftijd - dat het hier inderdaad om een een laag fullerplast gaat?
    - Zo ja, kan ik hier dan zonder problemen overgaan op een nitro afwerking?
    - Welke filler kan ik over de fullerplast aanbrengen om de ergste butsen weg te werken?

    als de lak al, laten we zeggen zo'n 10 jaar op de gitaar zit (en in jouw geval waarschijnlijk nog veel en veel langer) kun je er 999 van de 1000 keer met celullose overheen; het zijn namelijk de oplosmiddelen die op elkaar reageren en die zijn er tegen die tijd wel uit

    ik zou een clou pasta nemen, die neemt nog wat lak op bij het lakken waardoor je uiteindelijk bij het uitharden niet zo duidelijk de filler ziet terugkomen (een 2 componenten filler blijf je uiteindelijk altijd zien na verloop van tijd)
    life sucks and then you die

  6. #1056

    Standaard

    Weet iemand een webshop waar je polijstspullen kan halen?
    Ik wil commandant m4, een polijstkop voor de boormachine halen en eventueel nog meer polijstspul, maar kan geen winkel vinden waar ze dat allemaal hebben.

    Alvast bedankt!
    http://www.oscilloaudio.nl dealer van
    Frudua Direct Deal versterkers en gitaren
    R&R Sound versterkers

  7. #1057
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.968

    Standaard

    autospuiterij zoeken. En anders voxhumana.nl maar die zijn wel redelijk duur met dit spul.
    Commandant haal je gewoon bij bouwmarkt.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  8. #1058
    Member
    Geregistreerd
    17 januari 2010
    Locatie
    Rhoon
    Berichten
    98

    Standaard

    Heb m'n gitaar net in de grondlak gezet (die 2 komponenten spul van Vox Humana). Even 3 vragen.

    1) Zie dit:

    - Na 30 minuten zonder schuren 2e laag en eventueel weer 30 minuten later een 3e laag.
    24 tot 48 uur laten drogen.
    - Schuren met korrel 240. Als nog niet alle nerven gevuld zijn, nog 1 maal nagronden op dezelfde manier als hierboven beschreven.
    - 24 tot 48 uur drogen. Gladschuren met korrel 240 of 320. Als toch nog door de grondlak wordt heen geschuurd dan kan plaatselijk nieuwe lak aanbrengen.
    Die 2e keer drogen, is dat alleen als je nóg eens een grondlak moet doen als na de 1e keer blijkt dat het niet goed genoeg was?

    2) Hierna de gitaar spuiten met nitro lak. Maakt het uit hoe warm/koud het buiten is?

    3) Maakt het veel uit wat voor temperatuur het is in de kamer waar die droogt?

    Deze vragen kon ik niet zo snel vinden via google of de zoekmachine hier.

  9. #1059
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    temperatuur maakt niet zoveel uit bij cellulose, luchtvochtigheid wel, ik heb gisteren nog cellulose gespoten en dat ging prima, bij de huidige temperaturen beperk ik me wel tot 1 laag per dag omdat het wel langer duurt voor dat de lak volledig uitgehard is. zou je meer spuiten dan duurt het zeker een week of 8 voordat je lak echt "hard" is

    ik laat de body na het lakken een minuut of 10 buiten liggen om de meeste dampen kwijt te raken en dan breng ik hem naar een ruimte waar het zo'n 15 graden is om verder uit te harden, kamer temperatuur is natuurlijk beter echter je wilt die thinner niet in je woonkamer hebben
    life sucks and then you die

  10. #1060
    Member
    Geregistreerd
    17 januari 2010
    Locatie
    Rhoon
    Berichten
    98

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    temperatuur maakt niet zoveel uit bij cellulose, luchtvochtigheid wel, ik heb gisteren nog cellulose gespoten en dat ging prima, bij de huidige temperaturen beperk ik me wel tot 1 laag per dag omdat het wel langer duurt voor dat de lak volledig uitgehard is. zou je meer spuiten dan duurt het zeker een week of 8 voordat je lak echt "hard" is

    ik laat de body na het lakken een minuut of 10 buiten liggen om de meeste dampen kwijt te raken en dan breng ik hem naar een ruimte waar het zo'n 15 graden is om verder uit te harden, kamer temperatuur is natuurlijk beter echter je wilt die thinner niet in je woonkamer hebben
    Mooi, dan kan ik morgen beginnen! Dan heeft de grondlak bijna 48 uur kunnen drogen, dat moet genoeg zijn. En hoe lang doe je dat dan elke dag 1 laag? Tot hoeveel lagen?

    En over dat buiten liggen, ik zou niet echt weten waar ik hem zou moeten neerleggen (of beter gezegd: hangen). Dus ik denk dat ik hem maar wel gelijk in de kamer leg. Daar zet ik een raam wagenwijd open voor de ventilatie.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top