Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 60 van 164 EersteEerste ... 1050585960616270110160 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 591 t/m 600 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

  1. #591
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Bekijk bericht
    Kun je met olie ook een kleurtint aan het hout meegeven?

    k Zit te denken aan een korina body met een amber/gele tint, zoals je ook ziet op oude flying V's, en vraag me af of een dergelijk effect ook met olie bereikt kan worden (k zie zelf lakken niet zo zitten namelijk).
    Met olie werkt stainen niet ideaal, of je brengt een stain aan met een paar dunne wazen lak erover om de stain te sealen, dan kan je ook olieën.

    Wist je dat je een nitrolak heel gemakkelijk kan aanbrengen met sponsjes. Je kan een resultaat krijgen dat er als gespoten uitziet (wel ietsjes meer schuren en polijsten dan met spuiten)

    Zoek eens op het forum op het woord "schuurspons" Ik heb ergens hier een uitleg rondzwerven.

  2. #592
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 juli 2007
    Locatie
    Glasgow/Boutersem
    Berichten
    867

    Standaard Airbrush info gezocht

    Yooooooooo.
    Een airbrush lijkt me handig om sunbursts te spuiten.
    Mijn broer gaf me gisteren een Airbrush Pistool van Badger (Model 150). Hij gebruikte dat vroeger om modelbouw (hahhahahaa) te spuiten. Hij gebruikte het met een wegwerp compressed air bus, of hoe noemt zo'n ding. Nu vraag ik me af of ik het kan aansluiten op mijn compressor. Als dat mogelijk is heb ik een overgang nodig maar waar kan ik die (en de juiste) vinden???
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

  3. #593
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Met olie werkt stainen niet ideaal, of je brengt een stain aan met een paar dunne wazen lak erover om de stain te sealen, dan kan je ook olieën.

    Wist je dat je een nitrolak heel gemakkelijk kan aanbrengen met sponsjes. Je kan een resultaat krijgen dat er als gespoten uitziet (wel ietsjes meer schuren en polijsten dan met spuiten)

    Zoek eens op het forum op het woord "schuurspons" Ik heb ergens hier een uitleg rondzwerven.
    Dank je! Ik heb gewoon geen geschikte ruimte om te spuiten, en de pogingen die ik heb gedaan waren niet optimaal. Maar sponzen lijkt me goed te doen
    -

  4. #594

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Poly lakken zou'k mee uitkijken, worden meestal erg dik en plastic achtig, sealen ook de hele boel.

    Voor een "open" sound zou ik satijn glans gebruiken (echt mat kan niet) en voor een "dichte verf sound" hoogglans
    Dit is echt grote onzin en simpelweg niet waar. PRS, Tom Anderson, Tyler, Grosh, Suhr, Fender..allemaal spuiten ze polyester lakken op hun instrumenten..en dat zijn nu niet bepaald de minste.

    Mensen die dit beweren weten echt nog te weinig van deze materie.

  5. #595
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Ik denk dat RS Rik de beginnende amateur en de jaren 80 aziatische poly gelakte gitaren in gedachten heeft, met enig oefening is zeker een dunne lak te verkrijgen.
    Met iedere lak is het de keuze van de spuiter hoe dik hij hem aanbrengt, cellulose heeft het "voordeel" dat de thinner snel verdampt en de lak daardoor "dunner" wordt tijdens het lakken maar ook cellulose kun je te dik aan brengen

    Ik repareer regelmatig poly lakken en ga (helaas) ook regelmatig door de lak heen bij het polijsten omdat die lak tegenwoordig zo dun opgebracht wordt, terwijl bijvoorbeeld jaren 70 strats soms een lak hadden die 3 a 4 mm dik was en alleen met een botte schroevendraaier te verwijderen was

    Ook de "openheid" van de lak is helaas door mythes omgeven, een olie is echt niet "opener" dan een lak, Suhr doet zijn gitaren liever ook niet in olie omdat hij het "onzinnig vind een rubberachtige substantie in de porieren van een gitaar te stoppen met het idee dat hij daardoor meer gaat resoneren (vrije vertaling van mijn kant )
    life sucks and then you die

  6. #596
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JacquesLeDick Bekijk bericht
    Yooooooooo.
    Een airbrush lijkt me handig om sunbursts te spuiten.
    Mijn broer gaf me gisteren een Airbrush Pistool van Badger (Model 150). Hij gebruikte dat vroeger om modelbouw (hahhahahaa) te spuiten. Hij gebruikte het met een wegwerp compressed air bus, of hoe noemt zo'n ding. Nu vraag ik me af of ik het kan aansluiten op mijn compressor. Als dat mogelijk is heb ik een overgang nodig maar waar kan ik die (en de juiste) vinden???
    als je een industriele compressor hebt dan zou ik daar mijn badger niet op aansluiten dat is een beetje overkill (en ik weet ook niet zeker of daar verloopjes voor te krijgen zijn) wil je daar verder in duiken dan zou ik eens contact opnemen met Airbrush services Almere
    life sucks and then you die

  7. #597
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 juli 2007
    Locatie
    Glasgow/Boutersem
    Berichten
    867

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    als je een industriele compressor hebt dan zou ik daar mijn badger niet op aansluiten dat is een beetje overkill (en ik weet ook niet zeker of daar verloopjes voor te krijgen zijn) wil je daar verder in duiken dan zou ik eens contact opnemen met Airbrush services Almere
    CHeers fred zal ik eens doen.
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

  8. #598

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    Ik denk dat RS Rik de beginnende amateur en de jaren 80 aziatische poly gelakte gitaren in gedachten heeft, met enig oefening is zeker een dunne lak te verkrijgen.
    Met iedere lak is het de keuze van de spuiter hoe dik hij hem aanbrengt, cellulose heeft het "voordeel" dat de thinner snel verdampt en de lak daardoor "dunner" wordt tijdens het lakken maar ook cellulose kun je te dik aan brengen

    Ik repareer regelmatig poly lakken en ga (helaas) ook regelmatig door de lak heen bij het polijsten omdat die lak tegenwoordig zo dun opgebracht wordt, terwijl bijvoorbeeld jaren 70 strats soms een lak hadden die 3 a 4 mm dik was en alleen met een botte schroevendraaier te verwijderen was

    Ook de "openheid" van de lak is helaas door mythes omgeven, een olie is echt niet "opener" dan een lak, Suhr doet zijn gitaren liever ook niet in olie omdat hij het "onzinnig vind een rubberachtige substantie in de porieren van een gitaar te stoppen met het idee dat hij daardoor meer gaat resoneren (vrije vertaling van mijn kant )
    Zo is het Fred! En als een polyester lak (of Urethaanlak) dik word opgebracht...dan kan deze altijd nog door de fabrikant tot naar een heel dun laagje worden geschuurd, zoals bv PRS dat doet. Die hebben gewoon de ervaringen tot hoever ze de laag kunnen "terug" schuren.

    Tip! Zie ook eens de Topic: PRS Carve - klopt mijn computermodel? Op pagina 9 en 10 kan je zien en lezen hoe het er in moderne fabrieken aan toe gaat.
    Laatst gewijzigd door Marcel61; 20 maart 2009 om 17:29

  9. #599
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2005
    Locatie
    Zierikzee
    Berichten
    706

    Standaard

    How about schuren met staalwol? Ik wou vandaag beginnen met het nat schuren met P1200 van de zwarte alkydlak (histor). Tussen het lakken door heb ik bij wijze van experiment ook nog eens geschuurd (of gepoetst eigenlijk) met staalwol, dat werkte wel goed. Ik vroeg me af of ik het gladder kon krijgen door na het schuren met P1200 nog te schuren met staalwol... iemand ervaringen daarmee?
    Ibanez RG 3120, Blade Texas Standard Pro, Anvil tube preamp, G-Major, Rocktron Velocity 120, E-bow, Boss GT-10, Rebote 2.5 delay
    MySpace - Skybicycle

  10. #600

    Standaard en eerst blanke lak en dan een kleur?

    Ik heb inmiddels de body van mijn gitaar van 4 lagen polyurethaanlak voorzien, maar vooral de voorzijde van de body is nou niet echt super qua houtstructuur. de achterzijde daarentegen is juist weer erg mooi (verkeerde keuze van 20 jaar terug...). Kan ik de polylak kleuren (donkerblauw tegen zwart aan denk ik dan aan) en op deze manier de voorzijde met een aantal lagen kleuren zodat de nerf nog wel enigszins zichtbaar is, of is dat juist een heel erg foute methode? Ik ben deze nog niet tegengekomen in de lak-faq...
    Na het kleuren wil ik nog wat extra lagen blanke lak aanbrengen om daarna goed te kunnen polijsten. Overigens wordt de lak opgebracht met een kwast.
    mijn blog (dat niet al te vaak wordt bijgewerkt....)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top