Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1

    Standaard Harley Benton kit gitaar JA

    Ik weet niet of dit als zelfbouw kan gelden, maar ik heb laatst zo'n Harley Benton gitaar kit gekocht bij een Duitse webwinkel. Ik heb voor deze gekozen omdat het de enige kit is met P90s en omdat alle electronica al op de slagplaat zit, dus de montage is daardoor eenvoudiger.

    Ik zal even ingaan op wat kwaliteitsdingetjes en wat ik er aan gedaan heb. Wat assemblage betreft is er een en ander op Youtube te vinden.

    De hals. Wat scherpe fretrandjes en ruwe frets. Dat betekende dus vijlen en polijsten met zeer fijn schuurpapier op een blokje. De afwerking is verder goed qua lakwerk, maar ook kromming. Geen hoge frets en dergelijke. Kamgroefjes met de juiste diepte. Deze zijn vaak te hoog bij goedkopere gitaren. Passing in de body is perfect.

    Stemmechanieken. Ja dit zijn echte budgetexemplaren. Heen en weer draaien en je voelt wat speling, maar als ze straks onder spanning staan zal dat waarschijnlijk beter zijn. Wat lithiumvet er in gespoten voor montage, waardoor ze wat soepeler draaien. Geen ambitie om die nu al te vervangen. Ik wil namelijk kijken wat er, met goed afstelwerk, maximaal uit dit budgetgitaartje te halen is. Beetje onzin om voor 300,- te gaan upgraden aan een gitaar van 89,-. Dan had ik direct een betere gekocht.
    Snaren. Weggegooid. Set DÁddarios 009 er op. OK, kleine upgrade dus.

    Body. Zuiver verwerkt. Redelijk glad. Zit een soort sealer op, waarvan vaak geadviseerd wordt die er af te halen door schuren. Maar verder netjes. Gaten zijn voorgeboord op de juiste afstanden, alleen bij de slagplaat komen sommige gaatjes niet precies overeen. Uitlijning van brug met hals en elementen is allemaal in orde.

    Electronica. De P90's zitten op 8,6 en 9,1 kOhm (hals en brug) en zijn van kabeltjes met stekkertjes voorzien, zodat solderen niet nodig is. De potmeter draaien soepel en zijn van het kleine type. Elementkeuzeschakelaar is van het gesloten type. Een beetje wiebelig wel, maar hij werkt. Alles al netjes gesoldeerd, met wat afscherming waar ze door de slagplaat heen gaan, maar verder niet.

    Bewerking en montage. Kast geschuurd en in de grondverf gezet. Dat vult ook lekker de nog voelbare porien in het hout op. Na drogen weer licht geschuurd en toen twee keer met een roller gelakt met verf op terpentinebasis, kleur Brass Mesh. Treble bleed over de volumepot gesoldeerd. Hals geolied. Kop in een bekende vorm gefiguurzaagd, want die peddel is natuurlijk geen gezicht. Daarna gemonteerd en afgesteld. Ik hoefde alleen op de G-snaar de intonatie bij te stellen! Het verven kostte veruit de meeste tijd. Alles bij elkaar enkele avonden mee bezig geweest.

    Hoe speelt hij nou? Best goed eigenlijk. Nog maar een avond mee gespeeld, dus. Wat wennen aan die 009 set, want ik speel anders met 010. Action is niet heel laag. Ik heb hem afgesteld dat hij bovenin net begint te buzzen, maar alleszins een mooie snaarhoogte. Akkoorden tot halverwege de hals klinken perfect zuiver. De output van de P90s is wat pittiger dan van Fender enkelspoelers, maar niet echt veel hoger. Misschien kan ik ze nog iets hoger zetten, maar ik vind een gebalanceerd geluid belangrijker dan veel output. De klank is wat donker, maar niet dof. Een lekker romige distortion en overdrive, zowel op het hals- en ook het brugelement. Beide goed bruikbaar. De treble bleed (120kOhm weerstand in serie met een 1 nF condensator) pakt trouwens goed uit. Een onhandigheidje is dat de volumepot wel een beetje in de weg zit met spelen. Te dicht op de plek waar ik normaal mijn slaghand heb. Stemstabiliteit is misschien ook nog een dingetje door die goedkope stemmechanieken.
    Als leuk klusproject vind ik deze kit zeker aan te raden. Mooi is dat je hem eventueel lekker excentriek kunt schilderen, zonder dat je veel euro's op het spel zet. Weer enkele avondjes zoet en je hebt een speelbare gitaar waar je niet zo voorzichtig mee hoeft te zijn.


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.782

    Standaard

    Leuk project, leuk verslag, dank!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.325

    Standaard

    Leuk verslag, en een mooie gitaar geworden.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Heb je mooi gedaan!

  5. #5

    Standaard

    Dank jullie!

    Nog twee aandachtspuntjes ontdekt. Ik had bij de open snaren nog wat bijgeluidjes en was het geluid wat minder. Dus, de kamslots waren wel op de juiste diepte, maar niet de juiste vorm. Ben dus nog even met wat kamvijltjes aan de slag gegaan en het is nu goed.
    Verder is de slagplaat redelijk gevoelig voor opbouw van statische electriciteit en tikjes als je er met je vingers overheen gaat. De oplossing die ik daarvoor heb is een strook aluminiumfolie onder de slagplaat aanbrengen die ik dan aard. Dat doe ik bij de volgende snarenwissel als ik toch weer naar een setje 010 ga.
    Stemstabiliteit is na een paar avondjes spelen trouwens redelijk goed gebleken.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Mooi resultaat hoor!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    ziet er prachtig uit en ook mooie kleur, top!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    [/QUOTE]

    Mooie kleuren combinatie!
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  9. #9

    Standaard

    Zo, statische tikjes van de slagplaat ook opgelost. Een strook dubbelgevouwen aluminiumfolie onder de slagplaat geschoven zo dat hij de buitenkant van de pickupschakelaar raakt. Die buitenkant is natuurlijk al geaard. Het aluminiumfolie nu dus ook.
    Valt nu weinig anders mee te doen dan spelen!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top