Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 26 van 26
  1. #21

    Standaard

    Wel godverdegodver, dat zei die electroboer er niet bij!!! :evil:
    I went hunting with Dick Cheney and all I got was this bloody t-shirt...

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 december 2002
    Locatie
    Venlo
    Berichten
    2.023

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frits van Mourik
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Jay
    "vaklui" gebruiken altijd deze methode, ze is het secuurst en je hoeft niks te verbouwen.
    Bovendien loop je geen extra risico doordat die 1ohm meetweerstand stuk kan gaan.

    JaY
    Xtra risico? Oh, bibber & beef... Iedere weerstand kan stukgaan!
    klopt lolbroek > echter als deze eraan gaat ben je meteen een eindbuis kwijt en loopt je OT risico !
    Jullie bouwen wel , maar als je es reparaties doet en zulk een op het oog goeie, maar toch kapotte weerstand meemaakt, wil je wel es vloeken.

    JaY

  3. #23

    Standaard

    Maare, als ik het dus goed begrijp weet je dan hoe je de ruststroom meet, aangezien die DC weerstand geen zak zegt over wat er onder belasting gebeurt.

    En als ik het goed begrijp, wil matto een zekering in bouwen om de boel tegen overbelasting te beschermen en wil ie gewoon weten hoe zwaar die zekering moet zijn. Hij wil dus weten wat voor stroom er onder belasting gaat lopen.
    I went hunting with Dick Cheney and all I got was this bloody t-shirt...

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 januari 2004
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door matto
    Juist! dat wil ik een zekering er in bouwen maar ik weet niet goed hoe ik de waarde van die zekering moet bepalen.
    Weet iemand hoe ik dat aanpak?
    Deel het vermogen van je versterker door de (AC) spanning van je trafo. Dat geeft je de maximale stroom door de zekering. Normaal is 1,5x die stroom wel een aardig uitgangspunt voor een zekering.

    Aangezien er wel wat piekstromen komen als je met je gitaar aanstuurt zou ik denken aan een trage zekering, anders vliegt-ie er erg snel uit.

    Bedenk: als het echt mis is gaat zo'n zekering toch wel stuk (mits niet overdreven zwaar gedefinieerd natuurlijk, dus geen 10Ampere zekering :razz: ).
    De ellende van de slechte kwaliteit duurt nog voort
    als de vreugde van de lage prijs allang vergeten is.


  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door H.Manback
    Maare, als ik het dus goed begrijp weet je dan hoe je de ruststroom meet, aangezien die DC weerstand geen zak zegt over wat er onder belasting gebeurt.
    Je haalt de boel een beetje door elkaar... De buis trekt stroom "door" uitgangstrafo heen right (ook in rust)? Die wil je meten, dat is immers de ruststroom. Je kunt je amp best gaan belasting; dan nog zal de buis stroom gaan trekken uit de voeding en die kun je ook prima meten.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door H.Manback
    En als ik het goed begrijp, wil matto een zekering in bouwen om de boel tegen overbelasting te beschermen en wil ie gewoon weten hoe zwaar die zekering moet zijn.
    Volgens mij wil hij een zekering in zijn stroomtoevoer naar anode toe inbouwen om die eruit te halen en vervolgens zijn stroommeter er tussen te te hangen om op accurate wijze de ruststroom te bepalen. Dat hoeft ie niet via een zekering te doen, dat kan gewoon over de output trafo. In rust trekt de buis gewoon (gelijk)stroom en zegt die DC weerstand wel degenlijk iets. De stroom die daar gaat lopen is onder normale omstandigen zo'n 40 - 60 mA, dubbele waarde (slo blo) zou het moeten houden lijkt me maar of het echt zin heeft... tja... er zijn andere (betere) truukjes om je eindbuizen te beschermen volgens mij
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2004
    Locatie
    twenterand
    Berichten
    1.106

    Standaard

    Volgens mij wil hij een zekering in zijn stroomtoevoer naar anode toe inbouwen om die eruit te halen en vervolgens zijn stroommeter er tussen te te hangen om op accurate wijze de ruststroom te bepalen. Dat hoeft ie niet via een zekering te doen, dat kan gewoon over de output trafo. In rust trekt de buis gewoon (gelijk)stroom en zegt die DC weerstand wel degenlijk iets. De stroom die daar gaat lopen is onder normale omstandigen zo'n 40 - 60 mA, dubbele waarde (slo blo) zou het moeten houden lijkt me maar of het echt zin heeft... tja... er zijn andere (betere) truukjes om je eindbuizen te beschermen volgens mij
    Dat is inderdaad wat ik van plan was, maar nu ik er wat langer over na heb zitten denken lijkt het mij ook wel een goed plan om met de multimeter in de ampere stand over de beide helften van de OT te meten dat zou ik immers ook voor dat ik de hoogspanning aanzet stevig aan kunnen sluiten
    Ik moet dan toch de AC meten? neem ik aan :P

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top