Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 26
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2004
    Locatie
    twenterand
    Berichten
    1.106

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Negative K3 fan
    peevee, waarom is die methode beter dan die van de cathhode weerstand? omdat de4 kathode weerstand ook het schermrooster meeneemt ja, maar waarom gebruikt dan niet iedereen 'jouw' methode? wordt die methode trouwens niet de output transformer shunt method genoemd?
    De transformer shunt methode is wat anders ik heb daar wel eens over gelezen dan wordt de meter in de amperestand gebruikt.
    Maar dat durf ik niet zo goed omdat je toch met een amperemeter als het ware een draad gaat spannen tussen de anode en de middenaftakking van de OT.
    Omdat de weerstand van de amperemeter lager is dan die die van de trafo zal vrijwel alle stroom door de meter gaan lopen en heb je dus de anodes troom te pakken
    Ik moet er niet aan denken, al die vonken als je eens uit zou schieten met een van de meetpennen.
    Vandaar dat ik ook zekeringen wil monteren en dan de meter gewoon aansluiten met goed klemmende meetpennen

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2003
    Locatie
    Zwartewaal, The Netherlands
    Berichten
    3.275

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door matto
    Vandaar dat ik ook zekeringen wil monteren en dan de meter gewoon aansluiten met goed klemmende meetpennen
    Dan loopt nog steeds alle stroom door je meter...
    Franc.
    "I live my life like there's no tomorrow"
    www.VernetAmps.com

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    ja dat is juist de bedoelimng als je de stroom wilt meten of niet dan?
    pokkel'n

  4. #14

    Standaard

    Ja meestal wel, misschien denkt Franc aan een stroom meter die maar een beperkte stroom kan meten, bijv 100mA, dan moet je een shunt weerstand hebben waar de meeste stroom doorheen gaat. Maar een zekering er uit wippen om te meten vind ik aan de ene kant slim gevonden en aan de andere kant een goede manier om je amp of jezelf om zeep te helpen...

    Ik snap het verhaal ook niet helemaal denk ik, het gaat om een zekering die er nog niet zit, en die wil je er uit halen om te meten

    Wil je alleen maar weten wat voor zekering je moet hebben ofzo? In dat geval kan je toch de impedantie van de eindbuis opzoeken en de spanning meten of opzoeken?
    I went hunting with Dick Cheney and all I got was this bloody t-shirt...

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2004
    Locatie
    twenterand
    Berichten
    1.106

    Standaard

    Juist! dat wil ik een zekering er in bouwen maar ik weet niet goed hoe ik de waarde van die zekering moet bepalen.
    Weet iemand hoe ik dat aanpak?

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    mja als je die zekering alleen wil gewbruiken voor de stroommeter dan is een 1A T wel leuk toch?
    pokkel'n

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 december 2002
    Locatie
    Venlo
    Berichten
    2.023

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Negative K3 fan
    peevee, waarom is die methode beter dan die van de cathhode weerstand? omdat de4 kathode weerstand ook het schermrooster meeneemt ja, maar waarom gebruikt dan niet iedereen 'jouw' methode? wordt die methode trouwens niet de output transformer shunt method genoemd?
    "vaklui" gebruiken altijd deze methode, ze is het secuurst en je hoeft niks te verbouwen.
    Bovendien loop je geen extra risico doordat die 1ohm meetweerstand stuk kan gaan.

    JaY

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Negative K3 fan
    peevee, waarom is die methode beter dan die van de cathhode weerstand? omdat de4 kathode weerstand ook het schermrooster meeneemt ja
    Je geeft zelf het antwoord al, je wilt immers anode stroom meten en geen "mix" van beiden. Als alles in orde is geeft dat overigens een goeie indicatie hoor met een afwijking van ong. 5 - 10 % dus no problem. Maar juist om probleem op te sporen vind ik het handiger om gewoon anodestroom te meten.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Negative K3 fan
    maar waarom gebruikt dan niet iedereen 'jouw' methode?
    Wie zegt dan dat dat niet het geval is?! ;-)

    Mijn methode is "onhandiger"; je moet eerst DC weerstand van de primary wikkeling van OT meten, dan Voltage meten en delen door die weerstand, moet je dus rekenen. Met een 1 Ohm weerstandje aan de kathode kun je gewoon aflezen (meter op standje mV meten) dus da's wel een stukkie handiger.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Negative K3 fan
    wordt die methode trouwens niet de output transformer shunt method genoemd?
    Geen idee, zou wel kunnen ja. Je kunt volgens mij ook je meter op standje Ampere meten zetten. Omdat de weerstand van de meter verwaardeloosbaar laag is zal 99% van de stroom door de meter gaan en niet door de 50 - 100 Ohm weerstand. Je hebt dan wel weer beetje afwijking, heb het verschil eigenlijk nooit berekend. Daar zitten geloof ik wel een paar haken en ogen aan, weet het niet meer zo goed. Ik meet in ieder geval gewoon spanning over de primaire kant van OT en dat bevalt prima.
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franc
    Dan loopt nog steeds alle stroom door je meter...
    Da's toch ook het hele idee van een stroom meter? 50 - 100 mA daar wordt ie letterlijk en figuurlijk niet warm of koud van hoor. Ik snap het nu, maar je kunt dan inderdaad ook gewoon je meter in standje stroom meten zetten en je primaire winding van de OT "bypassen", meter heeft in die stand een verwaardeloosbare weerstand dus alles loopt dan ook door je meter. Staat me inderdaad iets van bij dat je niet met "uitschieten"... Ik blijf toch bij mijn "onhandige" methode maar moet eerlijk zeggen dat ik ook een scheepslading 1 Ohm weerstandjes 2W (hoeft niet) 2% heb besteld, blijft handig om "ff snel" te meten natuurlijk!
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

  10. #20
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Jay
    "vaklui" gebruiken altijd deze methode, ze is het secuurst en je hoeft niks te verbouwen.
    Bovendien loop je geen extra risico doordat die 1ohm meetweerstand stuk kan gaan.

    JaY
    Xtra risico? Oh, bibber & beef... Iedere weerstand kan stukgaan!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top