Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 41
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2003
    Locatie
    Zwartewaal, The Netherlands
    Berichten
    3.275

    Standaard

    Okee, we hebben een uitgangspunt.

    Tot op welk niveau wil je het uitgelegd hebben?
    Zie je het verschil tussen buizen, weerstanden en condensatoren in dit (of een willekeurig) schema?
    Franc.
    "I live my life like there's no tomorrow"
    www.VernetAmps.com

  2. #12

    Standaard

    Precies, dat bedoel ik. Je kan wel een kit in elkaar plakken als je alle onderdelen uit elkaar weet te houden, maar als je ook begrijpt wat het doet ben je veel verder.
    Ik heb van mijn eigen bouwklus meer geleerd dan ooit.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2002
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    2.053

    Standaard

    Ik vind dit voor een leek overigens nou niet echt een geweldig duidelijk schema.

  4. #14

    Standaard

    Ik wil het niet verwarrend gaan maken dus ik ga niet bovenstaand schema bewerken en vragen of ik de onderdelen correct benoemd heb, of iedere keer een nieuwe reactie plaatsen met wat is dit rechthoekje of dat kronkeltje etc.
    Als nou 1 van de electromannen de moeite wil nemen om bij een bepaald onderdeel, en/of groep een cirkeltje wil zetten en het even een nummertje geeft en zo dus een indexje ernaast maakt, kan zelfs de totale leek zien wat nu eigenlijk wat is.

    Tenzij de gedachte zou zijn van koop maar allemaal zelf lekker zelf een electroboek, dan heeft dit allemaal geen zin. Gelukkig geloof ik wel nog in de goedheid van mijn medemens.

  5. #15

    Standaard

    Hihi, vat mijn eerste post niet verkeerd op, het kan wat bot overkomen, maar zo bedoelde ik het niet :-D
    Maar het is net zoiets als vragen hoe al die vakjes op een gitaar heten en hoe je dan akkoorden speelt... Het is vrij ingewikkeld. En ik ben ook nog maar beginner, dus ik kan je niet veel verder helpen.
    In ieder geval: de doorgaande lijntjes zijn draadjes, een zigzagdingetje is een weerstand, een zigzag met haaks een pijltje erop is een potmeter, twee rechte streepjes met een kleine ruimte ertussen is een condensator. En die grote ovalen, of halve ovalen met 12AX7 of 6V6GT erbij zijn de buizen. De 6V6 is de eindbuis, en een 12AX7 zijn eigenlijk twee buizen in 1 flesje, en dat is de voorversterking.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2003
    Locatie
    Zwartewaal, The Netherlands
    Berichten
    3.275

    Standaard

    Nou wil ik niet lullig doen, maar dit schema is nou niet echt een doorsnee versterkerschakeling...

    Zouden we toch niet beter aan de hand van een 1959, JTM45 ed. aan de slag kunnen?
    Je hebt hier geen phase inverter, geen push-pull...
    Franc.
    "I live my life like there's no tomorrow"
    www.VernetAmps.com

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 1959SLP
    Tenzij de gedachte zou zijn van koop maar allemaal zelf lekker zelf een electroboek, dan heeft dit allemaal geen zin. Gelukkig geloof ik wel nog in de goedheid van mijn medemens.
    Ik denk dat ik op dit forum vaak genoeg "goed" ben geweest als medemens . Ik ga alléén wel mee in de opvatting dat je een cursus elektro aan het vragen bent en dan ben ik geneigd te stellen dat een boek een betere optie is.

    Ik meen me te herinneren dat er bij die 18 watt project pagina's excellent leesvoer zit.
    zoekzoek, hierisjeboek: http://195.178.239.50/ax84/media/ax84_m35.pdf

    En daarmee, wees bereid te studeren. Dat hebben de "electromannen" ook gedaan. Met een onderdelenuitleg kom je er niet. Je moet de verschillende "blokken" begrijpen en dat leg je niet even uit.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2003
    Locatie
    Zwartewaal, The Netherlands
    Berichten
    3.275

    Standaard

    Dirk, dat ben ik niet helemaal met je eens, misschien is het juist leuk om de blokken eens uit te leggen en hier bij wijze van FAQ neer te zetten, toch?
    Franc.
    "I live my life like there's no tomorrow"
    www.VernetAmps.com

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 1959SLP
    Tenzij de gedachte zou zijn van koop maar allemaal zelf lekker zelf een electroboek, dan heeft dit allemaal geen zin. Gelukkig geloof ik wel nog in de goedheid van mijn medemens.
    Ik denk dat ik op dit forum vaak genoeg "goed" ben geweest als medemens . Ik ga alléén wel mee in de opvatting dat je een cursus elektro aan het vragen bent en dan ben ik geneigd te stellen dat een boek een betere optie is.

    Ik meen me te herinneren dat er bij die 18 watt project pagina's excellent leesvoer zit.
    zoekzoek, hierisjeboek: http://195.178.239.50/ax84/media/ax84_m35.pdf

    En daarmee, wees bereid te studeren. Dat hebben de "electromannen" ook gedaan. Met een onderdelenuitleg kom je er niet. Je moet de verschillende "blokken" begrijpen en dat leg je niet even uit.
    ja die ax84 link is echt ideaal, daar heb ik zoveel van geleerd.

    ik snap nu nog niert alles maar dat ding heeft wel een heler hoop duidelijk gemaakt.
    pokkel'n

  10. #20

    Standaard

    Mja, ik zie inderdaad beide punten wel. Maar het probleem is als je gaat aanwijzen wat is de preamp wat is de poweramp wat is de phase inverter wat is de voeding en zo dat je dan ook wel moet weten wat het allemaal inhoudt.

    Als je dat weet kan je namelijk bij de simpele schemas zo zien wat wat is, en bij de ingewikkeldere schemas zoals bij mesa boogie dual rectifiers bijvoorbeeld of een andere uitgebreide versterker (hoeft niet per se hoog vermogen te zijn) is het ook voor mensen met wat meer verstand er van nog een gedoe om het schema goed te doorgronden.

    Ik zou het houden bij een simpele uitleg van een buizen versterker, aan de hand van bijvoorbeeld een simpele single ended of push-pull versterker. Voor specifieke versterkers kan het altijd in een topic gevraagd worden.
    I went hunting with Dick Cheney and all I got was this bloody t-shirt...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top