Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1

    Standaard

    Mede muzikanten, ik heb een vraag. Ik kan sinds 6 maanden aardig leuk met de gitaar over weg. Ik wil er graag mondharmonica bij gaan spelen, alleen weet ik helemaal niets van dit instrument. Ik weet hoe het klinkt, en hoe je het bespeeld maar hoe je bijvoorbeeld een liedje ermee kan spelen, weet ik niet. Hoe speel je bijvoorbeeld, Em, G, D C erop?

    Welk merk is het beste op het gebied van mond harmonica's. Hohner is erg goed, maar is er beter?

    Ik hoop dat iemand me kan helpen, of links kan geven waar ik info over mond harmonica's kan vinden.

    Alvast bedankt!


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.578

    Standaard

    Een mondharmonica heeft twee accoorden in zich. Bij een C-harp is blazen een C en zuigen een G (dacht ik tenminste). De tonen in deze accoorden kun je ook weer gebruiken in andere accoorden.
    Voorbeeld:
    Bij een bluesschema in A gebruikt de harpspeler een D-harp. Op deze manier zijn de A en de D accoorden al gedekt. In het A-accoord zitten ook weer tonen die in het E-accoord zitten.
    Het is alleen niet zo simpel als ik het hier neerzet. De meeste mensen horen iemand een stukje blazen, kopen dan voor fl. 25,= een mondharmonica (het is na de triangel waarschijnlijk het goedkoopste instrument :smile en kunnen er vervolgens geen noot uitkrijgen. Net als ik :grin:. De echt goede harpspelers kunnen hun tonen ook laten verlopen, net als het benden van een snaar. Hierbij gebruiken ze de tong of zoiets.
    Kortom, het is best een ingewikkeld instrument wat wel het een en ander aan lessen vereist.

    Suc6,
    Hans

    PS koop de cd Smokin Joint van Kim Wilson en laat je inspireren!

  3. #3
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Mondharmonika is een vak apart hoor. Om een beetje een idee te krijgen, kan je een keer een bluesharpje in C kopen (zodat je inderdaad in een bluesje in G mee kan spelen) en een mondharmonika-speler bij de kraag vatten.

    Je hebt ook chromatische harpen, maar da's dan weer een ander verhaal. Wat volgens mij voor alle mondharmonika's geldt: eerst proberen steeds één zuivere toon eruit te krijgen. Dat doe je door je tong in een U-vorm te buigen en daardoor precies door één vakje in je harp te blazen/zuigen. Daarna kan je proberen om tonen te combineren.

    Je kan inderdaad ook nog de tonen verbuigen. Dit kan echter alleen naar beneden. Er hangen al een tijdje geruchten in de lucht over een harp (dacht van Hohner) waarbij je ook omhoog zou kunnen buigen.

    Om mondharmonika goed te kunnen versterken, is ook nog wel wat techniek nodig. Hoe beter je je handen afsluit om microfoon en mondharmonika heen, des te vetter je geluid. Feedback is ook altijd ellende bij mondharmonika. Al heeft fns in Renkum nu enkele buizenbakken (waaronder de Harpking), waarbij dat al duidelijk minder is. Die kosten echter wel wat.

    Als je overigens harmonika en gitaar tegelijk wilt spelen (hippie-style) dan is 't versterkingsverhaal weer iets anders.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.578

    Standaard

    Een chromatische harp is een dubbele mondharmonica met een laag bastonen er bij onder dacht ik.

    Voor mondharmonica kun je ook heel goed een echte oude Fender Bassman combo gebruiken in combinatie met een Shure Green Bullit harpmicrofoon.

    Oh ja, koop ook een harp in D, veel bluesschema's beginnen in A.

    Gr. Hans

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2001
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    2.599

    Standaard

    Ik heb een een harmonica in C, ik maar blues in C spelen, ga het vanavond meteen proberen met een blues in G. Ik heb ook nog zo'n hals ding liggen.

  6. #6

    Standaard

    ik speel dus gitaar en gelijkertijd harmonica! Ik kan mijn handen dus niet gebruiken.Ik moet dus gebruik maken van een beugel, dus is de techniek weer iets anders!

  7. #7
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Op 2002-06-19 14:06, schreef Kim Wilson:
    Een chromatische harp is een dubbele mondharmonica met een laag bastonen er bij onder dacht ik.
    Volgens mij niet... zo een die jij nu beschrijft, gebruikt onze harpist ook nog wel eens. Die heeft gewoon dezelfde tonen alleen dan een octaaf of zo extra omlaag.

    Een chromatische moet je meer aan meneer Tielemans denken. Zo'n mondharmonica met zo'n schuif. De naam "chromatisch" zegt 't al: alle tonen in de octaaf zitten al zonder buigen in de harp.

    Taylor: over die techniek... de techniek van versterken en wat je met de handen doet verandert dus. Je kan immers geen microfoon zo luchtdicht mogelijk in je handen houden. Het wordt dan meer vergelijkbaar met zang versterken.

    Het spelen met je tong in een U-vorm en de mogelijkheden tot tonen omlaag buigen blijft wel staan. Dat buigen van de toon doe je overigens volgens mij door je tong wat omhoog te duwen terwijl je blijft blazen/zuigen... maar dat weet ik niet helemaal zeker.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top