Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    3 januari 2005
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    4

    Standaard Basbrom in homestudio-set-up; bedradingsprobleem?

    Hallo allemaal!

    Ik ben nieuw hier, en introduceer mezelf maar met een beginnersvraag...

    Ik heb onlangs een OLP-bas gekocht. Ik heb nog geen basversterker, maar plug wel graag direct in bij mijn homestudio (ik wil er in eerste instantie vooral mee gaan opnemen)

    Ik heb een probleempje dat ik al eerder op het forum ben tegengekomen, maar in net iets andere vorm: mijn bas bromt. Het is zo'n typische verkeerde-aarding-brom, die bij een bepaalde manier van aansluiten (want niet bij alle) verdwijnt als ik de metalen delen op de bas met mijn vingers aanraak.

    Ik heb de hele zaak op allerlei manieren proberen aan te sluiten, maar kon geen verbetering krijgen; ook niet op een andere set-up (de homestudio van mijn eega). Wel werd het probleem bij sommige manieren van aansluiten erger, maar dat terzijde.

    Ik ben met de bas terug gegaan naar de winkel. Daar sloot de (overigens zeer behulpzame en geduldige) winkelier hem aan op een versterker: geen brommetje te bekennen. Zelfs niet met de treble op 10.

    Ik weer naar huis. Het hele traject van aansluiten eens met een (eveneens passieve) elektrische gitaar geprobeerd. Geen vuiltje aan de lucht, bij precies dezelfde aansluitingen die bij de bas problematisch bleken.

    Ik heb beide instrumenten eens opengeschroefd om te zien wat de verschillen waren bij de bedrading. Wat me opviel was dat bij de bas slechts 1 snoertje aan de jack-connector zat, en bij de gitaar twee. Ook viel me op dat de bas bij beide toonregelknoppen slechts twee van de drie polen aangesloten waren. Bij de volumeknop zat de derde pool met een kort draadje tegen de achterzijde vastgesoldeerd.

    Daardoor ben ik gaan vermoeden dat de bas niet goed geaard is, en dat de oplossing ligt bij het op de juiste manier (laten) vastsolderen van de ongebruikte polen.

    Maar misschien is er niets mis met de bedrading, en hoort het zo. In dat geval... Er zijn van die DI-boxen met een knop die aardeproblemen hoort te verhelpen. Ben ik daarmee van mijn probleem af?

    Voor wie het wil weten: als ik in de homestudio inplug, gaat het bas-signaal een via een Fosucrite Trakmaster (channel strip met EQ en compressie) naar een Fostex DMT-8 harddiskrecorder (die ik als mixer gebruik). Die staat weer aangesloten op mijn pc, maar dat stukje is in dit verhaal niet zo relevant.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 augustus 2002
    Locatie
    Delft
    Berichten
    3.845

    Standaard

    waarschijnlijk verkeerd geaard inderdaad

    laat t nog even aan die verkoper zien. is t een beunhaas of iemand met vverstand van zaken?

  3. #3

    Standaard

    hey,
    wee tniet of je hier iets aan gaat hebben maargoed, laats ook opgenomne met mijn band, toen hadden de gitaren ook geen last en i knatuurljik wel. aarde nagekeken allemaal prima in orde.
    maar je bas kan ook gana storen van electrische bedrading in je kamer. bijvoorbeeld dimmers vinden ze niet zo leuk, beeldschermen bromt ie ook van maargoed dit soort dingen wist je vast al

  4. #4

    Standaard

    hey,
    wee tniet of je hier iets aan gaat hebben maargoed, laats ook opgenomne met mijn band, toen hadden de gitaren ook geen last en i knatuurljik wel. aarde nagekeken allemaal prima in orde.
    maar je bas kan ook gana storen van electrische bedrading in je kamer. bijvoorbeeld dimmers vinden ze niet zo leuk, beeldschermen bromt ie ook van maargoed dit soort dingen wist je vast al

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 augustus 2002
    Locatie
    Delft
    Berichten
    3.845

    Standaard

    dr zit een humbucker in die bas, t zazl nog wel meevallen denk ik

  6. #6

    Standaard

    Waarschijnlijk een aardingslus... Hoe sluit je de bas aan op de mixer en welk type mixer is het? Ik denk dat als je een D.I.-box gebruikt, het probleem mss wel opgelost is. Ikzelf heb sinds enige tijd een MXR M80 D.I. Ik speel ermee op een zelfbouw-versterker via een mixer en als ik de ground-lift aanzet klinkt het prima. Wanneer ik de ground-lift uitzet, hoor je niets anders dan ruis, brom en knetter... Die ground-lift zorgt ervoor dat er geen aardingslussen ontstaan. Ik heb trouwens ook een OLP (mm2)

    Greetz

  7. #7
    Junior Member
    Geregistreerd
    3 januari 2005
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    4

    Standaard

    Dan heb ik waarschijnlijk ook zo'n DI-box nodig. Waar heb je die vandaan? Kostie?

  8. #8

    Standaard

    Degene die ik heb is de MXR m80 DI, ook preamp+overdrive
    http://www.musik-produktiv.at/shop2/.../artnr/3446010
    Maar een gewoon D.I. boxje is niet zo duur
    vb: http://www.behringer.com/DI100/index.cfm?lang=ENG

    Greetz

  9. #9

    Standaard

    ik had laatst in de studio iets vreemds. Er kwam een hoog frequent geluid uit mn bas. En ik kon maar niet vinden wat het was. Waarschijnlijk straling uit het gebouw (zat electrowinkel onder) die door mijn pickups werden opgevangen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 augustus 2002
    Locatie
    Delft
    Berichten
    3.845

    Standaard

    <offtopic>

    hey mike dirnt ben jij diegene die al die mooie bassen op marktplaats verkoopt? dacht al dat ik je naam ergens van kende, en inderdaad, jij hing hier vroeger ook altijd rond toch?

    </offtopic>

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top