Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    11 december 2004
    Locatie
    Torhout in België
    Berichten
    2

    Standaard Eminence Legend 15B zelfbouwkast

    Hoi, ik ben nieuw op forum gebied, dus als ik foutje maak gelieve mij hierop te wijzen.

    Ik heb een Eminence Legend 15 B speaker gekocht die ik in een zelfgebouwde kast heb gestoken berekend met winISD beta, dit resulteerde in een kast van 80 L in vented BR. Hoewel de recensies die ik gelezen heb op het net goed waren vind ik dat mijn kast niet klinkt, kan mij iemand zeggen hoe ik die kast bouw of mis ik iets ( een tweeter )?.

    mijn setup:

    Yamaha BB404
    BBE 383 voorversterker
    eindversterker 240 W 4 ohm (velleman kit)

    alvast bedankt

  2. #2
    Junior Member
    Geregistreerd
    2 augustus 2002
    Locatie
    belgie
    Berichten
    22

    Standaard

    misschien omdat die eindversterker maar gewoon een velleman kitje is en
    niet een echte bass eindversterker?
    het is toch ook zeker de speaker voor bassgitaar en niet een speaker voor
    gewone audio versterking?

  3. #3

    Standaard

    Ik heb die speaker ook gebruikt in een zelfbouwkast en ik speel er nu dagelijks op. Prima ding. Ik heb de kast ook berekend met winIsd.
    Was je al vertrouwd met de speakerbouw? Het is niet zomaar een houten kastje bouwen en een speaker erin flansen...
    De kast moet ten eerste al heel goed berekend zijn, zowel de afmetingen (volume) en de BR-pijpen moeten exact aan de berekeningen voldoen. Je kast moet zeer stevig zijn. Welke houtsoort heb je gebruikt? Ik gebruikte MDF-plaat met een dikte van 18mm. Bovendien mote je in de kast een soort 'chassis' maken met houten balkjes waarrond je de kast bouwt voor meer stevigheid en een hoger rendement. Ook de inbouw van de speaker moet stevig gebeuren. ik gebruikte houtschroeven in de voorziene openingen van de speaker + een knelmechanisme waarmee de speaker + rooster op de kast geklemd wordt.
    On stage gebruik ik de kast in combinatie met een andere 1x10" + tweeter kast. De tweeter gebruik ik al een tijdje niet meer en tijdens repetities speel ik alleen op de 15"-kast en ik vind dat hij veel hoog geeft. Je moet de high-pot van de versterker wel wat verder opendraaien.
    Indien je die kast toch volledig juist gebouwd hebt, zou het kunnen dat die velleman-versterker wat weinig vermogen of headroom heeft om de speaker degelijk aan te sturen. Een eindtrap is een eindtrap normaal gezien, maar ik heb toch ook al gemerkt dat m'n geluid beter is met het volume 2/3 open dan bv met het volume 1/10 open...

    mijn kasten zien er btw zo uit:

    Ik heb de gegevens niet meteen bij de hand maar als je wilt kan ik je later de plannen van mijn kast(en) en de filters voor de tweeter enz... wel even mailen... Laat maar iets weten
    Ik hoop dat je er iets aan hebt (wat een uitleg.... pfff....)


    Greetz

  4. #4
    Junior Member
    Geregistreerd
    11 december 2004
    Locatie
    Torhout in België
    Berichten
    2

    Standaard Eminence Legend 15B zelfbouwkast

    Jensie & Soapwater bedankt voor uw reactie

    Inderdaad mij kast is wat zwak gebouwd, waarschijnlijk moet ik eerst dit probleem maar eens aanpakken. Ben wel geïnterseerd in uw bouwplannen Soapwater, mijn BR openingen zien er veel groter uit (90mm dia. lengte 200 mm X 2). Als uw kast goed is dan zal ik die zeker bouwen.
    Dan de Velleman-Kit, 240 W op 4 ohm dat is niet niets denk ik of zou dit nog niet voldoende zijn? Ben al een tijdje op zoek naar een Peavey CS-800 of CS-1200 maar mijn budget laat het nog niet toe.

    Soapwater, wat zou je denken als ik de kast bouw en een tweeter toe voeg ( eminence APT 80 ) met een niveau regelaar ?

    gtz.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2004
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.137

    Standaard

    waarom hangen er 2 microfoons aan?

    is dat hetzelfde idee als zon revolver houder van een cowboy ?

  6. #6

    Standaard

    Ik zal de plannen eens online gooien. Die BR-pijpen van mij zijn berekend en eact gebouwd naar de berekeningen. De diameter en de lengte van de pijpen is bepalend voor de resonantiefrequentie van de kast en voor de frquentierespons.
    Een tweeter zou je alvast meer hoog bezorgen. Ik heb deze gebruikt:
    http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=5342
    Ik heb er ook nog een scheidingsfilter voor gemaakt (spoeltje en condensator). Goedkoper als een fabrieks-scheidingsfilter.

    waarom hangen er 2 microfoons aan?

    is dat hetzelfde idee als zon revolver houder van een cowboy ?
    Deze foto is genomen tijdens opnames. Het is een manier om een mooi stereogeluid te bekomen. De bas werd opgenomen met de D.I.-output en twee microfoons (ééntje voor links en ééntje voor rechts).
    De bas-opname klonk zeer goed naar mijn mening.

    Greetz

  7. #7
    Junior Member
    Geregistreerd
    3 augustus 2004
    Locatie
    Leiderdorp
    Berichten
    4

    Standaard

    Ik wil ook aan een zelfbouw kast beginnen met een eminence B15 erin. Heb je die plannen toevallig online gegooid?. Verder wou ik vrage waar je die Speaker aangeschaft hebt, en wat dat onegveer gekost heeft.
    Tot slot, heb je misschien een schematje of wat uitleg over die zelfbouw scheidingsfilter?

  8. #8
    Junior Member
    Geregistreerd
    11 december 2004
    Locatie
    Torhout in België
    Berichten
    2

    Standaard

    Odin, de Eminence speakers zijn in België te koop bij een Velleman verdeler,
    ik veronderstel dat dit in Nederland net zo is.
    Vraag wel naar de LEGEND 15B, deze is speciaal voor bas speakers.

    gtz,

    DRAKO

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top