Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1

    Standaard

    Help! Ik zie op deze site allemaal termen staan die ik niet snap. Clean begrijp ik. Maar distortion en crunch, nee. Ik heb alleen een clean en een overdrive op mijn versterker. Wie helpt mij?
    Daarnaast heb ik nog een vraagje. Ik speel nu op een Behringer, maar hij klinkt overdrive (of hoe het ook heten mag) niet lekker. Ik heb hem gekocht bij de Feedback, en de precies goeie instellingen voor een mooie overdrive hingen aan een kaartje eraan vast. Maar dat kaartje zat er bij mij dus niet bij. Kan iemand mij daaraan helpen? Het kan natuurlijk ook aan mijn gitaar liggen, dat is volgens mij niet zo'n goeie. Een Lenco, heeft geloof ik 400 Gulden gekost ofzo.

  2. #2
    Member
    Geregistreerd
    3 juni 2002
    Locatie
    zaandam
    Berichten
    40

    Standaard

    Distortion, overdrive, scheur. Het zijn allemaal termen die door elkaar worden gebruikt. Uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde, ze veranderen het signaal wat van a naar b gaat (van gitaar naar versterker, of van voorversterker naar eindversterker, enz). Het eindresultaat: vervormd geluid.
    Ja en geluid is n kwestie van smaak. een kaartje kan je helpen, maar dat wil niet zeggen dat dat HET scheurgeluid is. flink aan alle potmeters draaien (beginnend op 12 uur, en dan heen en weer jensen). Jou gitaar en jou manier van spelen is natuurlijk een belangrijke factor in hoe het allemaal klinkt, dus ga ervoor

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 mei 2002
    Locatie
    Gouda
    Berichten
    206

    Standaard

    Inderdaad gewoon lekker alles uitproberen en je zal het verschil vanzelf wel merken.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 januari 2002
    Berichten
    1.530

    Standaard

    Als je signaal uit je gitaar te sterk is voor een fase uit je voor-/eindversterking, wordt het a.h.w. afgeplat (overstuurd/"clipping"). De mate waarin en de wijze waarop dat gebeurt, bepalen dan het geluid uit je versterker.
    Een licht oversturing wordt wel overdrive genoemd. Het geluid is dan nog wel voornamelijk clean, maar met een 'randje'. Overdrive uit een buizenversterker geeft i.h.a. de mooiste resultaten. Bij veel buizenversterkers is de oversturing via de voorversterker buizen te regelen. Voor- en eindversterkings oversturing is het mooist, maar dan moet je de versterker vol zetten en dat is niet altijd practisch.
    Wanneer het signaal nog sterker wordt, kan de versterker het helemaal niet meer goed verswerken en wordt het signaal zo afgeplat dat het op een 'vierkante' golf gaat lijken. Dat wordt distortion genoemd.
    Verdere afvlakking van het signaal is eigelijk niet meer mogelijk; dat kun je wel bereiken met een fuzz-pedaal.
    De overgangen tussen clean-overdrive-distortion/fuzz zijn niet echt duidelijk. Hangt van veel andere zaken af.
    Verder is er een verschil in de manier waarop buizen en transistoren vervormen. Buizen vervormen geleidelijk, en transistoren ineens ("hard clipping"). dit laatste is minder aangenaam voor het oor.

    Ik ken jouw behringer versterker overigens niet. Als het een transistor is zul je er niet de mooie buizen overdrive uit kunnen halen.
    Een goed analoog effectenpedaal kan ook nog wel eens helpen om een mooie overdrive te krijgen. Dat hoeft niet zo duur te zijn. Boss en Ibanez hebben goeie tegen redelijke prijzen. mensen hier weten wel welke.

    O ja, waarom zo'n lang verhaal? Omdat ik enkele jaren geleden met dezelfde vragen rondliep en er toen mensen waren die het een en ander wilden uitleggen.
    groet, Hans

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Wat die Behringer betreft... inderdaad gewoon proberen en kijken wat lekker klinkt (op tijd de instellingen vastzetten EN opschrijven als 't lekker klinkt). Maar bij het begin is inderdaad een beetje een richtingaanwijzer wel fijn. Je kan waarschijnlijk op de Behringer-site ( http://www.behringer.com ) gewoon gebruiksaanwijzingen downloaden. Misschien staat dat kaartje daar ook in.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top