Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 45
  1. #1

    Standaard

    Ik lees regelmatig dit forum en wat mij opvalt dat de merkjes cultuur hier nog hoog in het vaandel gedragen wordt.
    Laat ik even drie klasse gitaristen indelen;

    - absolute beginners
    - de muzikanten
    - de professionals

    Aangezien ik geen professional ben laat ik deze groep in mijn opsomming evne links liggen....

    Nu ... ik speel al 25 jaar gitaar, heb in een verscheidenheid van orkestjes en bandjes gespeeld en er zijn veel gitaren door mijn vingers gegaan. Het liefst, voornamelijk speel ik blues en rock, edoch om wat bij te verdienen acteer ik ook weleens in de zgn. feestbandjes en covergroepjes. Het instrument waar ik het liefst op speel is mijn inmiddels 35 jaar oude telecaster, nostalgie gewenning ? wie zal het zeggen, zeker niet de kwaliteit van het geluid. Zo ook mijn gibson les paul, fantastisch instrument maar zwaar over-rated. Nu voor wat betreft het geluid, uitgaande van een beetje all-round gitarist leunende tegen het wat zwaardere rock-werk is de keuze van gitaar natuurlijk een sterk persoonlijke smaak, maar geluidtechnisch en kwa-flexibiliteit zijn er een tal van gitaren die beduidend minder kosten dan de fenders of gibson en die evenveel "twang" bieden als deze, Godin bijvoorbeeld heeft een tweetal zeer goede en betaalbare gitaren, de radiotor en de SD, elk een eigen geluid maar beiden zeer mooi. Ook niet vergeten dat een gitarist die Green-Day spelen wil of welke andere groep dan ook niet het echte gitaristen gevoel heeft, een echte door het hart doorboorde gitarist, houd van een stijl en probeert deze op zijn eigen wijze, met zijn eigen geluid (het geluid wat hij/zij mooi vind) te benaderen, wat is nu geestdodender dan het exacte U2 geluid na te kunnen bootsen. Koop een redelijke versterker, een redelijk gitaar, wat basis effectjes en laat je creativiteit op de loop gaan. Elke beginner of gevorderde kan voor ongeveer Fl.1500 tot Fl. 2000 de perfecte combinatie in huis halen, een set waar die jaren mee kan doen, geen flashy gibsons of fenders gewoon een godin. Waarom zo enthiousiast over godin ??? ik heb sedert een maand of vier zowel een radiator en een sd (nog geen 2000 bij elkaar) en dit zijn, en blijven de beste, most versatile, lekkerst bespeelbare gitaren die ik bezit, op optredens neem ik mijn telecaster al lang niet meer mee, en ik, noch mijn collega bandleden missen het geluid. Ze zien er misschien niet al te trendy uit, zijn niet direct herkenbaar als de gitaar waar "welke bekende"gitarist dan ook op speelt, maar ze spelen fantastisch. Ik kan iedereen aanraden ga naar een winkel, neem een uur de tijd, sluit een godin aan op een willekeurige valvestate, daarna op een fender twin reverb en hoor zelf wat deze gitaartjes voor je kunnen doen, van rock tot jazz, van acoustisch tot punk, deze beestjes kunnen, en willen alles aan, het is tenslotte de meester die ze leidt.....
    Ik heb geen aandelen in godin, ik verkoop ze niet, heb er eigenlijk niets mee te maken, alleen dat ik er twee heb, daar helemaal tot in de zevende hemel mee reik, en dit met jullie delen wil.

    last but not least ...

    denk ja dat alle top-gitaristen de merken en typres bespelen waarmee we ze op TV zien, of waarmee geadverteerd wordt ???? ik weet uit ervaring dat dit niet het geval is.

    sorry voor het lange bericht, maar ik moest het even kwijt.

    toedeloe

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2001
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    4.371

    Standaard

    Ik behoor tot de klasse van Muzikanten (Speel ook keyboard, maar gitaar is m'n grote liefde).

    Ik ben het met u (beleefd blijven) dat het proberen te kopieëren van een band erg saai en vervelend is, maar je kunt je wel laten inspireren, ik streef ernaar een stijl te vinden die het midden is van: Chuck berry, John Frusciante en Kurt Cobain. maar, dan moet je hun speelstijl wél kennen!

    Originaliteit is trouwens een van de zwaarste opgaves voor een muzikant, kijk maar naar de huidige Nederlandse top-acts, Kane, Krezip etc.
    Krezip doet tien keer het V IV I schema op dezelfde CD, alle liedjes klinken als "I would stay"! verder mis ik bij die band de betere riffs en solo's (dan heb je dus een pianiste als schrijver!)...

    Sinds eind jaren 50 zijn er in Nederland voor mijn gevoel geen originele bands meer geweest. veel hebben meegedreven op het succes van buitenlandse acts.

    Vraag: Betekend originaliteit tegenwoordig "Metal Machine Music"?


  3. #3

    Standaard

    Beste Kitha....

    originaliteit is het willen combineren van stijlen, waar jij het over hebt (perfect ok overigens) maar probeer het dan met je eigen gevoel, je eigen rifjes, je eigen tempo, dat is eigenlijk wat ik mis bij vele (goede) gitaristen. Wij hebben laatst audities gehouden voor een solo gitarist, en naar mijn verbazing waren er zeer goede gitaristen bij (veelbelovend dan) maar die streefde allen een reeds bestaande stijl na. Om een indruk te geven wij spelen pure rock & roll, blues, tom waitts achtig gedoe, sisters of mercy, led zep. rem, kortom alles wat ons goed in de oren klinkt coveren wij, maar dan wel op ons eigen wijze, onze bezetting is slag gitaar (ik) solo, drums en bas, fender rhodes (keyboards) en een cello speelster alsmede een alt violiste. We spelen alles in de voornoemde bezetting, ieder met hun/haar eigen stijl. Alle, de meeste liedjes zijn herkenbaar maar volslagen anders dan het origineel. Een ieder heeft het ook naar hun zin, we zorgen ervoor dat een ieder kwijt kan wat 'ie kwijt wil. We componeren ook zelf, dit zijn vaak lange nummers met een stijl die lijkt op .... ons gewoon, niet hoogstaand maar aantrekkelijk om te spelen. Voor wat nederlandse bands betreft ben ik het met je eens dat er niets nieuws onder de zon is, de laatste openbaring was Brainbox, eigen geluid, eigen stijl... misschien nog Betty Serveert maar met een vraagteken ???

  4. #4

    Standaard

    kun je het aub wat korter houden he anoniem.

    jezus man.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2001
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    4.371

    Standaard

    Als letters geen akkoorden voorstellen worden gitaristen er snel duizelig van :wink:

    Ik verzin graag m'n eigen riffs en wil met m'n band (2 gitaren, zang/altsax en drums) vooral origineel eigen werk maken, met de kwaliteiten die we in huis hebben:
    Ik ben veelzijdig (Van punk tot Jazz tot Metal), de 2e gitarist heeft kennis van klassieke gitaar (Fingerstyle), de drummer is ook erg veelzijdig en de zanger kan saxofoon spelen (in diverse stijlen), daar valt vast iets origineels uit te halen!

    Jullie covers lijken me erg interessant, persoonlijk ben ik nl ook niet voor letterlijk coveren. Ik maak er liever iets geks of beters van (bij sommige liedjes mis ik een solo, dan kan ik die er best wel even bij doen).
    Ik plan om Stan van Eminem te coveren, als punk nummer (ken de akkoorden, D, Bb, C, F, E).

  6. #6

    Standaard

    De akkoorden zijn het niet ..... 't zijn de vingers en ziel achter de akkorden, ik speel je een C, F G combinatie met alleen maar die drie accorden op een dusdanige wijze dat ik je kan laten huilen of lachen, das nou wat ik bedoel met "gevoel" erin leggen, elke aanslag, toon, moet een verlengde zijn van je eigen ziel en niet van een of andere gitaar superheld met al zijn mooie apparatuur, mensen die dat hebben laten een gitaar van een geeltje nog goed klinken..

  7. #7

    Standaard

    En ehh Taylor ..... ja.

  8. #8

    Standaard

    c,f,g laten huilen of lachen??

    dus je bedoelt je speelt iets majeur of mineur.

    als je iemand kunt laten huilen in en majeur trap dan is er iets grof fout!(of met die mensen)

    de toonsoort doet er niet toe.

  9. #9

    Standaard

    wat een geleuter, romanschrijvers kunnen wat mij betreft nooit goed spelen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2001
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    4.371

    Standaard

    Ken jij gitaristen die boeken schrijven?

    Ik heb alleen gehoord van schilderende gitaristen (John Frusciante, Joni Mitchell)

    Gevoel is belanrijk, ookal ben je nog sneller dan Joe satriani, als je als een zombie over de snaren heen roetjst (contradiction intermines, dat klinkt gek) is er niet veel aan...
    met gevoel spelen is je van het voor introverte mensen die zich niet in woorden kunnen uitdrukken over hun gevoelens :wink:

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top