Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 24
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    nee......, zo lastig is het niet.......


    gotverdegotver.....
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    2 signalen uit fase heffen elkaar op, die condensator filtert het hoog naar elkaar toe (denk ik dan) en als die twee hoogs (die hetzelfde zijn, maar dan uit fase) 'bij elkaar komen' heffen ze elkaar op, waardoor je dus minder hoog krijgt, de pot meter regelt hoeveel stroom er door die condensator gaat.

    of denk ik het nu nog verkeerd?
    pokkel'n

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Negative K3 fan
    2 signalen uit fase heffen elkaar op, die condensator filtert het hoog naar elkaar toe etc. etc.
    of denk ik het nu nog verkeerd?
    Neenee, je hebt het helemaal goed...

    De signalen van de platen van de fasedraaier zijn "uit fase" oftewel precies tegenovergesteld aan elkaar; denk aan een sinus met eerst een dal en dan een top en een sinus met eerst een top en dan een dal. Als je die "samenmengt" dan heffen ze elkaar precies op omdat ze precies tegenovergesteld zijn. Dat is ook het idee van "antigeluid" maar b.v. ook het (vervelende) effect dat je krijgt wanneer b.v. speakers uit fase zijn.

    Als je er een 250K pot zet dan wordt het dus een soort mastervolume. Zet je een "hoog" capje in serie met een pot dan krijg je die high cut feature een soort mastervolume maar dan alleen voor het midhoop. Het capje laat immers alleen maar vanaf een bepaald gebied door. Maak je het capje hoger in waarde dan zal ie minder in het midden gaan werken (de "startfrequentie" ligt dan hoger), maak je de waarde hoger dan zal hij meer en meer mid mee pakken... Een oneindig lage waarde die het volledige spectrum door zou laten is eigenlijk hetzelfde als "geen capje" en dan krijg je dus die mastervolume.

    Was het zo te volgen?
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    jazeker, duidelijk uitgelegd, maar zo ver had ik het zelf ook al bedacht iig bedankt, weet ik wat ik met de extra pot op mn zelfbouw amp ga maken , misschien dan een leuke switch ertussen die schakelt tussen wel en geen condensator! dan heb ik of een cut knop of een master volume !!!11

    edit: maar om hoog en mid weg te draaien moet je er natuurlijk wel genoeg van hebben, is het dan niet aan te raden een of ander hoog filter eerder in de versterker te bouwn of iets dergelijks? Als je met de cut knop op tien pas het echte pre amp geluid van de vox hebt moet het wel een behoorlijk heldere versterker zijn!
    pokkel'n

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Negative K3 fan
    weet ik wat ik met de extra pot op mn zelfbouw amp ga maken. misschien dan een leuke switch ertussen die schakelt tussen wel en geen condensator!
    Ik dacht dat jij een Champ achtige amp ging maken; single ended... toch?
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    ja, en hij is al een heel eind gevorderd! ik denk dat ik hem morgen of overmorgen wel af kan hebben! Ben vandaag begonnen met solderen, powersupply is al af en pre amp zit ook al een beginnetje in!
    pokkel'n

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard

    Bij een CHAMP achtige (lees: single ended versterker) kun je dat principe van die "cut knop" toch niet toepassen?!... Er zit helemaal geen fasedraaier in...
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

  8. #18
    Banned
    Geregistreerd
    21 april 2001
    Locatie
    Emmerich
    Berichten
    1.122

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Negative K3 fan
    maar om hoog en mid weg te draaien moet je er natuurlijk wel genoeg van hebben, is het dan niet aan te raden een of ander hoog filter eerder in de versterker te bouwn of iets dergelijks? Als je met de cut knop op tien pas het echte pre amp geluid van de vox hebt moet het wel een behoorlijk heldere versterker zijn!
    Ja, je kan een high cut maken met een capje (.0047 oid) met een pot naar aarde. Let even op hoe groot je de pot neemt i.v.m. gainverlies. Ik denk dat je met een 250K pot het verlies nog wel hoort. 1M is iig ok wat dat betreft. Je kan de voicing van de cut bepalen met de waarde van de cap.

    Al

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    danku, ga ik zeker proberen! MAar als het geluid van mn amp nu al bright genoeg is, gaat die schakeling alleen maar hoog weghalen en wordt hij alleen maar doffer, kan ik dan iets in de schakeling maken (hi pass filter?) waardoor dat een beetje wordt gecompenseerd?
    pokkel'n

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2004
    Locatie
    twenterand
    Berichten
    1.106

    Standaard

    sommige versterkers hebben allen maar "cut"knoppen :razz:

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top