Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard Tremolo techniek (klassiek/flamenco)

    Ik zou graag wat tips of ervaringen willen hebben over het ontwikkelen van snelheid bij (flamenco) tremolo. Ik ben al een tijd aan het oefenen maar merk nog steeds geen vooruitgang kwa snelheid. Het gaat nog steeds erg langzaam en het begint inmiddels een beetje vervelend te worden omdat ik samen met nog 1 andere gitarist groeples heb en hij al veel sneller speelt dan ik.

    N.b. het gaat hier om tremolo's in kwintolen (5 noten in 1 tel) a la ditte:

    http://www.graf-martinez.info/flamen...2-tremolo.html
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juli 2004
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    337

    Standaard

    Ik kan er niet specifiek iets over zeggen, maar ik zou zorgen dat je zoveel mogelijk ontspant, en zo min mogelijk afstand aflegt.

  3. #3
    Junior Member
    Geregistreerd
    8 november 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    12

    Standaard

    in kwintolen??? Die hoor je maar zelden. Hoe gaat het dan met je normale tremolo? Met drie vingers achter elkaar?

    Ik kan je wel zeggen dat om tremolo te studeren je het volgende eens een paar weken moet doen voor een paar minuten per dag:

    -Tremolo's altijd oefenen op de B of G snaar. Dus nooit op de E.
    De reden hiervan is dat je je dan aanleert om een kleine beweging te maken, je wilt natuurlijk niet dat de E snaar meeklinkt

    triolen:
    - a m i
    - i m a

    16den:
    duim afwisselend E A D, melodie B of G
    -p a m i
    -p m i a

    De sleutel tot snelheid is langzaam studeren. Probeer de noten allemaal even lang te laten klinken.

    Ik weet niet of je er al aan toe bent maar misschien is recuerdos de la Alhambra iets voor jou?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Bedankt voor de tips, dat motiveert in iig geval weer.

    klassieke tremolo = p a m i = 4 noten in 1 tel
    flamenco tremolo = p i a m i = 5 noten in 1 tel

    Herrineringen aan Alhambra heb ik idd wel geprobeerd in flamenco stijl (met de nadruk op proberen).
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  5. #5

    Standaard

    Zou zelf Recuerdos d'Alhambra niet gelijk als oefening pakken. Om te beginnen is dat de klassieke tremolo (zestienden) en niet de flamenco versie, maar belangrijker is dat het toch een vrij lang stuk is. Het gaat in eerste instantie juist om de tremolo beweging, dan kun je daar beter niet al te veel extra problemen bij introduceren. Er zitten ook nog op verschillende plekken versieringen door die tremolo heen in dat stuk. Maakt het er niet makkelijker op.

    Ik zou eerder kijken naar korte passages in flamenco stukken. Ook een mogelijkheid van een makkelijk stuk: Le Clochard van Jan Akkerman. Op zijn site staat een transcriptie van mij, inclusief de tremolo gedeeltes. Mooi nummer en makkelijk te spelen. Tremolo zit overigens wel op hoge E snaar: http://www.janakkerman.nl/documents/LeClochard.pdf

    Wat ik ook wel eens doe (ben ik pas gaan doen nadat ik die tremolo redelijk kon spelen, maar misschien werkt het ook omgedraaid) is hem als arpeggio spelen. Duim op bassnaren, en vingers voor de hoogste 3 snaren.

    En allerbelangrijkste is regelmaat in de tremolo, dus vooral langzaam en ontspannen. Als hij regelmatig is klinkt hij ook wat langzamer al goed.

    Heb trouwens het idee dat er mensen zijn die makkelijker de klassieke tremolo spelen, en mensen die makkelijker de flamenco versie spelen. Doyle Dykes speelt dan weer een omgedraaide beweging piampiampiam ipv pami pami pami, omdat hij dat makkelijker vindt. En dat klinkt ook.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top