Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
  1. #1

    Standaard nieuwe eindtrafo... maar welke?

    test
    Bands: http://www.sweetinnocence.nl - http://www.fore-play.nl
    Werk: http://www.opendesigns.nl
    Haar Stratocaster -> Barber TonePress ~ Vox V847 ~ MI-Audio Blues Pro ~ EH Smallstone ~ Korg DT-10 -> Bogner Shiva 2x12r <-> Rocktron Replifex

  2. #2

    Standaard

    Hoi hoi,

    Er komt binnenkort een nieuwe eindtrafo in mijn 50 watt Woodstock te zitten. Nu moet ik alleen nog even bedenken welke ik wil. Ik ben niet zo thuis in de eindtrafo's misschien weet iemand een site waarop ik wat info kan vinden over de verschillende beschikbare trafo's.

    Ik speel overwegend Classic Rock, Disco beetje pop in mijn band, maar ik hou van een lekker warm Blues geluid. Ik zoek dus ook een mooi rond clean en een romige crunch. Lekker warm, Bluesy soundje. Iemand een idee?

    Ik hoorde ook dat een 100 Watt eindtrap over het algemeen een warmer clean geeft dan eentje van 50 Watt. Ik overweeg dus om er 2 KT88 (opgevoerde EL34's toch?) eindbuizen in te zetten, dan kom ik op iets van 70 Watt vermogen. Maar die krengen zijn alleen heel erg duur, 190 euro per duo ofzo. Maakt het erg veel uit als ik zou overstappen naar KT88's?

    Ik heb nu al de mogelijkheid om te wisselen tussen 6550, 6L6 en EL34 op mijn versterker, misschien is daar ook nog iets extra's uit te halen?

    Alvast bedankt voor alle info!!

    Rick
    Bands: http://www.sweetinnocence.nl - http://www.fore-play.nl
    Werk: http://www.opendesigns.nl
    Haar Stratocaster -> Barber TonePress ~ Vox V847 ~ MI-Audio Blues Pro ~ EH Smallstone ~ Korg DT-10 -> Bogner Shiva 2x12r <-> Rocktron Replifex

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2004
    Locatie
    twenterand
    Berichten
    1.106

    Standaard

    Wat is de reden dat er een andere trafo in moet, een defect of zoek je een andere sound?
    Voor een andere sound zou ik eerst eens een andere versterker proberen.
    Bij een defecte trafo zou ik kiezen voor een originele vervangingstrafo omdat de hele versterker en zijn componenten op elkaar worden afgestemd in de ontwerpfase.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 december 2002
    Locatie
    Venlo
    Berichten
    2.023

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door matto
    Wat is de reden dat er een andere trafo in moet, een defect of zoek je een andere sound?
    Voor een andere sound zou ik eerst eens een andere versterker proberen.
    Bij een defecte trafo zou ik kiezen voor een originele vervangingstrafo omdat de hele versterker en zijn componenten op elkaar worden afgestemd in de ontwerpfase.
    En wie zegt dat dát ontwerp optimaal is, of dat er gekeken is naar budget-oplossing b.v. ?

    JaY

  5. #5

    Standaard

    Het zou een upgrade worden voor mijn sound. Het karakter van de versterker wordt in grote lijnen behouden, maar door een beter component, de eindtrafo in dit geval, wordt de sound verbeterd. De modificatie gaat waarschijnlijk richting de 300 euro oid. Het eindbuizen verhaal buiten beschouwing latende, dat wel.

    Ik heb opzich al wel een andere amp op het oog/oor, een Framus Dragon, maargoed, daar heb ik op het moment niet echt het geld voor. Een Bogner XTC Classic is natuurlijk ook een optie, maar die is helemaal prijzig. Aangezien mijn Woodstock na een paar mods al gelijkwaardig klinkt aan een multitone en een nieuwe betere eindtrafo de boel nog verder op kan krikken, lijkt me dat ook een redelijke optie.

    Het karakter van de versterker zoals deze nu is, past bijna precies bij mijn wensen. De kwaliteit van het geluid kan nog verbeterd worden via een andere eindtrafo, dus pols ik hier ook nog maar even voordat ik mijn keuze maak. Misschien ben ik niet slim bezig en kan iemand me vertellen waarom ik beter 1500 euro kan neerleggen voor een nieuwe versterker, die ik na een paar maanden pas goed leer kennen met het risico dat ik teveel nadelen ontdek, dan 300 euro voor een nieuwe eindtrafo die me de versterker geeft die ik eigenlijk zoek...

    Oja, er zal standaard wel een KittyHawk trafo in dat ding zitten aangezien het chassis ook van KH is. De bouwer van Woodstock versterkers (ergens in Harderwijk) is alleen niet zo heel slim geweest in de componentkeuze en het algehele ontwerp van de versterker. De ontwerpfase was dus al brakjes en slecht doordacht. Na een paar mods (lees: binnenwerk volledig opnieuw aangelegd en doorgewerkt) klonk de versterker enorm veel beter dan eerst, om nu verder te gaan moet ik naar een nieuwe eindtrafo.

    Maargoed, welke eindtrafo's zijn aan te raden? (of ben ik de enige die z'n top laat upgraden door de eindtrafo te vervangen?)
    Bands: http://www.sweetinnocence.nl - http://www.fore-play.nl
    Werk: http://www.opendesigns.nl
    Haar Stratocaster -> Barber TonePress ~ Vox V847 ~ MI-Audio Blues Pro ~ EH Smallstone ~ Korg DT-10 -> Bogner Shiva 2x12r <-> Rocktron Replifex

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2002
    Locatie
    Westland
    Berichten
    672

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door matto
    Bij een defecte trafo zou ik kiezen voor een originele vervangingstrafo omdat de hele versterker en zijn componenten op elkaar worden afgestemd in de ontwerpfase.
    Hahaha, dat is transistortaal
    Een buizeneindtrap wordt echt niet meer ontworpen tegenwoordig, maar alleen gekopieerd. Met buizen is bijna alles al eens ontworpen dus bespaart men zich die moeite. Alle 'nieuwe' dingen komen voor 99% tot stand via het trial & error principe.

    Metoshade: De eindtrafo maakt een groot deel uit van het geluid. Als je er nog niet uit bent wat voor eindbuizen je wilt gaan gebruiken en dus wat voor geluid je precies zoekt zou ik daar eerst eens naar gaan kijken.
    Of de KT88 een optie is voor jouw versterker weet ik niet. Een KT88 is geen opgevoerde EL34 maar een buis met hoger vermogen en een ander karakter. Een EL34 heeft meer crunch, terwijl de KT88 pas later overstuurd. Een KT88 klinkt ook wat glaziger dan een EL34. Daarrbij komt natuurlijk ook dat onderling EL34's en KT88's van verschillende fabrikanten nogal (veel) verschil maken. Zo valt alles wat er tegenwoordig uit de fabrieken rolt aan EL34 in het niets bij een oude Philips EL34.
    Om nog even naar eindtrafo's te kijken. Er is zo veel te koop dat je door de bomen het bos niet meer ziet als je niet precies weet wat je zoekt. Ik kan je op het gebied van Marshall sounds wel wat adviezen geven, maar ik weet niet of dat is wat je zoekt. Om eerlijk te zijn ben ik in Nederland nog geen trafomaker tegengekomen die naar mij smaak iets goeds maakt. Maar da's misschien mijn persoonlijke smaak.

    Marc

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2004
    Locatie
    twenterand
    Berichten
    1.106

    Standaard

    Ik bedoel eigenlijk dat een Woodstock versterker min of meer is opgebouwd uit de overblijfselen van Kitty Hawk versterkers.
    Er zit iemand in Harderwijk die deze versterkers een tijdje heeft vervaardigd.
    Is deze versterker voor de rest de moeite waard om te gaan tunen met de eindtrafo? want dat is al met al toch nog wel een kostbare operatie.
    Voor trafos kun je terecht bij FNS tubetech in Renkum, TAD in Duitsland en er zal op ebay of zo ook wel het een en ander aangeboden worden.
    Ik zelf zou toch gewoon doorsparen en op zoek gaan naar een versterker
    die het niet nodig heeft om met een andere eindtrafo getuned te worden.

  8. #8

    Standaard

    @Marc: Bedankt voor je adviezen tot nu toe!

    Ik ben er op dit moment vrij zeker van dat ik op EL34's door wil gaan. Ik weet welke sound ik zoek, ik overwoog KT88 alleen vanwege het grotere vermogen. Is het waar dat 100 Watt versterkers "beter"/warmer klinken dan dezelfde versterker in 50 Watt versie? Ik hoorde het, maar ik vond het een bijzonder verhaal...

    Ik hou van het karakter van de EL34. 6L6 is mij te knauwerig en te schel, het laag spreekt me ook niet helemaal aan. EL34's passen dan toch beter bij mij.

    Ik kan kiezen uit veel verschillende trafo's die waarschijnlijk niet in Nederland worden gemaakt. Ik weet echter nog niet uit welke typen/merken/modellen ik precies kan kiezen. Ik kan het wel sturen.

    Ik zoek vooral een warm clean met voldoende belletjes en helderheid. Beetje cliche om Fender er weer bij te halen, maargoed, beetje die richting, maar dan iets dikker en romiger maar MET de belletjes dus. Crunch moet overtuigend zijn, maar mag best lekker los zijn, met veel ballen, Bluesy, romig, vet en rond midden gebied. Het hoeft niet superstrak, het is ook geen highgain monster. Het moet vooral goed kunnen "beuken".

    Warm, los, romig, en een vet en sterk middengebied. Geen idee of dit termen zijn waarbij je een eindtrafo kunt bedenken, maargoed, ik heb er ook (nog) geen verstand van

    Wie weet is er iets Marshall-achtigs bij te passen.
    Bands: http://www.sweetinnocence.nl - http://www.fore-play.nl
    Werk: http://www.opendesigns.nl
    Haar Stratocaster -> Barber TonePress ~ Vox V847 ~ MI-Audio Blues Pro ~ EH Smallstone ~ Korg DT-10 -> Bogner Shiva 2x12r <-> Rocktron Replifex

  9. #9

    Standaard

    @Matto: Het is inderdaad een moeilijk verhaal. Aan de ene kant een behoorlijk zware modificatie, aan de andere kant een nieuwe versterker.

    Al met al zal de nieuwe versterker duurder zijn en het is nog maar de vraag of de versterker ook volledig bevalt. Ik heb het namelijk al vaker meegemaakt dat je een versterker pas echt leert kennen na een paar maanden en wat optredens. Helaas kun je de versterkers waarvan je denkt dat ze goed bij je passen niet zolang op proef meenemen. Aan de andere kan kan het inderdaad zomaar zo zijn dat een nieuwe versterker een schot in de roos is. In mijn sig. is te lezen dat ik een Framus overweeg, de Dragon in mijn geval. Ik ken de versterker alleen helemaal niet goed genoeg. De klank, opties en uitvoering moeten dan wel precies overeenkomen met wat ik zoek, anders zit ik na een paar maand weer met mijn Amp-doctor en de soldeerbout in dat ding te frotten. Kost allemaal extra geld...

    Ik ken mijn Woodstock volledig qua karakter, dat komt omdat het karakter bijna precies overeenkomt met mijn wensen. Ik heb menig uurtje met mijn amp-doctor en een soldeerbout boven het binnenwerk gehangen om dit karakter vorm te geven. In de klankkwaliteit zit nog ruimte voor verbetering, waarbij een betere eindtrafo op dit moment volgens mijn amp-doctor het meeste effect zal sorteren. Het maximum aan "tone" wordt op dit moment uit de bestaande componenten geperst, als ik betere toon wil, moet ik aan betere componenten. De versterker heeft alle features al die ik wil. Clean, Crunch, Lead, Crunch+Lead en een schakelbaar mastervolume. 2 Eq's, Presence, Deep-control, ideale fx-loop.

    Ik weet dat ik tevreden zal zijn met deze mod, ik weet ook dat ik over een aantal jaar een nieuwe buizenbak zal kopen, een combo of een top... Zo gaat dat als je gitarist bent. Ik ben op dit moment ook student en ik kan een XTC Classic nou eenmaal niet betalen, dat komt dus later wel. Ik weet ook dat ik nu al voor 75% tevreden ben met deze versterker. Na de mod durf ik m ook zonder moeite naast bekende "(Aso)Super Tops" te zetten. Of er later nog een peperdure Rivera, Bogner of een Framusje bijkomt, weet ik nu nog niet. De Woodstock is op dit moment MIJN versterker met MIJN sound. Een mod kan die sound verder verfijnen, bij een andere amp is het mogelijk dat ik overnieuw moet beginnen...

    Maargoed, ik sta zeker open voor adviezen en de benodigde argumentatie, hopelijk door ervaring. Iemand met ervaring heeft me ook al gezegd dat hij niet meer in mods gelooft, maar dat kwam denk ik ook omdat ie voor 2000 euro heeft laten modificeren aan een Marshall top. Zover wil ik echt niet gaan met een top, dit zou een laatste stap zijn.
    Bands: http://www.sweetinnocence.nl - http://www.fore-play.nl
    Werk: http://www.opendesigns.nl
    Haar Stratocaster -> Barber TonePress ~ Vox V847 ~ MI-Audio Blues Pro ~ EH Smallstone ~ Korg DT-10 -> Bogner Shiva 2x12r <-> Rocktron Replifex

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard

    Ik weet niet, maar ik denk toch dat je verwachtingen wat te hoog gespannen en de beleving ook niet helemaal klopt met de werkelijkheid.

    OT speelt een belangrijke rol in de "overall sound" van een buizenversterker want zit letterlijk tussen dé eindbuizen en je speakers. Het is van groot belang dat het signaal dat de eindbuizen goed en efficient wordt getransformeerd naar lagere impedantie zodat je je speakers er mee aan kunt sturen. Een goeie OT zorgt voor een optimale "overdracht" geluid tussen eindbuizen en speakers.

    Bij buizen heb je veel verschillen soorten en speelt smaak een grote rol. Gebruik je 6L6GC JJ's, Svets of misschien zelfs wel ander soort b.v. KT88, 6550's, 5871's etc. Bij OT's werkt dat volgens mij niet helemaal zo, je zoekt daar eigenlijk gewoon "goede/optimale kwaliteit" c.q. "overdracht" van hoogimpedant naar laagimpedant.

    Een goeie OT is zonder meer belangrijk en een slechte OT kan amp overall kut laten klinken. Ik heb niet zulke spitse oren als een aantal mensen hier in het forum en vind Schumacher (Fender) trafo's doorgaans prettig klinken. Als een versterker's overall sound niet OK is, dan probeer ik dat toch eerst op andere plekken aan te passen; circuit of speakers. Upgrade van een "redelijk goede" naar een "betere" trafo' zal een nuance zijn die het totaalgeluid nog weer een tikkie beter / voller / gedefiniëerd kan maken, maar het maakt niet vaak het verschil tussen b.v. "nu is de versterker geschikt voor pop" en "nu is het de versterker geschikt voor blues".

    Je schrijft dat max. aan tone al uit de amp wordt geperst, toch even vragen; wat voor buizen gebruik je? Wat voor speakers gebruik je? Wat voor parts gebruik je? Wat zijn de spanningen in de amp. Wat vind je op dit moment niet in orde als het gaat om "de kwaliteit van het geluid"? M.a.w. wat is er nu niet in orde en waar zoek je de verbetering? Wat voor gitaar gebruikt je nu en hoe is het gesteld met de kwaliteit van het signaal dat je in de amp stopt? De kwaliteit van je geluid wordt bepaald door de gehele keten. Het is nooit de amp die perfect is noch de gitaar, maar DE COMBINATIE. Ik ken tal van voorbeelden van erg goede amps en erg goede gitaren die gecombineerd maar zeer matig presteren. Dit is geen vermanend vingertje hoor, maar ik denk dat als je wat duidelijker aangeeft wat het precies is dat je zoekt, dat er wellicht nog wat alternatieven zijn. Als je huidige OT van "redelijke" kwaliteit is, dan zal een upgrade misschien een nuance beter zijn terwijl er misschien ergens anders nog meer te halen is. Voor €300 heb je b.v. ook een leuk setje speakers, ik noem maar effe wat. Waarom denk je dat je OT de beperkende factor is?

    Ik heb juist een Bandmaster weer voorzien van zijn originele (kleinere) output trafo i.p.v. een oversized non Fender (Schumacher) replacment. Ondanks dat die kleine trafootje inderdaad op hoge volumes wat eerder vastloopt (wat op zich eigenlijk ook wel z'n charme heeft), is de kwaliteit van het geluid op "normaal" volume aanzienlijk beter dan van de grotere replacement (die ik lang heb beschouwd als "upgrade"). De grote replacement trekt het zonder meer langer; maar klinkt duidelijk minder warm, is heel goed gebleken in b.v. bass settings die normal tussen 4 en 5 stonden en nu, met zelfde speaker config en eindbuizen, tussen 3 en 4 moet staan en zelfs dan nog wat te dominant aanwezig lijkt te zijn.

    Zo zie je maar dat "upgrade" toch altijd relatief is, elk voordeel heeft zijn nadeel? Ik meende al eens vaker te constateren dat een kleine OT bij "normale" volumes beter klonk dan een oversized trafo op zelfde volume... iemand anders ook die ervaring? Gaat m.n. om Bandmaster size - Bassman size (zelfs wanneer beiden Schumacher); ik vond de kleintjes op laag volume beter klinken dan de grote of is dat suggestie of toeval?
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top