Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Moordrecht
    Berichten
    133

    Standaard

    Ik vroeg me af of het mogelijk is te benden op een acoustische gitaar!? Ik heb een Yamaha Cpx, de action is vrij hoog. De dikte van snaren weet ik niet. Kan je wel benden als je de action verlaagd en de lichtste snaren er op zet? Is het geluid nog wel mooi dan? Wat zijn de lichtste snaren voor een acoustic?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2002
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    1.780

    Standaard

    Ja hoor, je kan gewoon benden.
    Hoe mooi het geluid is? Dat ligt eraan of je goed bend, maar het kan gewoon.
    Dunste snaar, weet ik niet, maar je kan altijd nog (het zal niet mooi zijn) snaren van een electrische gitaar erop zetten.
    Ik gebruik zelf 0.012.

  3. #3
    Member
    Geregistreerd
    3 mei 2001
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    95

    Standaard

    Tip: luister eens naar de cd "alone and acoustic" van buddy guy en Junior Wells,

    oefen een lekkere bluesbend door wijsvinger op hoge e snaar op de vijfde positie te zetten en je volgende vinger op de b snaar zesde positie te zetten , vervolgens de twee snaren tegelijkertijd aanslaan en daarbij de b-snaar een halve toon op'benden', en lekker laten vibreren

    hele dunne snaren hoef je er niet op te zetten, 0.11 is prima

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2002
    Locatie
    Emmen..
    Berichten
    674

    Standaard

    Wat houdt benden eigenlijk in ? En wat is de action ?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 mei 2001
    Locatie
    Breskens
    Berichten
    129

    Standaard

    Nou, zal ik dat eens fijntjes uitleggen aan je :

    - Benden dat is de snaar opdrukken, je hebt het vast al 300000x gehoord. je slaat bijvoorbeeld een snaar aan, en die druk je naar boven, en dat kan je een halve toon omhoog duwen, of een hele, of anderhalf, of 2 als je krachtige vingers hebt.

    - Action dat is de term van hoe ver de snaren van je fretboard afstaan. Sologitaristen hebben die het liefst lekker dicht op het fretboard, terwijl slide gitaristen ze juist liever een stukje ervanaf hebben staan, Tenminste, zo denk ik dat het is.


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2002
    Locatie
    Emmen..
    Berichten
    674

    Standaard

    OK, thnx, ik heb idd wel vaak gezien dat gasten het deden, wist niet hoe het heette.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2002
    Locatie
    Lichtenvoorde, Nederland
    Berichten
    1.809

    Standaard

    ja, da's idd één van de dingen die ik hier geleerd heb :smile:.

    Benden op een akoestische gitaar gaat goed hoor. Ik bend altijd omlaag eigenlijk. Alleen niet op de hoogste snaar natuurlijk.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 mei 2001
    Locatie
    Breskens
    Berichten
    129

    Standaard

    Nou, dirk, dat naar beneden benden, je moet maar echt proberen aan te leren om het naar boven te doen, ik dee het eerst ook, maar ik heb het gevoel alsof ik er veel beter aan heb gedaan om alles gewoon naar boven te benden.

  9. #9

    Standaard

    Ik kan op een acoustische gitaar niet heel ver benden maar een halve noot lukt wel. Verder is voor een acoustische gitaar .010 wel het lichtste. heb net vanmiddag zo'n setje gekocht en ben benieuwd

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2002
    Locatie
    Lichtenvoorde, Nederland
    Berichten
    1.809

    Standaard

    ja, misschien wel omhoog, maar voorlopig heb ik het nog niet echt nodig.

    Halve noot is ook mijn maximum.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top