Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1

    Standaard speakers parallel of serie

    Ik twee speakers, beide 8 ohm, Wat is het verschil in sound en volume als ik ze in parallel (4 ohm gezamelijk) plaats ipv serie (16 ohm)?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    als je ze parralel zet zijn ze toch 8 Ohm?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2004
    Locatie
    mechelen
    Berichten
    1.523

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AART
    als je ze parralel zet zijn ze toch 8 Ohm?
    nope 4
    *SiC Handbuilt Effects & Amps*
    also visit http://filters.muziq.be/ for info on (allmost) every effect on the planet!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    hmm, raar, in mijn kast zitten twee 8 ohm speakers, en volgens mario moest ik mijn amp dan op 8 Ohm zetten bij die kast....















    Als mijn amp straks kapot is mario, ik weet waar je huis woont! :razz:

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard Re: speakers parallel of serie

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eljee
    Ik twee speakers, beide 8 ohm, Wat is het verschil in sound en volume als ik ze in parallel (4 ohm gezamelijk) plaats ipv serie (16 ohm)?
    De speakers "zien" geen enkel verschil, ze weten / merken niet hoe ze zijn aangesloten vermits ze meer aan juiste uitgangstrafo tap hangen. Als er al verschil is, dan wordt dat veroorzaakt door verschil in uitgangstrafo.

    De 16 Ohm tap zal meer windingen "achter zich" hebben als een 4 Ohm tap. Vaak gaat het echt om "taps" en geen individuele windingen (dat kan wel hoor); het draad van beide taps is dus zelfde type (want zelfde winding); bij 16 Ohm loopt er wat minder stroom en is draad overbemeten tja... wat voor impact heeft dat op de sound?!... Kweetniet... Het lijkt mij theoretisch gefreubel in de marge. Ik vind juist SR's (met 2 Ohm trafo's) erg goed klinken, weet niet of dat specifiek aan de weinig windingen van de 2 Ohm tap ligt, geen idee...
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

  6. #6

    Standaard

    Als je een versterker van 8 ohm hebt kan je wel hoger d.w.z 16 ohm
    Dus op een 8 ohm 's versterker 8 of 16 ohm's speakers.

    Uitleg van een expert:

    Het is niet verstandig 4 Ohm luidsprekers aan te sluiten op een 8 Ohm versterker. Dat heeft te maken met de hoeveelheid stroom die gevraagd wordt door de speakers en de hoeveelheid stroom die een receiver kan leveren. Aan 4 Ohm moet dat 2x zoveel stroom zijn als aan 8 Ohm. Een receiver geeft maar een deel van de stroom af aan de speakers (rendement) en een deel wordt omgezet in warmte. Het kan dus zijn dat de receiver te heet wordt en de beveiliging aanslaat. Beter is het om naar 8 Ohm speakers te zoeken. Receivers en home cinema versterkers hebben vaak niet de capaciteit om 4 Ohm speakers aan te sturen omdat er bezuinigd is op koelvermogen en voeding. Een weerstand voor de speakers schakelen zal de weergave kwaliteit ernstig aantasten en vooral van grote negatieve invloed zijn op de laag en middentoon weergave. Niet doen dus.

    Grz Joop

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 augustus 2003
    Locatie
    Midden in de Ooypolder
    Berichten
    2.868

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AART
    hmm, raar, in mijn kast zitten twee 8 ohm speakers, en volgens mario moest ik mijn amp dan op 8 Ohm zetten bij die kast....
    Hoe lang lees jou hier nou? :evil:


    Niet alleen persoonlijk bedoelt naar jou Aart, maar dit onderwerp is al zo vaak langsgekomen en voor mijn gevoel wordt het forum veel te veel als chatbox gebruikt ipv voor het uitwisselen van informatie. Als je nou es wat meer en beter zou lezen en wat minder zou postten en het geouwehoer lekker op msn gaan doen, dan wordt het forum tenminste een echte bron van informatie!

    En had je waarschijnlijk niet nou je eigen amp naar de klote geholpen. Ik vind dat dus echt zonde van zo'n amp :cry:
    "Echte mannen spelen een Les Paul op een Marshall...."

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joop M
    Als je een versterker van 8 ohm hebt kan je wel hoger d.w.z 16 ohm Dus op een 8 ohm 's versterker 8 of 16 ohm's speakers.
    Hoi Joop, vroeger dacht ik ook dat het zo werkte maar schijnt bij buizenversterkers toch anders te werken. Voor transistorversterkers (je geeft een voorbeeld dat volgens mij geldt voor homecinema systemen en receivers) kan een te lage load desastreus zijn omdat er inderdaad teveel stroom gaat lopen; torren worden heet en fikken uit. Een te hoge load bij transistorversterkers zorgt voor een minder "vraag" naar stroom en er zal dus gewoon minder vermogen worden geproduceert dan de versterker zou kunnen leveren bij een correcte load.

    Voor een buizenversterker is dat juist NIET aan te raden!! Een buizenversterker is vrij tolerant voor een te lage load. Er gaat dan niet, net als bij transistorversterkers teveel stroom lopen; de speakers "vragen" wel meer, maar de buizen "geven" niet meer. Ik heb wat metingen verricht aan een Twin Reverb met slechts 2 eindbuizen (dubbele impedantie dus ong. 8 Ohm) gekoppeld aan een dummy load instelbaar van 8 - 2 Ohm. Versterker werd gemoduleerd met een 1000 Hz tone en heb het signaal aan de dummy bekeken op een scope. Versterker werd zo ingestuurd dat sinus net niet ging klippen bij 8 Ohm load. Het vermogen was een zeer gezonde 55W (bij ong. 450V B+ en gebiassed op 17.5W; 70% van 25W per buis). Bij het verlagen van de load nam het vermogen wat af maar eigenlijk niet noemenswaardig. De andodestroom nam niet toe, zelfs iets af. Bij zo'n mismatch gaat er dus wel wat vermogen verloren (warmte) maar er gaat geen (veel) te hoge stroom lopen zoals bij transistoren.

    Ik heb bovendien een verhaal gehoord dat bij een te hoge load aan een buizenversterker, er "spikes" kunnen optreden in primaire kant van OT door "terugveren" van de speaker (dat veroorzaakt immers ook een inductiestroom (die de oorzaak van zijn ontstaan tegen wil gaan) aan de secundaire andere kant van het trafo en die zal weer een piek veroorzaken aan de primaire kant van trafo. Als impedantie van speaker te hoog is, zal inductiespanningkje hoger zijn aan beide kanten; kunnen dus lelijke hoge punten zijn. Ik weet hier niet het fijne van maar kan me er wel iets bij voorstellen.

    Volgens mij was de originele vraag gewoon; wat klinkt beter, twee 8 Ohm speakers in serie (16 Ohm) aan een 16 Ohm versterker of twee 8 Ohm speakers in parallal (4 Ohm) aan een 4 Ohm speaker. Daarop luidt het antwoord; de speakers "voelen" geen verschil, ze weten helemaal niet of ze in serie of parallel staan en kunnen dus ook niet anders klinken. ALS er sprake is van andere klank, dan zit 'm dat in de output trafo; een 16 Ohm tap heeft typisch meer windingen "achter zich" dan een 4 Ohm tap.
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thijssie
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AART
    hmm, raar, in mijn kast zitten twee 8 ohm speakers, en volgens mario moest ik mijn amp dan op 8 Ohm zetten bij die kast....
    Hoe lang lees jou hier nou? :evil:


    Niet alleen persoonlijk bedoelt naar jou Aart, maar dit onderwerp is al zo vaak langsgekomen en voor mijn gevoel wordt het forum veel te veel als chatbox gebruikt ipv voor het uitwisselen van informatie. Als je nou es wat meer en beter zou lezen en wat minder zou postten en het geouwehoer lekker op msn gaan doen, dan wordt het forum tenminste een echte bron van informatie!

    En had je waarschijnlijk niet nou je eigen amp naar de klote geholpen. Ik vind dat dus echt zonde van zo'n amp :cry:
    de amp is naart de kloten nu maar niet daardoor...

    de speakers schijnen toch in serie te staan....

    ik weet normaal wel hoe ik iets aansluit maar dan staat het ohmage er netjes bij

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top