Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 78
  1. #1

    Standaard Ruis en brom, het verschil, voorkom spraakverwarring

    Omdat het eens in de zoveel tijd voorbij komt en er nogal wat misverstanden over zijn, wat is ruis, wat is brom, en hoe houd je ze uit elkaar.

    Ruis:
    Het sssssssss geluid wat je hoort bij hoge gain, slechte elektronica etc.

    Brom:
    In Europa: Een zoem van 50 Hertz of een veelvoud ervan. Het geluid dat je hoort als je je vinger op de tip van je gitaarsnoertje legt.

    In verband met adapters:
    Een gestabiliseerde adapter maakt van de wisselspanning uit het lichtnet een mooie schone gelijkspanning. Een ongestabiliseerde adapter maakt een geluikspanning waar nog steeds restcomponenten van die wisselspanning in zitten. Bij hoge gain zoals bij een distortion ga je die weer meeversterken en hoor je dus brom.

    Heb je last van brom in je setup, dan kan een gestabiliseerde adapter soelaas bieden. Evenz goede aarding.

    Heb je last van ruis, ga dan niet zitten klooien met aarding. je probleem heeft daar niets mee te maken.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2004
    Locatie
    mechelen
    Berichten
    1.523

    Standaard

    maar een fuzzface ruist harder met een adapter dan met een batterij maar bromt daarom niet
    *SiC Handbuilt Effects & Amps*
    also visit http://filters.muziq.be/ for info on (allmost) every effect on the planet!

  3. #3

    Standaard

    True,

    Terwijl ik het boventaande zat te tikken bedacht ik dat ook al. Een gestabiliseerde adapter gebruikt aktieve componenten (wat uiteindelijk op chipniveau uitkomt op een stapel transistoren) om te stabiliseren. Het nadeel van aktive componenten is dat ze zelf ook weer ruisen. Exact dezelfde ruis die je van je pedaal of versterker krijgt en harder wordt bij hogere gains. Met andere woorden, er zit een beetje ruis op je voedingsspanning. dus voordeel: geen brom, maar met de tradeoff van wat meer ruis. Dan komt dus de vraag wat irritanter is, Ruis of Brom. Vijftig Hz brom is grofweg een G. Ga dus op een brommend apparaat een nummer in As spelen en vraag je af of je niet liever een beetje meer ruis dan brom hebt.

    Een batterij is een passieve component en geeft dus geen ruis af. Daarom is een batterijgevoed apparaat stiller.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    danku dirk hendrik voor bevestiging, binnen brommen en ruizen heb je ook nog allerlei verschillende soorten, white noise etc. etc.

    care to elaborate?
    pokkel'n

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 januari 2003
    Locatie
    Breukelen
    Berichten
    1.687

    Standaard

    maar de vraag die dan weer in mij komt oppeborrelen: waarom wordt je gitaar die met veel distortion een beetje ruist weer stiller als je met je vinger een snaar of een ander metalen onderdeel van je gitaar aanraakt??? is dat wel weer iets met aarding?
    Als ik al wat in een band doe, dan is dat hoofdzakelijk als entertainer...

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Negative K3 fan
    danku dirk hendrik voor bevestiging, binnen brommen en ruizen heb je ook nog allerlei verschillende soorten, white noise etc. etc.

    care to elaborate?
    Sure, maar,
    1) wil je dat? Dat wordt een tech verhaal.
    en,
    2) Ga je me dan zometeen niet zitten afzeiken dat er op dit forum amper gitaristen rondlopen die zeer specifiek last hebben van witte, roze of groene ruis, en dat het niemand interesseert of die ruis nu zeer specifiek thermische, intrinsieke of whatever bron heeft?

    Samengevat,
    Ik kwam in de afgelopen weken meerdere malen klachten over ruis tegen waar het over brom ging en vice versa, daarna gecombineerd met de oplossing voor net het andere probleem.

    @Diedo,
    Good one! Op het moment dat jij je snaren los hebt zijn die een antenne voor zowel omgevingsruis als brom. Via de massamantel van je gitaarsnoer gaat die naar je versterker. Bedenk nu dat de eerste versterkende trap in je versterker het verschil tussen z'n input en massa versterkt. Op het moment dat er dus al rommel op die massa zit wordt dat meegenomen in dat verschil. Hoe sterk dat gebeurt is afhankelijk van hoe de massa in je versterker is gelegd. Komen alle massa aansluitingen op 1 punt bij de voeding samen? Heb je de massa rechtstreeks aan je chassis hangen? Is de massa van je input zo kort mogelijk doorverbonden met de massa van je eerste versterkertrap. (Mijn inziens de beste daar je massa dan "moduleert" op die ruis en brom en dat verschil dat je versterkt dan alléén je gitaarsignaal is.) (Dit IS abstracte stuff, ik weet het).
    OK, maar nu het atwoord op je vraag. Jij, in fysieke vorm op te vatten als zakje water met koolstofverbindingen, gaat, zodra je je snaren beetpakt meteen fungeren als enorm dempend filter voor de door je snaren opgepikte rommel. De gevoeligheid voor die rommel wordt daardoor dus een stuk lager.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  7. #7

    Standaard

    die universele adapters die je gewoon bij de V&D kunt kopen, zijn die gestabiliseerd?

  8. #8

    Standaard

    no clue...
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  9. #9
    Member
    Geregistreerd
    30 september 2004
    Locatie
    Belgium
    Berichten
    61

    Standaard

    Cool, dat verklaart waarom ik enkel brom hoor als ik met ultra vette distortion speel ! Maar bij mij is het niet helemaal exact zoals jij het zegt, ik denk dat het ook wat heeft te maken met de slechte afscherming van mijn Gitaar - versterker kabel. Want als ik dus sta en de draad ligt wat op mekaar in de buurt van andere draden, dan hoor ik 'brooooooommmmmmm' tot ik bijvoorbeeld 6 meter verder ga staan, dan is het geluid weg !? En ook je sensitivity naar beneden draaien helpt (volume) o pde gitaar zelf, maar dan lukt het hammeren natuurlijk niet zo vlot.. Nu ja als er al zo veel distortion opzit hoort geen ziel dat brom geluid toch ?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 september 2003
    Locatie
    Wolvega
    Berichten
    723

    Standaard

    Ik weet het, ik weet het:

    1 RUIS: rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr of ssssssssssssssssssssssssss
    2 BROM: bbbbbbbbbbbb of mmmmmmmmmmmmmmmmmmm

    (om dit te begrijpen moet je wel veel fantasie hebben)

 

 

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top