Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 30
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2004
    Locatie
    Rucphen
    Berichten
    9

    Standaard pick-ups en natuurkunde

    Hallo, voor mijn profielwerkstuk natuurkunde wil ik een gitaar gaan bouwen. Het is de bedoeling dat we zelf de pick-ups in elkaar zetten. Nu is mijn vraag: kun je in de elektronicawinkel kant en klare, bruikbare spoelen kopen of moet je ze zelf winden?

    Verder is het de bedoeling dat we de elektronica zo goed mogelijk begrijpen. Kan iemand mij uitleggen hoe een jack precies in elkaar zit of een site geven waar dat uitgelegd wordt?

    En voor de echte natuurkundigen onder ons :wink: : Is het mogelijk om de magnetische inductie op de snaren uit te rekenen die door magnetische influentie van de permanente magneet tot stand komt, om vervolgens met de fluxverandering in de spoel het aantal windingen te bepalen.....of zit ik nu helemaal fout? :razz:

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    18 september 2004
    Berichten
    265

    Standaard

    AAAHHH!!! Meesterlijk!!! ik heb precies tzelfde idee!!! ook een gitaar bouwen voor PwS...

    ik denk dat het wel mogelijk is, die dingen berekenen die jij wil.....(geen zin om t te herhalen :wink: )

    maar bedenk wel...t kost schandaaalig veel tijd, om een gitaar te bouwen....

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2004
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    1.653

    Standaard

    je kan het inderdaad uitrekenen, met de formules voor inductie. Alleen het meten van magnetische flux is nog niet zo makkellijk.
    Je zou het wel zo kunnen doen: Het element in een andere spoel doen. Van deze spel is alles bekend, windingen, magnetische permeabiliteit en stroom die er door heen gaat. Deze wekt dan een veld op, die het element weer oppikt en een strooompje door diens windingen laat lopen. ...En nu ik dat zo tiep realiseer ik me dat je dan een transformator hebt gebouwd en de hele werking van een element teniet heb gedaan..... =)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2003
    Locatie
    Elders
    Berichten
    11.283

    Standaard

    Ik zou inderdaad het bouwen van een hele gitaar achterwege laten (het is tenslotte geen handenarbeid, of hoe dat tegenwoordig ook maar mag heten) maar bijvoorbeeld een goedkope gitaar gebruiken en daar de elementen in vervangen door eigen gewonden elementen. Neem dan eentje die van zichzelf al humbuckers heeft, die heeft wat ruimere gaten voor de elementen...

    Voor de rest is het al zo lang geleden dat ik me met natuurkunde bezig heb gehouden dat ik geen idee heb of alles wat je wilt meten ook echt te meten is, maar ik vermoed van wel.

    Het leuke is dan natuurlijk uit te vinden hoe.

    Opbouw van een jack? Ik zou zeggen: koop een goedkope kabel en sloop die eens helemaal.
    Turn it up • Bring the noise

  5. #5
    Junior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2004
    Locatie
    Rucphen
    Berichten
    9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Morpheus
    maar bedenk wel...t kost schandaaalig veel tijd, om een gitaar te bouwen....
    Maar een profielwerkstuk hoort ook schandalig veel tijd te kosten :wink: En het is niet eens onze bedoeling om een erg goede gitaar te maken, gewoon eentje waar geluid uitkomt. Ik heb al mijn eigen gitaar en mn partner verdient ook beter (als ie ooit nog eens de hel van het gitaarspelen trotseert).

    En chennies idee is wel goed, maar bedenk wel, ik zit MAAR op vwo :razz: (ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb het onderwijs hier nooit goed gevonden). Hmmm, misschien moet ik daar zelf ook maar eens aan denken......nah, ik kan veel beter

    Ik heb nu met de ingangsspanning van de versterker de inductiespanning van de spoel uitgerekend en daarmee een sinusfunctie opgesteld van de wisselspanning. Daarna heb ik voor de grap ff zitten integreren en nou heb ik dus een functie van het aantal windingen maal de fluxverandering. Het zou heel fijn zijn als ik hieruit het aantal windingen zou kunnen bepalen (m.b.v. bekende magneet) maar ik weet niet hoe de magnetische inductieverandering die de snaar veroorzaakt afhangt van de magnetische inductie van de permanente magneet. Zelfs het Polytechnisch Zakboekje helpt niet :-( Zal ik dit idee maar vergeten?

  6. #6
    Junior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2004
    Locatie
    Rucphen
    Berichten
    9

    Standaard

    Ik weet wel iets, ik kan deze berekeningen gewoon voor de grap in het verslag zetten. Ik weet iig nu precies hoe de schakeling werkt en dat is ook belangrijk. En mijn partner houdt zich bezig met het berekenen van de fretposities, dus er zit al genoeg natuurkunde in. .....Trouwens ik vind het zo vanzelfsprekend dat die elementen werken met de inductiewet van Faraday, maar dat is eigenlijk niet zo. Het werkstuk kan op zich nie meer fout gaan (of de gitaar moet ooit perongeluk in fik vliegen ), maar ik zou het wel op prijs stellen als iemand iets weet over die rekenzooi, want ik maak het mezelf graag moeilijk :razz:

  7. #7
    Junior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2004
    Locatie
    Rucphen
    Berichten
    9

    Standaard

    Ik weet wel iets, ik kan deze berekeningen gewoon voor de grap in het verslag zetten. Ik weet iig nu precies hoe de schakeling werkt en dat is ook belangrijk. En mijn partner houdt zich bezig met het berekenen van de fretposities, dus er zit al genoeg natuurkunde in. .....Trouwens ik vind het zo vanzelfsprekend dat die elementen werken met de inductiewet van Faraday, maar dat is eigenlijk niet zo. Het werkstuk kan op zich nie meer fout gaan (of de gitaar moet ooit perongeluk in fik vliegen ), maar ik zou het wel op prijs stellen als iemand iets weet over die rekenzooi, want ik maak het mezelf graag moeilijk :razz:

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 oktober 2001
    Locatie
    Kaatsheuvel
    Berichten
    2.524

    Standaard

    een jack zit echt super simpel in elkaar... check maar eens een jack-input in een gitaar, dan snap je al precies hoe die jack werkt, of sloop, zoals bat al zei, een jack uit elkaar (nog makkelijker, als je een goede jack hebt, dan kun je 'm uit elkaar schroeven, en gewoon weer gebruiken)...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2004
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    1.653

    Standaard

    Vanje verhaaltje mbt tot versterker spanning enzzo snapte ik dus niets van =) sorrie maarre hier wat ideetjes zo uit de lucht gegrepen:
    Ik weet zo niet welke meetopstelling je gebruikt, maar standaard voor spoelen en magnetisme gelden de wetten van maxwell, het zijn er 4 en ze beschrijven zon beetje alle electro magnetische gedragingen in de natuur
    Daarvan afgeleid kan je zeggen in jouw geval
    Lambda = L (x) * I
    L(x) = Mu * n^2. A/ x

    met lamda = de gekoppelde flux
    I de stroom door je spoel
    L(x) is je inductie als functie van x
    n aantal wikkelingen,
    Mu is de magnetische permeabiliteit van je magneet
    a de oppervlkate van de dwarsdoorsnede van één wikkeling
    x is de afstand in dit geval magneet tot trillende snaar.

    Wanneer je dus de snaar als bron gaat gebruiken, moet je een vergelijking daarvan opstellen. Waarschijnlijk kan je dat vereenvoudigen met 1 sinus van een frequentie, maar in de praktijk is het een sinus met de grondfrequentie en meerdere boventonen.
    De algemene vergelijking van een trillende snaar gaat misschien ook wel diep ( ik weet niet wat ze tegenwoordig leren op VWO) het is in iedergeval een dubbele differentiaalvergelijking, waarbij de uitwijking, massa en kracht, gedifferentieerd naar de lengte en tijdsduur in voorkomen.

    De makkelijkste manier is, die snaar laten zitten. en dus ook de gekoppelde flux en dus de inductie te laten zitten. Een spanning op de windingen te leggen, meten wat de stroom is en dan met behulp van
    V= L dI/dt uitrekenen wat L is, en zo weer naar de bovenste formule n bepalen.

    jij wilt natuurlijk de moeilijk manier en dat is de snaar aanslaan, kijken wat voor stroom door de spoel loopt dankzij dat de snaar de flux van de magneet verandert en zo de flux door de spoel en zo een stroom door de spoel opwekt. We hebben hier dan nog eens naast het rare gedrag van de snaar te maken met verliezen in delucht en in het element bouwerk. Lastig dus. kan er niet zo 1 2 3 iets op verzinnen.

    verder is het als je echt wilt gaan meten eiegnlijk zwaar onverstandig om die elementen in je gitaar te hebben, je kan dan namelijk niet stroom en spannig door en over de spoel meten.

    Misschien kom ik straks nog een briljante ingeving.

  10. #10
    Junior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2004
    Locatie
    Rucphen
    Berichten
    9

    Standaard

    wauw erg bedankt chennie

    euhm ja wat jij de moeilijke manier noemt, is eigenlijk het enige wat ik ken. Fijn dat je denkt dat wij die dingen allemaal op vwo leren tegenwoordig, maar sorry.......DE TWEEDE FASE IS DE GROOTSTE BLUNDER UIT DE GESCHIEDENIS VAN HET ONDERWIJS.

    Gelukkig weet ik zelf een beetje meer, en ik vind t een eer dat iemand denkt dat ik de vergelijkingen van Maxwell ken :razz:

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top