Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: ground

  1. #1

    Standaard ground

    ok, wat is het en waar zit het? ik weet natuurlijk wel hoe het bv in een stopkontact zit. maar een ground op n gitaar :S? ik kom het in elk soldeerschema tegen. wie helpt me?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 november 2001
    Locatie
    den helder
    Berichten
    1.816

    Standaard

    ground is "aarde" maar dat had je vast al wel door...

    dat zorgt er bij je gitaar voor dat ie minder ruist(of totaal niet ruist) het zorgt ervoor dat je geen schok krijgt als je zingt en speelt tegelijk(zingen door een mic) geloof me voelt niet zo heel fijn!
    more than the X's on our hands...

    :: Mijn bandje ::

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 juni 2003
    Locatie
    achter de computer
    Berichten
    4.260

    Standaard

    alle elektrische dingen op je gitaar (potmeters, elementen, etc) zitten eraan verbonden en het 'uiteinde' zit aan de brug/tremelo vast.
    Champagne Barbecue


    Handtekening laatst gewijzigd op 21 Februari 2007

  4. #4

    Standaard

    ok, wat is mij dan aan te raden aan pickups (gewoon 2 hum 12 singles ik hoef geen specifieke namen van pickups, snap ik toch niet, en het wordt een zo goedkoop mogelijke gitaar, dus boston pickups)?

    ik d8 aan 1 humbucker en 1 single coil, of kan ik er daar beter 2 van nemen?

  5. #5

    Standaard

    en niet te vergeten, de ground is ook nog eens verbonden met de mantel van je gitaarsnoer, dus je bent ook met je amp verbonden.
    Ground solderen ze meestal op de achterkant van de volumepot.

    Hoezo weet je niet hoeveel pickups je moet nemen? Dat wordt vooral bepaald door je gitaar, en hoeveel gaten je hebt. Als je weinig geld hebt zou ik geen middenpup nemen. Die gebruik je niet zo veel.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  6. #6

    Standaard

    Welja...
    De ground is gewoon het gemeenschappelijke punt waar geen spanning aanwezig is. Alle spanningen worden gemeten t.o.v. de 'ground' of massa. Wat gebeurt er als deze massa niet (goed) met alle onderdelen verbonden is... Inderdaar ruis. Waarom? Wel... In je gitaarversterker zit een verschilversterker die zal het verschil van twee binnenkomende signalen versterken. Je kabel en alle metalen delen aan je gitaar fungeren als antenne. Op deze 'antennes' komen een heleboel stoorsignalen terecht zoals radiogolven enz... Deze storing komt ook terecht op de 'hot wires' in je gitaar. Dit is oa de binnenste kern in de gitaarkabel (het buitenste geweven deel is de ground), alle verbindingen tussen de p/u's, potmeters enz... omdat deze stoorsignalen zowel op massa en hot lead aanwezig zijn, zal de verschikversterker ze van elkaar aftrekken enzo het uiteindelijke gitaarsignaal bekomen. Als je aarding dus niet (goed) is aangesloten, krijg je dus storing omwille van de voorgaande reden.
    Dat je elektrische schokken kan krijgen heeft niet zozeer iets met de massa in je gitaar te maken maar met de aarding van je versterker. Dit brengt ons bij de elektriciteit. Elke huisinstallatie moet van een degelijke aarding voorzien zijn om zo een eventuele lekstroom af te voeren naar de grond. (Het is letterlijk een verbinding met de aarde). De behuizing van je gitaarversterker moet verbonden zijn met deze aarding. Omdat de snaren enz... Van de gitaar verbonden zijn met de massa, en deze met de aarding van je huisinstallatie, zou je geen schokken mogen krijgen. Als de aarding van je huisinstallatie echter niet goed is, en er zit een foutje in de gitaarversterker waardoor er een verlies is en er spanning op de behuizing komt te staan, kan er ook spanning op de snaren komen te staan. Als je dan een metalen voorwerp aanraakt dat verbonden is met de aarde, kan je wel eens schokken krijgen. Bij een buizenversterker kan dit levensgevaarlijk zijn aangezien de interne gelijkspanningen kunnen oplopen tot 600V (en meer) -->dodelijk!!

    Greetz

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k
    en niet te vergeten, de ground is ook nog eens verbonden met de mantel van je gitaarsnoer, dus je bent ook met je amp verbonden.
    Ground solderen ze meestal op de achterkant van de volumepot.

    Hoezo weet je niet hoeveel pickups je moet nemen? Dat wordt vooral bepaald door je gitaar, en hoeveel gaten je hebt. Als je weinig geld hebt zou ik geen middenpup nemen. Die gebruik je niet zo veel.
    zelfbouw.. model van een jaguar, brug en staartstuk van n lp, jack in van een strat. maar daarom, hoeveel pickups wil ik. heeft iemand dan een schematje van een humbucker + single coil 1 vol 2 tone. welke schakelaar zal ik dr dan tussenzetten (okok ik ben een leek in de electronica, kan alleen wel solderen ). zo blijft t goedkoop. een 3-way schakelaar?


    ok, en als ik het dus goed begrijp, gaat er een draadje van de potmeters, de pickups, de schakelaar (??) en de wire-in samen naar bv de brug of het staartstuk? (maakt de metaalsoort van het staartstuk dan wat uit?)
    hoe soldeer ik die trouwens vast, aangezien ik een tuneomatic en bijbehorend lp staartstuk gebruik? gewoon het draadje aan het schroefje van de brug verbinden?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top