Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard Mijn frustratie: intoneren, afstellen snaren vervangen, etc

    Ik moet dit toch ff kwijt: mijn grote frustratie over akoestische gitaren en met name klassieke gitaren met nylon snaren.

    Mijn frustratie betreft o.a. :
    - het geklooi met het vervangen van snaren. Ik ben hiermee een uurtje mee bezig om die snaren met KNOPEN :-? vast te maken.
    - het feit dat de brug niet verstelbaar is. Wil je de actie veranderen moet je op de gok aan een stukje been gaan vijlen.
    - het feit dat de gitaar zo ongeveer alleen te intoneren is door te zoeken naar dikkere of dunnere snaren.

    (toegegeven met western gitaren is het iets beter gesteld).

    Deze frustratie wordt nog verder gevoed doordat ik thuis een hoofdloze elektrische gitaar heb van het type Steinberger (copie), en die beschouw ik als het ultieme gitaar ontwerp.



    Van deze gitaar met dubbel bal-eind snaren kan ik een snaar in ca. 30 seconden vervangen en stemmen. Afstellen en intoneren is in een zucht gebeurd.

    We zitten inmiddels in de 21e eeuw maar we spelen op gitaren die sinds de middeleeuwen niet wezelijk zijn veranderd. Het is volgens mij tijd voor een Steinberger-achtige revoltie in klassieke gitaarbouw
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 september 2002
    Locatie
    Ouddorp aan Zee
    Berichten
    804

    Standaard

    Ja lekker! Klassiek gitaar spelen op een Steinberger ontwerp! Laat de Arbo het maar niet horen.

    Wat betreft het afstellen van de actie: niks op de gok!
    Kijk naar de actie ter hoogte van de 12e fret.
    meet hoeveel je die wilt verlagen en vijl de dubbele hoeveelheid van het beentje af. That's all! (stelling van Pythagoras, remember?)
    Oja, klassieke gitaren behoren een hogere actie te hebben dan de doorsnee Steinberger (copie)! :razz:

  3. #3

    Standaard

    Klassieke gitaren behoren helemaal niks. Ja, ze behoren als een klassieke gitaar te klinken, maar hoe dat precies gaat zal me een zorg zijn. Punt is dat gitaristen en dus ook gitaarbouwers conservatief zijn. Een Steinbergerachtig mechaniet lijkt me niet echt een serieuze optie, maar dat knoopje is inderdaad toch achterhaald. Het systeem van de Westerngitaar, met pennen door de body, of, om het wat klassieker te houden, het vioolsysteem, waar het balletje achter de fijnstemmer in de kam haakt, dat zijn makkelijker manieren.
    Wees blij dat de meeste klassieke gitaren gewoon stemmechanieken hebben. Sommige flamencogiteren doen het nog met stempennen, zoals bij een viool, en dan zijn helemaal de rapen gaar...

    En over de actie; ik zou het liefst een lage actie zien, met een groot speelgemak. Helaas gaat een klassieke gitaar dan kletteren, dus dan die snaren maar omhoog. Wat enorm scheelt is een gebogen toets, zoals bij een Western. Er zijn ooit een paar expirimenten geweest met een gebogen toets en nylon snaren, maar een echte klassieke heeft een vlakke toets die een stuk zwaarder speelt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 september 2002
    Locatie
    Ouddorp aan Zee
    Berichten
    804

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k
    En over de actie; ik zou het liefst een lage actie zien, met een groot speelgemak. Helaas gaat een klassieke gitaar dan kletteren, dus dan die snaren maar omhoog.
    Dus toch maar die hogere actie, Bert? :razz:

  5. #5

    Standaard

    Nou ja, je moet wel. Kletterende snaren wil je niet. Maar het valt me op dat de actie op een gebogen nek veel lager kan zijn. Of zou dat komen door de stalen snaren?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Mijn punt is gewoon dat met name de brug niet variabel afstelbaar is, zowel kwa actie als kwa mensuur lengte. Als je bv. besluit een andere stijl te gaan spelen op je gitaar (je wilt bv. een stukje slide spelen op je akoestische gitaar) dan moet je opeens een nieuwe brugzadel (van been) kopen en gaan monteren om een beetje hogere actie te krijgen. :-?

    Ik vind dat niet meer van deze tijd. Maar idd gitaristen en (daardoor?) ook gitaarbouwers zijn conservatief.
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 september 2002
    Locatie
    Ouddorp aan Zee
    Berichten
    804

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k
    Nou ja, je moet wel. Kletterende snaren wil je niet. Maar het valt me op dat de actie op een gebogen nek veel lager kan zijn. Of zou dat komen door de stalen snaren?
    Mogelijk, ik zou het niet durven zeggen. Wel weet ik dat een gebogen toets (want dat bedoel je waarschijnlijk?) een grotere weestand heeft tegen de trekkracht van stalen snaren.

  8. #8

    Standaard

    Ja, toets, dat bedoelde ik. En na lang nadenken kom ik toch tot de conclusie dat een gebogen toets juist meer kans heeft op fretbuzz. Alleen met een compound radius lopen de snaren mooi evenwijdig met de toets. Dus zou een vlakke toets juist minder moeten kletteren. Ik denk dat de veel lagere snaarspanning van nylon de ookzaak is.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2002
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    429

    Standaard

    Gitaristen zijn over het algemeen nogal conservatief. Ik denk, dat bouwers de gok niet nemen met onverkoopbare gitaren te blijven zitten.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 september 2002
    Locatie
    Ouddorp aan Zee
    Berichten
    804

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k
    Ja, toets, dat bedoelde ik. En na lang nadenken kom ik toch tot de conclusie dat een gebogen toets juist meer kans heeft op fretbuzz. Alleen met een compound radius lopen de snaren mooi evenwijdig met de toets. Dus zou een vlakke toets juist minder moeten kletteren. Ik denk dat de veel lagere snaarspanning van nylon de ookzaak is.
    Jij hebt er wel reteveel verstand van, zie ik!
    Wat is een compound radius?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top