Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 september 2002
    Locatie
    Ouddorp aan Zee
    Berichten
    804

    Standaard Maple of rosewood toets?

    Is er verschil (behalve de kleur natuurlijk) tussen een maple en een rosewood toets.
    Ik bedoel dan qua bespeelbaarheid of klank?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2003
    Locatie
    Oudshoorn ZH
    Berichten
    1.099

    Standaard

    Zoekt en gij zult vinden, maar...

    Rosewood geeft volgens experts die het WEL kunnen horen een wat donkerder (mid/low) klank, esdoorn is feller (high). Verder is een esdoorn toets gelakt om verkleuringen en op termijn een smerig uiterlijk te voorkomen. Dit moet je gevoelsmatig maar net liggen t.o.v. het natuurlijke gevoel van rosewood. Geef mij maar ebben trouwens, maar da's een ander verhaal...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juni 2004
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    247

    Standaard

    Rosewood zou een veel mindere "twangfactor" hebben dan maple...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 januari 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    8.083

    Standaard

    Maple is indeed wat scheller. Ik heb verschillende Strats, allemaal met hetzelfde Strat karakter, maar ook allemaal net wat anders geflavoured door verschillende houtsoorten.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 februari 2003
    Locatie
    Lisse
    Berichten
    1.494

    Standaard

    ja ik vind maple niet zo lekker spelen, maar soms ziet het er wel erg mooi uit... zoals op de wolfgang... of op de telecaster... maar ik kan het geluid verschil niet erg goed horen (een klein beetje maar)

  6. #6

    Standaard

    Ik heb een Maple toets op mijn Stingray5 (OLP) en heb wel eens getest met tegenover een OLP Stingray met Rosewood toets.
    De Rosewood toets heeft inderdaad toch net iets warmers terwijl die met maple (van mezelf) net iets meer bite heeft. Dat "Stingray-hoog" zoals je dat mooi kunt noemen.
    2 gitaristen in mijn band allebei met strats.
    De ene rosewood toets en de andere maple. We hebben besloten dat hij met de maple toets solo's moet spelen :P
    Hier plaats ik ooit mijn onderschrift

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2002
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    2.341

    Standaard

    Een maple toets plakt zo vind ik.
    Geef mij maar een rosewood!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Maple vind ik veel mooier en fijner spelen. Maar de klank van rosewood ligt veel meer in mijn straatje. Het is in de loop der jaren een enorme frustratie geworden. Ga ik voor de 'feel' en de 'looks' of ga ik voor de klank?

    Overigens hoor je met name bij hoge volumes het verschil in karakter tussen de twee houtsoorten goed. Het felle van maple kan ik wel waarderen, maar er is meer. Ik vind persoonlijk dat maple een 'gruizig' randje geeft aan het geluid, waardoor het welliswaar aan heel eigen en ook wel aantrekkelijk karakter krijgt, maar mijns inziens tevens minder veelzijdig inzetbaar lijkt.

    Eigenlijk zou je het verschil gewoon zelf moeten ervaren door uitgebreid te testen. Want daar waar ik mezelf beter vind klinken op rosewood, ken ik anderen die bijna per definitie beter klinken op maple. Ook hier geldt dus; jouw manier van spelen maakt het verschil.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 november 2001
    Locatie
    Zutphen, Gelderland
    Berichten
    2.141

    Standaard

    one word:

    ebony

  10. #10

    Standaard

    ebben dus

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top