Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 75 van 76 EersteEerste ... 256573747576 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 741 t/m 750 van 752
  1. #741
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Waarom zou mahonie voor een body kwartiers moeten zijn? Voor een hals is dat wel aan te raden ivm met de krachten die daar op komen maar voor een body? Daar staat nauwelijks kracht op. Als het mooi matcht lijkt dat mij genoeg.

  2. #742
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Kans op kromtrekken is minder. Bij mahonie valt het misschien nog wel mee, maar bij andere houtsoorten zul je daar misschien meer kans op hebben. Ik heb ooit een bass van lindenhout gehad, waar de body behoorlijk was gaan werken, stond een beetje hol.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  3. #743
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    De meeste replacementbodies met veel tekening erin zijn zwz niet kwartiers. Het is waarschijnlijk wel beter maar zeker niet noodzakelijk.

  4. #744
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    In mahonie weet ik het niet maar in esdoorn bestaan er toch gigantisch veel dosse halzen?

    Een kwartiersgezaagde hals is stijver, maar of dat ook sterker is, en voora of die vermeende sterkte ook nodig is vraag ik me af.

    Verstuurd vanaf mijn FRD-L09 met Tapatalk

  5. #745
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Stijver = meer hoog en meer sustain. In theorie dan, want het trillingspatroon in doorsnede verandert ook, denk ik. Lijkt me eigenlijk een vraag voor Eltjo.
    Kom er maar in Eltjo...

  6. #746
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Ja dat werkt prima voor acoustische gitaren xou ik drnken. Maar een elektrische met laminaat dan? Met een top zoals een les paul? Bakken sustain. Ik geloof niet dat het voor een electrische gitaar iets uitmaakt. Een es 335 b.v. heeft ook een multi-gelamineerde top. Nooit iemand horen klagen over sustainproblemen.

  7. #747
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Waarschijnlijk is het als met alle discussies hier op het forum; "alles kan, alles klinkt anders, als je tevreden bent met je sound is het goed" of "there is no wrong or right".

    Ik vind het wel een leuk onderwerp, lees ook veel op internet over gitaarbouw van minder doorsnee houtsoorten. Zeker nu een redelijk veel besproken topic, i.v.m. de tropische houtsoorten die steeds meer aan banden worden gelegd.

    Laatst ook die zelfbouw gedaan met meranti (omdat ik dit gratis kon krijgen) ipv mahonie. Gitaartje klinkt super. Ik heb nog wat balken amazakoue (beter bekend als ovangkol geloof ik) liggen, vooral bekend voor akoestische gitaren, maar volgens mij ook prima geschikt voor een fretboardje of top. Body is wat zwaar denk ik.

    Een beetje marktplaats rondstruinen naar leuk hout in de buurt is een goede avond bezigheid.
    Laatst gewijzigd door Thiez; 29 januari 2019 om 07:33
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  8. #748
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Framus gebruikt - geloof ik - ovangkol voor halzen. Behoorlijk stijf, maar speelt als een tierelier.
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  9. #749
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Zo heb ik hier nog wat kaarsrechte 50 jaar oude balkjes afzelia.
    Ook weleens zitten denken om er een hals van te maken, maar dat spul is zo enorm zwaar, én hard, niet te doen...

  10. #750
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik had 'm al eens gepost:

    Eigenlijk geen idee of iemand hier het plaatje wel kan zien, maar het komt uit dit artikel en is best interessant om te lezen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top