Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 74 van 76 EersteEerste ... 24647273747576 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 731 t/m 740 van 752
  1. #731

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Wie kan mij het verschil uitleggen tussen red cedar, merbau, meranti en mahonie?
    Western Red Ceder: zacht naaldhout (deukje met een vingernagel te maken), heeft een 'pittige' geur. Veel gebruikt bij nylon snarige klassieke gitaren voor de top.

    Spaanse Ceder (Cedrella Odorata): is geen ware ceder, mahonie-achtig, maar iets lichter, zachter, fijne nerf. Halzen voor klassieke gitaren m.n.

    Mahonie: beetje een containerbegrip. De 'ware' varianten (Swietenia spp) uit honduras (S. Macrophylla) cq cubaans (S. mahagonii, nauwelijks legaal te krijgen, her en der als plantagehout te verkrijgen) zijn de 'klassiekers', fijne nerf, gewicht varierend, maar relatief zwaarder dan spaanse Ceder, en lichter dan de meeste Afrikaanse 'mahonie' soorten; 'de' houtsoort voor Gibson-achtigen. Heel prettig om mee te werken.
    Dan heb je de verschillende Afrikaanse 'mahonie' soorten die soms heel erg lijken, en qua klankkleur dicht in de buurt zitten. Zelf heb ik: Khaya mahonie (beetje roziger, iets groffere nerf, vaak wel lekker licht, maar soms juist zwaarder. Vaak met 'ribbon stripe' te vinden), Sipo mahonie (veel te vinden, ook vaak 'ribbon stripe', midden tot zwaargewicht) en Sapele (lijkt qua looks erg op Sipo, soms iets donkerder, soms hele mooie pomelle/quilt achtige tekening, ook ribbonstripe, prachtig halshout, stijf, maar zwaar). Alle afrikaanse soorten hebben een iets grovere nerf dan de echte mahoniesoorten, maar zijn nog steeds geweldig hout om gitaren mee te bouwen.

    Merbau en Meranti is grover hout, vaak een stuk zwaarder, meer splintering, ziet er minder mooi uit, en minder prettig om te verwerken. Ik denk dat de balken die jij hebt meranti zouden kunnen zijn (balk 1 iig). Klopt qua gewicht ook wel aardig. Ik vind de kosten van het hout relatief van ondergeschikt belang bij het bouwen - je steekt er veel tijd in, voor mij is het besparen van een paar tientjes niet de moeite waard. Hangt ook een beetje van het model af.

  2. #732
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia Bekijk bericht
    Western Red Ceder: zacht naaldhout (deukje met een vingernagel te maken), heeft een 'pittige' geur. Veel gebruikt bij nylon snarige klassieke gitaren voor de top.

    Spaanse Ceder (Cedrella Odorata): is geen ware ceder, mahonie-achtig, maar iets lichter, zachter, fijne nerf. Halzen voor klassieke gitaren m.n.

    Mahonie: beetje een containerbegrip. De 'ware' varianten (Swietenia spp) uit honduras (S. Macrophylla) cq cubaans (S. mahagonii, nauwelijks legaal te krijgen, her en der als plantagehout te verkrijgen) zijn de 'klassiekers', fijne nerf, gewicht varierend, maar relatief zwaarder dan spaanse Ceder, en lichter dan de meeste Afrikaanse 'mahonie' soorten; 'de' houtsoort voor Gibson-achtigen. Heel prettig om mee te werken.
    Dan heb je de verschillende Afrikaanse 'mahonie' soorten die soms heel erg lijken, en qua klankkleur dicht in de buurt zitten. Zelf heb ik: Khaya mahonie (beetje roziger, iets groffere nerf, vaak wel lekker licht, maar soms juist zwaarder. Vaak met 'ribbon stripe' te vinden), Sipo mahonie (veel te vinden, ook vaak 'ribbon stripe', midden tot zwaargewicht) en Sapele (lijkt qua looks erg op Sipo, soms iets donkerder, soms hele mooie pomelle/quilt achtige tekening, ook ribbonstripe, prachtig halshout, stijf, maar zwaar). Alle afrikaanse soorten hebben een iets grovere nerf dan de echte mahoniesoorten, maar zijn nog steeds geweldig hout om gitaren mee te bouwen.

    Merbau en Meranti is grover hout, vaak een stuk zwaarder, meer splintering, ziet er minder mooi uit, en minder prettig om te verwerken. Ik denk dat de balken die jij hebt meranti zouden kunnen zijn (balk 1 iig). Klopt qua gewicht ook wel aardig. Ik vind de kosten van het hout relatief van ondergeschikt belang bij het bouwen - je steekt er veel tijd in, voor mij is het besparen van een paar tientjes niet de moeite waard. Hangt ook een beetje van het model af.
    Ik zit ook inderdaad een beetje te twijfelen, of ik deze balk ga gebruiken ofdat ik gewoon een balkje mahonie haal. Kost maar een paar tientjes extra.
    Ik denk dat ik het beide ga doen. Aangezien het mijn tweede gitaar is die ik ga bouwen, en de eerste keer een neckthrough constructie, eerst oefengitaartje bouwen van die merantie. Daarna heb ik toch de freesmallen enzo liggen, dus is het makkelijk overnemen op mahonie.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  3. #733
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    http://www.nu.nl/algemeen/4795395/sc...nederland.html

    Worden die gekapte essen verbrand, of staat hier een grote voorraad gitaarhout aan te komen?

  4. #734
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Ik ben eens benieuwd naar de meningen hier;

    Bij de instrumenten webshops betaal je al snel 90 of 100 euro voor een mahonie bodyblank 'tonewood'. Wanneer je naar de lokale houthandel gaat, heb je voor 30 euro al een balk wat voldoende is voor een bodyblank. Het is even zoeken naar een mooie kwartiers gezaagde balk, maar vaak ligt die er nog wel tussen.

    Die 60 euro verschil, zit dat in de term 'tonewood'? en maakt dit daadwerkelijk verschil? Of zit deze 60 euro in het verlijmen en vlakschaven van de bodyblank?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  5. #735

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ik ben eens benieuwd naar de meningen hier;

    Bij de instrumenten webshops betaal je al snel 90 of 100 euro voor een mahonie bodyblank 'tonewood'. Wanneer je naar de lokale houthandel gaat, heb je voor 30 euro al een balk wat voldoende is voor een bodyblank. Het is even zoeken naar een mooie kwartiers gezaagde balk, maar vaak ligt die er nog wel tussen.

    Die 60 euro verschil, zit dat in de term 'tonewood'? en maakt dit daadwerkelijk verschil? Of zit deze 60 euro in het verlijmen en vlakschaven van de bodyblank?
    In je vraag ligt het antwoord; bij de grote stapel hout bij de houthandel zit vanalles in, waarbij maar een klein gedeelte goed genoeg is voor een body. Als tonewood bedrijf koop je een hele stapel, gooit veel weg als onbruikbaar, en de rest moet je evt. drogen, schaven, verlijmen, etc.

    De algemeen houthandel haalt de beste grote stukken er wel tussenuit (tafelbladen, scheepsbouw, etc) en verkoopt dat voor meer geld. De rest mag jij doorspitten slankende zin en tijd voor hebt, en kan je inderdaad een betere deal krijgen.

  6. #736
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ik denk dat het van alles een beetje is.
    Selectie, of kleiner (duurder) inkopen, drogen (tijd), en natuurlijk ook de bewerking, en nog een stukje bereidheid om voor iets te betalen.

  7. #737
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    maar het hout maakt geen verschil toch? Zolang je een mooi kwartiers gezaagde balk kunt vinden van een sipo mahonie of iets dergelijks, maakt het toch verder geen verschil met het 'tonewood' wat verkocht wordt bij andere zaken?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  8. #738
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Een verschil zou kunnen zijn dat het duur verkochte "toonhout" ouder is / langer gedroogd.
    Dit is eigenlijk (bij mijn weten) niet te meten door de vochtigheidsgraad te meten; je kunt een nieuw stuk ook "droogstoken" maar ouder hout werkt nog steeds minder dan nieuwer hout.
    Maar hoe je dat kunt zien weet ik niet, en heb ik ook nog nooit van iemand een heel duidelijk antwoord op gehad.

    Maar de vraag is uiteraard of je als je meer betaalt voor "toonhout" ook daadwerkelijk dat oudere hout zou krijgen. Ik vraag het me af, en met de volumes die de grote jongens er doorheen jassen vraag ik me af hoe het daar zit.

    Maar goed, persoonlijk, als ik voor €300,- elementen in een gitaar prak, €100,- aan tuners, lekker prijzig jescar fretdraad, een brug van €200,- of meer.....dan maakt het mij op zich niet zó veel uit of ik €80,- of €160,- aan hout uitgeef. Kleine kostenpost op het geheel.

  9. #739
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik had 'm al eens gepost:


  10. #740
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Maar goed, persoonlijk, als ik voor €300,- elementen in een gitaar prak, €100,- aan tuners, lekker prijzig jescar fretdraad, een brug van €200,- of meer.....dan maakt het mij op zich niet zó veel uit of ik €80,- of €160,- aan hout uitgeef. Kleine kostenpost op het geheel.
    Daar heb je ook weer een punt. Ik was er gewoon benieuwd naar, of dat tonewood een mooie marketing term was, of dat het daadwerkelijk ook iets uitmaakte.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top