Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 73 van 76 EersteEerste ... 23637172737475 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 721 t/m 730 van 752
  1. #721
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Padouk dichte poriën? Zitten buisjes in waar je gewoon doorheen kunt kijken.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  2. #722
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2006
    Locatie
    Vlissingen
    Berichten
    137

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Padouk dichte poriën? Zitten buisjes in waar je gewoon doorheen kunt kijken.
    Ik dacht dat ze dat houtworm noemden....

  3. #723
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2015
    Locatie
    Breda
    Berichten
    650

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Padouk dichte poriën? Zitten buisjes in waar je gewoon doorheen kunt kijken.
    Dat vind ik best meevallen.
    Heb er nog even een plankje bij gepakt maar als ik dit naast rosewood leg dan is het rosewood veeeeele malen erger

  4. #724
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Padauk (of Padouk) is qua tonewood (en dan bedoel ik akoestisch en niet elektrisch) een heerlijke houtsoort.
    Ware het niet dat rood gekleurd hout niet erg in trek is en het rode Padauk met de jaren een beetje verkleurd naar donkerbruin, anders zou het zich uitstekend kunnen meten met de beste Palissander soorten.
    Ik heb een Elektrische gebouwd van Padauk en Wenge, en een akoestische met een Padauk hals.
    De akoestische is snel, hoog en klinkt mooi helder, maar dat kan ook grotendeels liggen aan de toets van Snakewood.
    De klank eigenschappen van de back/sides en de top zijn uiteraard veel meer doorslaggevend dan de hals of toets.

    Hier een artikel over de klank van Padauk als tonewood..
    http://www.guitarbench.com/2010/11/1...ewood-profile/

    Maar zoals gezegd geldt dit voor akoestische gitaren en verdwijnen de verschillende akoestische eigenschappen van hout voor het grootste gedeelte, (naar mijn mening zelfs 99,99999%) bij gebruik in elektrisch versterkte gitaren.

    Oh ja, Padauk vind ik bijzonder mooi hout, dat was de reden dat ik een gitaar ervan wilde maken, niet de klank eigenschappen.
    Door dat gebruik van Padauk en Wenge is mijn elektrische echt loei zwaar geworden.
    Als je dat wilt gebruiken voor een elektrische, maak hem dan hol, bezuinig op elk plekje waar je ook maar kunt. Anders staat er 5 kg hout in de hoek en gebruik je hem nooit.

    Of gebruik het Padauk alleen voor de hals, dat is wel wat zwaarder, maar verder perfect.
    Laatst gewijzigd door grizzly; 30 oktober 2015 om 20:24
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  5. #725
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Ik ben het eens met alles wat je schrijft, Grizz, en vooral met deze quote!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Maar zoals gezegd geldt dit voor akoestische gitaren en verdwijnen de verschillende akoestische eigenschappen van hout voor het grootste gedeelte, (naar mijn mening zelfs 99,99999%) bij gebruik in elektrisch versterkte gitaren.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  6. #726
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Wie kan mij het verschil uitleggen tussen red cedar, merbau, meranti en mahonie?

    Ik heb op het werk gratis twee hard houten balken me kunnen nemen. Ik heb alleen geen idee welke van bovengenoemde soorten het is. Iemand die dit verschil wel kan zien? En maakt het veel verschil of je een gitaar van mahonie of bijvoorbeeld het mindere meranti bouwt?

    Balk 1:


    Balk 2:
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  7. #727
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    de onderste foto doet mij aan merbau denken, mocht dit zo zijn dan is het even checken of dit de houtsoort is die een tijdlang blijft 'bloeden' en zo verf afstoot. (tenminste zoiets staat mij bij)

  8. #728
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Merbau bloedt inderdaad. Maar ik weet niet of het merbau is. Foto's op internet van de houtsoorten werd ik niet wijzer van. Zag geen verschil.

    Mijn vermoeden was balk 1 meranti vanwege de wat gelere kleur. Balk 2 merbau, vanwegen het glanzen.
    Laatst gewijzigd door Thiez; 7 april 2017 om 17:17
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  9. #729

    Standaard

    Balk 1 is heel waarschijnlijk Meranti (97% zeker), geur en gewicht zijn moeilijk waar te nemen op foto.

    Om balk 2 met zekerheid te identificeren heb ik eveneens bovenstaande kenmerken nodig, maar Merbau is misschien wel een gok in de goeie richting.

    Qua gemiddelde fysieke eigenschappen komt Meranti érg dicht in de buurt van Mahonie, alleen is die laatste iets 'edeler' van uitzicht en dus ook vaak duurder. De kans om beide soorten visueel door elkaar te halen is niet onbestaande, alleen -alweer- de geur verraad wie de 'mindere' is..


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  10. #730
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Eindelijk tijd gehad om de eerste balk me te nemen van het werk. Gewogen en gemeten, komt op 760kg/m3.
    Even stukje de zaag erin gezet maar de geur is vrij neutraal.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top