Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 72 van 76 EersteEerste ... 22627071727374 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 711 t/m 720 van 752
  1. #711
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Ik zal morgen even kijken of ik tijd vind de gewichten eraf te halen en een mooie plank eruit te halen voor een ploatje
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  2. #712
    Junior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2015
    Locatie
    Hoogland
    Berichten
    6

    Standaard

    Na dit topic doorgelezen te hebben ben ik vorige week naar Arnhem geweest. Heb daar padoek (body/neck), bubinga (neck/headstock) en purperhart (neck/top/fretboard) gehaald. Eigenlijk wilde ik korina en purperhart halen, maar ze hadden geen lange stukken korina voor een neck-through constructie. Twijfelde tussen padoek en bubinga, dus nam allebei maar mee :P

    Is mijn keuze voor houtsoorten volgens jullie goed zo? Momenteel zit ik nog in de ontwerpfase dus ik zal niet snel wat over het eindresultaat kunnen posten denk ik...

  3. #713
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2015
    Locatie
    Breda
    Berichten
    650

    Standaard

    Wat nou als iedereen roept dat je combi niks is, je hebt het al gehaald?

    Maar wat wil je precies waarvoor gebruiken?
    Want de neck zie ik bijv. 3x terug komen?

    Padouk is een beetje vergelijkbaar met esdoorn. Dichte poriën en qua klank ook nagenoeg het zelfde.
    Ik heb het zelf alleen voor de toets gebruikt maar ik zou het persoonlijk niet als body gebruiken.
    Voor de hals wordt het wel vaker gebruikt (vanwege de vergelijkbaarheid met esdoorn).
    Padouk verkleurt wel na loop van tijd, meer bruin dan het bruin rood wat het als het goed is nu is.

    Bubinga heb ik zelf geen ervaring mee. Mooi hout maar heb er op de één of andere manier altijd een apart gevoel bij...

    Purperhart, ja... paars hout he. Durf verder ook niet teveel over deze houtsoort te zeggen.
    Zou het persoonlijk alleen voor een toets gebruiken.


    Het valt me op dat je erg gekleurde stukken hout hebt gekozen.
    Is dat bewust? Want de combi van deze 3 zal (in mijn voorstelling) erg roodachtig worden.

  4. #714
    Junior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2015
    Locatie
    Hoogland
    Berichten
    6

    Standaard

    Nouja, het uitstapje vond ik wel leuk dus zo erg vind ik het niet om nog wat anders te gaan halen...
    Die gekleurde soorten vond ik inderdaad erg mooi, dat speelde ook wel mee! Rood met paars en bruin in combinatie met gouden hardware moet wel heel chique worden denk ik.

    De nek wilde ik van meerdere soorten naast elkaar maken, dan krijg ik van die strepen en dat vind ik ook wel gaaf. Ik zie dat vaak bij neck-through gitaren en bassen. Bubinga en Purperhart hadden zover ik weet een warme diepe toon, en het Padouk zou juist erg fel/schel klinken dus ik zou zeggen dan compenseert het elkaar.
    Aan de zijkanten wilde ik stukken Padouk en Purperhart lijmen voor de rest van de body, ik ben er alleen nog niet helemaal uit wat dat betreft. Voor de toets heb ik een dunner stuk Purperhart (vierde plank), die is 9mm dik. Is dat een gangbare dikte voor een toets? In principe zijn ze alle drie erg mooi voor toetsen
    Mijn planken zijn allemaal niet lang genoeg voor body+nek+headstock dus ik had gedacht de headstock van een apart stuk te maken en erop te lijmen.

    Qua gewicht ben ik wel wat gewend, mijn vorige zelfbouw was 7 kg en mijn 6-snarige bas is ook niet licht. Als het zwaar wordt hoef ik niet naar de sportschool denk ik maar weer :P Voor de elektronica ga ik ook nog een paar holtes maken dus dat zal hem ook wat lichter maken.

  5. #715
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik weet niet waar ooit dat verhaal vandaan kwam dat padouk 'klinkt als maple' maar in mijn ervaring is dat echt niet zo... het is veel warmer dan maple in tone. heb ooit een gitaar gehad met maple neck en er een padouk halsje op geschroefd. Veel smoother, warmer. Wel een pinnig hoog maar zeker niet zo heftig als maple. Beetje een tussenweg tussen rosewood en maple.

    purperhart ligt qua tone redelijk dicht bij palissander.

    bubinga is VEEL harder en heeft een haast glas-achtige feel en klinkt veel feller dan de voorgaande houtsoorten.

    Althans, naar mijn oren.

  6. #716
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2015
    Locatie
    Breda
    Berichten
    650

    Standaard

    Ik denk dat een groot deel "klinkt als" ook persoonlijk is.
    Alle mate van gevoel en waarnemingen zijn relatief natuurlijk.
    Tuurlijk is er een grens waar bij iedereen het zelfde vindt maar daar tussen is een grijs gebied denk ik.

    Maarrrrrrgoed ik vind dan ook dat padouk qua klank dicht in de buurt zit van maple.

  7. #717
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Ik weet niet waar ooit dat verhaal vandaan kwam dat padouk 'klinkt als maple' maar in mijn ervaring is dat echt niet zo... het is veel warmer dan maple in tone.... ...bubinga is VEEL harder en heeft een haast glas-achtige feel en klinkt veel feller dan de voorgaande houtsoorten.
    Ja, vind ik ook. Ofschoon ik praat voor akoestische gitaren. Uiteindelijk vind ik het keer op keer lastig om te zeggen dat iets klinkt als... Het heeft altijd zijn (of haar) eigen karakter.

    Groet,
    Enra

  8. #718
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Ik weet niet waar ooit dat verhaal vandaan kwam dat padouk 'klinkt als maple' maar in mijn ervaring is dat echt niet zo... het is veel warmer dan maple in tone. heb ooit een gitaar gehad met maple neck en er een padouk halsje op geschroefd. Veel smoother, warmer. Wel een pinnig hoog maar zeker niet zo heftig als maple. Beetje een tussenweg tussen rosewood en maple.

    purperhart ligt qua tone redelijk dicht bij palissander.

    bubinga is VEEL harder en heeft een haast glas-achtige feel en klinkt veel feller dan de voorgaande houtsoorten.

    Althans, naar mijn oren.
    Als ik weer de meningen lees over hout voor elektrische gitaren en toon moet ik steeds weer aan deze video denken. Ik kan me redelijk vinden in zijn verhaal. (geldt niet voor akoestisch uiteraard):

    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  9. #719
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 september 2004
    Locatie
    Uithoorn
    Berichten
    774

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Feter Bekijk bericht
    Padouk is een beetje vergelijkbaar met esdoorn. Dichte poriën en qua klank ook nagenoeg het zelfde.
    Ik heb het zelf alleen voor de toets gebruikt maar ik zou het persoonlijk niet als body gebruiken.
    Ik wel.
    Niets mis mee en klinkt als een klok.


  10. #720
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2015
    Locatie
    Breda
    Berichten
    650

    Standaard

    Ziet er goed uit!
    Daarom, blijft toch een persoonlijke kwestie houtsoorten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top