Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 64 van 76 EersteEerste ... 1454626364656674 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 631 t/m 640 van 752
  1. #631
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia Bekijk bericht
    Ziricote is geen geschikt hout voor een solidbody. Als topje, prima (wel duur, zelfs als drop top), als toets, brug (akoestisch) of andere fineertoepassing geen probleem, maar ik zou never nooit een hals van Ziricote willen maken. Ten eerste vanwege stabiliteit (bijnaam is 'Mexican Crackwood'), ten tweede gewicht. Ik stabiliseer de meeste stukken met secondenlijm of epoxy omdat ik er van uit ga dat er overal kleine barstjes inzitten.
    Ben wat voorzichtig in m'n uitspraken, omdat ik verre van een expert ben, maar dit bevestigd wel mijn vermoedens! Als ik mjin zijkanten al niet heel kan houden, laat staan een dikker stuk!

    Edit: het wordt wel gedaan: http://www.lashingguitars.com/lashing-sonic.html
    Laatst gewijzigd door Rizz; 8 oktober 2012 om 10:50
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  2. #632

    Standaard

    Oke mannen...thankz voor alle info.
    kga Gauw op zoek naar een ander stukkie hout.
    Heb geen zin om me scheel te betalen met het risico dat er iets naar de kl...te gaat.
    Ik heb de rotgewoonte om zo nu en dan een gevoelige snaar te raken...

  3. #633
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Ik kwam deze lijst tegen, opgesteld door een Bos productie laboratorium, sinds de laatste 100 jaar.
    Vele honderden samples van elke soort leverden dit resultaat op over het werken van hout radiaal en tangentiaal.
    Interessant om te zien dat sommige houtsoorten dosse gezaagd minder last hebben van krimp/uitzetten dan bij ons gebruikte houtsoorten zoals Ceder en Sitka kwartiers gezaagd .

    Grof vertaald kwam het hier op neer.

    Percentage van krimp Groen tot KILN dry, als indicator van relative stabiliteit
    Kwartiers… Dosse… (half/ K/D)

    Northern White Cedar 2.2… 4.9… 3.5
    Honduras Mahogany 3.0… 4.1… 3.5
    Khaya 2.5… 4.5… 3.5
    Redwood, 2d Growth 2.2… 4.9… 3.5
    Western Red Cedar 2.4… 5.0… 3.7
    Eastern Red Cedar 3.1… 4.7… 3.9
    Atlantic White Cedar 2.9… 5.4… 4.1
    Eastern White Pine 2.1… 6.1… 4.1
    Teak 2.5… 5.8… 4.15
    Incense Cedar 3.3… 5.2… 4.25
    Alaska Yellow Cedar 2.8… 6.0… 4.4
    Purpleheart 3.2… 6.1… 4.65
    South American Cedar 4.0… 6.0… 5.0
    Iroko 4.0… 6.0… 5.0
    Sassafras 4.0… 6.2… 5.1
    Okoume 4.1… 6.1… 5.1
    Spanish Cedar 4.2… 6.3… 5.25
    Black Cherry 3.7… 7.1… 5.4
    Black Spruce 4.1… 6.8… 5.45
    Tamarack 3.7… 7.4… 5.55
    Baldcypress 3.8… 6.2… 5.6
    Port Orford Cedar 4.6… 6.9… 5.75
    Dark Red Meranti 3.8… 7.9… 5.85
    Black Locust 4.6… 7.2… 5.9
    Sitka Spruce 4.3… 7.5… 5.9
    Sapele 4.6… 7.4… 6.0
    Douglas Fir 4.8… 7.6… 6.2
    Longleaf Pine 5.1… 7.5… 6.3
    White Ash 4.9… 7.8… 6.35
    Black Ash 5.0… 7.8… 6.4
    Yellow Poplar 4.6… 8.2… 6.4
    Rock Elm 4.8… 8.1… 6.45
    Slash Pine 5.4… 7.6… 6.5
    Apitong 4.6… 8.2… 6.5
    Light Red Meranti 4.6… 8.5… 6.55
    Black Walnut 5.5… 7.8… 6.65
    Tangile 4.3… 9.1… 6.7
    Western Larch 4.5… 9.1… 6.8
    Angelique 4.6… 8.2… 7.0
    Ipe 6.6… 8.0… 7.3
    White Oak 5.3… 9.1… 8.0
    Live Oak 6.6… 9.5… 8.0,
    Greenheart 8.8… 9.6… 9.2

    Percentages krimp/uitzet gemeten bij een plank van 2cm dik bij het drogen van vers gezaagd tot 12% droog.
    Dus hoe lager het getal, hoe minder krimp.
    Het geeft dus alleen een goede indicatie van hoeveel hout A. uitzet/krimpt t.o.v. hout B. onder gelijke omstandigheden.

    Elke soort hout heeft een eigen tijdsfactor. Een houtsoort die hoog scoort op de Janka schaal bijv. Ebben zal minder snel vocht opnemen dan bijvoorbeeld Spar.
    Onder gelijk blijvende omstandigheden zal dus spar sneller krimpen als Ebben.
    Van die tijdsduur heb ik geen uitgebreide tabel kunnen vinden.
    Laatst gewijzigd door grizzly; 9 oktober 2012 om 22:04
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  4. #634
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Ik kwam deze lijst tegen, opgesteld door een Bos productie laboratorium, sinds de laatste 100 jaar.
    Vele honderden samples van elke soort leverden dit resultaat op over het werken van hout radiaal en tangentiaal.
    Interessant om te zien dat sommige houtsoorten dosse gezaagd minder last hebben van krimp/uitzetten dan bij ons gebruikte houtsoorten zoals Ceder en Sitka kwartiers gezaagd .
    Mooi lijstje, maar hoe moet ik dat zien? hoe hoger de krimp, hoe minder stabiel? ofzo?

    En over hoeveel tijd? Zit er een bepaalde curve aan vast wanneer het redelijk stabiel is? Of vraag ik nu wat geks?
    Laatst gewijzigd door Rizz; 9 oktober 2012 om 20:07
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  5. #635
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Hi Rizz,
    antwoord aangevuld.

    Kijk ook hier voor info over wat voor uitwerking luchtvochtigheid en temperatuur hebben op de krimp/uitzet factor van hout.

    Temp doet relatief zeer weinig t.o.v. wat luchtvochtigheid doet !!!

    http://www.fpl.fs.fed.us/documnts/fp...chapter_04.pdf
    Laatst gewijzigd door grizzly; 9 oktober 2012 om 22:29
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  6. #636
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Leuk stukje info dat ik tegenkwam op het net:

    http://www.eguitarplans.com/Selecting_Guitar_Wood.pdf
    147-c Guitars

  7. #637
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 oktober 2012
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    149

    Standaard Dosse of kwartiers?

    64 pagina's doorlezen valt niet mee, vandaar dat ik het even direct vraag:

    Hoe wel ik nog met een project bezig ben, denk ik vast vooruit voor een volgend project, alles zelf maken ipv een bouw pakketje.
    Welke houtsoort het wordt heb ik me nog niet in verdiept, maar om wat rond te neuzen wil ik graag weten welke zaagwijze voor welke onderdelen aangeraden wordt.

    mijn inzicht: (correct me where i'm wrong)
    Body: kwartiers, voor de stevigheid (en niet krom trekken)
    Top: dosse, voor een mooie tekening van de nerf.
    neck: kwartiers, opnieuw voor de stevigheid.
    toets: dosse, vooral cosmetisch

    Zit ik zo goed?

    Wat is het best aan te gebruiken bij een massieve body zonder top?
    Te koop aangeboden wegens beëindigen hobby:
    Diverse elektrische gitaar onderdelen, body's en halzen.
    In totaal zeker 2 complete gitaren + extra's.

  8. #638

    Standaard

    Paul:

    Body: hoeft echt niet kwartiers, als het maar droog is. Als het kan, prima, maar ik denk dat >90 van elektrische gitaren dosse gezaagde bodies hebben. Zeker die van de afgelopen 20 jaar.

    Top: hangt van de houtsoort af. Flame maple is kwartiers het mooiste, quilt dosse, andere houtsoorten hangt van je smaak af.

    Neck: kwartiers.

    Toets: kwartiers!!! als het even kan.

    Kwartiers hout is niet steviger dan dosse gezaagd hout; bij veel houtsoorten is dosse gezaagd hout juist stijver/sterker, maar het is door het nerfverloop wel gevoeliger voor kromtrekken.

  9. #639
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2009
    Locatie
    Maasland
    Berichten
    805

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia Bekijk bericht
    Neck: kwartiers.

    Kwartiers hout is niet steviger dan dosse gezaagd hout; bij veel houtsoorten is dosse gezaagd hout juist stijver/sterker, maar het is door het nerfverloop wel gevoeliger voor kromtrekken.
    Ik heb hier toevallig gisteren ook een beetje over zitten lezen. Ik vond uitspraken die stroken met wat Mattia hier zegt: Dosse nerfverloop is gevoeliger voor kromtrekken. Het grappige is echter dat een aantal mensen dit als iets positiefs ervaarden: Als het hout gevoeliger is voor kromtrekken/makkelijker krom trekt, dan is het dus makkelijker voor de trussrod om de hals (in kromming) aan te passen.
    Geeft weer een andere draai aan kwartiers/dosse halzen...

  10. #640

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jilles Bekijk bericht
    Ik heb hier toevallig gisteren ook een beetje over zitten lezen. Ik vond uitspraken die stroken met wat Mattia hier zegt: Dosse nerfverloop is gevoeliger voor kromtrekken. Het grappige is echter dat een aantal mensen dit als iets positiefs ervaarden: Als het hout gevoeliger is voor kromtrekken/makkelijker krom trekt, dan is het dus makkelijker voor de trussrod om de hals (in kromming) aan te passen.
    Geeft weer een andere draai aan kwartiers/dosse halzen...
    Vind ik eigenlijk een hele slechte redenatie. Waarschijnlijk een smoesje van Fender adepten die allemaal van die flatsawn halzen hebben

    Het moet IMO je doel zijn om je hals eigenlijk perfect te krijgen zonder of met een absoluut minimum aan trussrod aanpassing. Vaak heb ik niet meer dan een kwart draaitje nodig. Verder is het gevoeliger voor kromtrekken in de dwarse richting, en juist MINDER gevoelig in de lengterichting (stijver, dus moeilijker aan te passen). Daarbij moet ook gezegd worden dat de 'traditionele' oriëntatie van maple in violen en mandolines flatsawn is. Maar dat zijn ook veel kleinere stukjes hout met een relatief veel dikkere toets (zeker violen).

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top