Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 76 EersteEerste ... 234561454 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 752
  1. #31
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door el-engel
    Waarom wordt er eigenlijk nooit cederhout voor bodies gebruikt, elektrische gitaren dus? Ik weet wel dat er massieve bovenbladen voor accoestische van ceder worden gebruikt. Het ruikt zo lekker als t vers is.... :wink:
    Over welke ceder heb je het?
    Voor bovenbladen wordt Naaldhoutceder gebruikt.

    Voor nekken Loofhoutceder. (het zelfde materiaal als sigarenkistjes, sterke geur, bittere smaak)
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  2. #32

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Javaca
    Voor bovenbladen wordt Naaldhoutceder gebruikt.

    Voor nekken Loofhoutceder. (het zelfde materiaal als sigarenkistjes, sterke geur, bittere smaak)

    Javaca eet af en toe wel eens een gitaartje bij z'n ontbijt.

  3. #33
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard



    Nee ik maak een hals van Loofhoutceder. Bij het vijlen dwarrelt er stof rond, wat ook in je mond terecht kan komen bij het ademen.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  4. #34

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Javaca


    Nee ik maak een hals van Loofhoutceder. Bij het vijlen dwarrelt er stof rond, wat ook in je mond terecht kan komen bij het ademen.
    Zeg, maskertje op, jij!

    (maargoed, houtsoorten hebben inderdaad allemaal aparte geuren en smaken)

  5. #35

    Standaard

    Ik heb een Fender Lite Ash Telecaster aangeschaft. Aangezien dit mijn eerste 'echte' gitaar is wil ik hem zo goed mogelijk onderhouden. De maple neck er van heeft een satin polyurethane finish en het birdseye maple fingerboard is volgens mij unfinished (als ik de specs op de fender site bekijk).

    Nu vroeg ik mij af hoe ik de neck het beste kan onderhouden. Heeft de toets nog een bewerking nodig of is birdseye maple 'dicht' genoeg om niet te finishen? En waar kan ik het beste vuil mee verwijderen? Een licht vochtig doekje?

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Gelakte achterkant met spuug en een doekje. Ongelakte toets met doekje met niet te veel citroenolie of limoenolie, verkrijgbaar bij de "natuurlijke" drogist. Fretfast kan ook. Bij weinig vuil op de toets kun je dat gewoon wegpoetsen met het oliedoekje. Dikke korsten kun je het beste eerst met je nagel wegkrabben.
    Met citroenolie speelt de toets mogelijk een paar dagen wat stroever; gaat vanzelf over.

    Ingeval je eens een jarenlang niet gebruikte gitaar met verharde dikke vuilkorsten op de toets wilt reinigen kun je beter wasbenzine of verdunde ammonia gebruiken en daarna de toets weer inolieën. Ammonia wel eerst naspoelen met warm (niet heet) water en daarna minstens een paar uur laten drogen.

    Overigens droogt een toets niet uit op de plaatsen waar je veel speelt, vanwege de huidvetten.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  7. #37

    Standaard

    Ik kan me niet voorstellen dat een Fender maple toets niet gefinish'd is. Unfinished maple wordt anders heel erg snel bruin/grijs/groen/zwart door vuil, etc. Het is geen houtsoort die zichzelf 'onderhoud', zoals palissander of ebben, die met een poetsbeurt en heel erg af en toe misschien wat olie (maar heel, heel weinig) beter af zijn. Maple toets onderhoud je gewoon door schoon te poetsen, doekje met wat water is meestal prima (mits de finish ongeschadigd is).

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Ik heb al jaren een ooit fretloos gemaakte - en dus "ontlakte" - en nu weer gefrette bas met maple toets. Nooit problemen mee gehad. Het wordt m.i. niet sneller vies, alleen LIJKT dat zo door de lichtere houtkleur.

    Mijn MM Stingray heeft trouwens ook een ongelakte maple toets.
    En in aanvulling op het onderhoudsadvies: Music Man adviseert de Birchwood Casey Tru-oil voor onderhoud van hun ongelakte maple. Is een geharde dunne oliesoort voor onderhoud van geweerkolven.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  9. #39

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo
    Ik heb al jaren een ooit fretloos gemaakte - en dus "ontlakte" - en nu weer gefrette bas met maple toets. Nooit problemen mee gehad. Het wordt m.i. niet sneller vies, alleen LIJKT dat zo door de lichtere houtkleur.

    Mijn MM Stingray heeft trouwens ook een ongelakte maple toets.
    En in aanvulling op het onderhoudsadvies: Music Man adviseert de Birchwood Casey Tru-oil voor onderhoud van hun ongelakte maple. Is een geharde dunne oliesoort voor onderhoud van geweerkolven.
    Maar het is geen ruw hout, dus. Tru-Oil is een olie-vernis achtige finish, in feite, niet alleen olie, en hard wel degelijk uit. Unfinished maple, dat word gewoon vies, en bij snel ook. Zie ik aan de maple bindings op m'n eigen gitaren als ik ze niet 'seal' met een dun laagje schellac oid.

    En ja, het 'lijkt' vieser, en dus ziet het er niet echt uit, IMO. De olie van je handen zal wel enige mate van bescherming bieden, maar het is geen 'schone' bescherming. Je moet er van houden, zo'n 'oude' maple toets look. Ik vind 't persoonlijk eigenlijk helemaal niks, en maple is ook relatief zacht (cf palisander en ebben)

  10. #40

    Standaard

    Bedankt voor de info! Misschien is hij inderdaad wel gefinisht, al staat het niet specifiek op de site. Ik kijk wel even hoe snel hij vies wordt. Ik heb hem net een paar dagen en hij is nog brandschoon. Hij heeft waarschijnlijk ook wel een tijdje bij de dealer gehangen, dus het zal denk ik niet heel snel gaan.

    Die satin polyurethane voelt in elk geval gewoon als hout aan, dus ik kan finished en unfinished niet niet echt onderscheiden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top