Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 76 EersteEerste 123451353 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 752
  1. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wanna1
    Iroco

    Giftig (stofkapje voor)
    Ruikt heerlijk
    Fucking zwaar
    Moeilijk bewerkbaar
    Goede sustain
    Iroko is inderdaad zeer zwaar, moeilijk bewerkbaar, en de stof kan allergische reacties opwekken (ik krijg er soms lichtelijk jeuk van). Werkt wel redelijk voor een semi-hollow, en ziet er mooi uit. Over 'ruikt heerlijk'...nouja, 't is geen Rio, maar 't is ook geen Amazaque/Ovangkol (ugh..).

    Verder, even ter opmerking: ALLE stof is schadelijk. Als je schuurt, of zelfs zaagt, doe 't buiten, of binnen met stofafzuiging, en wat dan ook, doe een kapje op! Je kan je longen makkelijk voorgoed naar de kloten helpen door vooral fijn stof in te ademen.

  2. #22

    Standaard

    Wat is Swamp Ash? Moeras Essen? En wat is het tonale verschil met gewone essen?

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Swamp ash is een stuk lichter en wat zachter dan gewoon (hard)essen
    Hard essen geeft doorgaans een heldere felle klank, swamp ash een zoetere heldere klank. Beide zijn sustainrijk en hebben een grove nerf, die gevuld moet worden t.b.v. lakken

    Verder nog wat aanvulling en commentaar op de bovenstaande posts:

    - Esdoorn werd- en wordt door Rickenbacker veel gebruikt voor gitaar- en bas bodies. Vanwege het gewicht zijn de bodies dan of hol of dun (electronica uitfrezing van een 4001 bas is bijvoorbeeld te ondiep voor een push pull schakelaar)
    Wordt traditioneel wel veel gebruikt voor hollow body instrumenten: strijkinstrumenten, ES 335 type gitaren en ook wel voor akoestische gitaren.

    - Wenge is hard en moeilijk te bewerken. De splinters ervan kunnen gemakkelijk ontstekingen van wonden veroorzaken. Warwick heeft veel bashalzen van wengé gemaakt

    - Kersen is qua klank vergelijkbaar met elzen, warm em helder tegelijk, geen opvallende resonantiepieken. Kleur van lichtrood tot donker okerbruin

    - AGATHIS IS GEEN GOEDKOOP MAHONIE EN OOK NIET EEN NEPNAAM VOOR GELAMINEERD HOUT (hoewel er misschien wel gelamineerde/multiplex gitaarbodies worden gemaakt van Agathis). Het is een (sub-) tropische NAALDHOUTSOORT uit Zuid-Oost Azie, (Noord-) Australie en Nieuw Zeeland. Wordt in Nieuw Zeeland e.o. Kauri genoemd. Veelzijdig in gebruik. Wordt tegenwoordig veel gebruikt voor gitaren uit Azie. Gemakkelijk bewerkbaar en afwerkbaar. Licht van gewicht, daardoor wat risico van topzware gitaren. Geeft wel een goede sustain, klank heeft weinig tophoog. Geeft een dijk van een vette slidesound, is mijn ervaring. De goedkope maar "beroemde" DeArmond M-65C is een voorbeeld.

    - Nato ziet er een beetje uit als mahonie. Werd door Japanse gitaarmakers in de 80=er jaren veel gebruikt voor halzen van akoestische gitaren. Kiezelhoudend en dus wat sneller bot gereedschap.

    - Cederhout werd bij mijn weten door Anno Galama veel gebruikt voor elektrische gitaren. De naam ceder wordt echter gebruikt voor zowel diverse naaldhoutsoorten - Libanon ceder (in de Libanese vlag) - Am. Red Cedar, als voor een loofhoutsoort uit Latijns Amerika.

    Fender gebruikt de omschrijving "slab" ook voor body-vorm omschrijvingen, zoals van de Telecaster. Dan heeft het de betekenis van "gewoon een plank": nauwelijks afgeronde kanten, geen body contours.

  4. #24

    Standaard

    Spalted maple.....



    Ik vind het een mooie houtsoort maar weet er erg weinig van, ik ben er inmiddels wel achter dat het een "zieke esdoorn" is.. schijnt moeilijk te bewerken zijn.


    Weet iemand hier er meer over? (Bijvoorbeeld de Nederlandse naam.... Het klintk wat stom als je zegt "Ik heb een gitaar met een zieke esdoorn top..." )
    Wat kost een mooi stukje, ongeveer.. en natuurlijk wat zijn de tooneigenschappen.

  5. #25

    Standaard

    Spalt maple is niets meer dan 'gewone' esdoorn, die na het kappen ergens heeft gelegen waar het door schimmel is aangetast. Het is in wezen half-verrot (die mooie vreemde kleuren en zwarte lijnen zijn schimmelinfestatie), dus je wil zeker zijn dat de boel kiln gedroogd is, dus dat de schimmel ook echt dood is.

    Het is alleen 'moeilijk' te bewerken omdat het zo'n onregelmatig karakter heeft; de 'gewone' niet-aangetaste onderdelen zijn net als Maple redelijk goed te bewerken (makkelijker bij western/bigleaf, moeilijker bij rock/hard maple), maar de 'verotte' stukken kunnen ontzettend zacht zijn, bijna aan het verbrokkelen. Letterlijk 'verdrinken' in CA (secondenlijm) schijnt te helpen, maar dan kun je weer niets doen met stain. Shuren MOET met een hard blok geberuen, anders loop je kans dat de zachte delen harder wegschuren dan de hardere delen. Het is qua toon ook vaak niet het beste (maarja, voor een top maakt 't niet zo heel veel uit, en quilt, flame, burl zijn ook niet per se qua toon 'geweldig', maar wel meer dan goed genoeg.)

    Ik gebruik Burl en Spalt maple vooral voor kleine details, rosettes voor akoestische gitaren, misschien ooit ook op een electrische gitaar, als ik het goede stuk vind. Ik moet ook zeggen dat ik Spalt bij de houthandel nooit ben tegengekomen. Kijk eens op eBay, of bij sommige US suppliers.

  6. #26

    Standaard

    Heeft die houtsoort ook een Nederlandse naam? Je hebt een heleboel verschillende soorten lijtk het haast, zijn sommigen daarvan verder aangetast ofzo? (Echt diepzwarte stukken enzo, die er ook verrot uitzien, en soms die fijne zwarte lijnen zoals in dat plaatje hierboven)

    Vor een accoustische gitaar ongeschikt lijkt mij, maar als top op een electrische lijtk het mij echt zeer mooi.

    Maar heb je nog een Nederlandse naam ervan voor mij?

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juni 2002
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    905

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
    Spalt maple is niets meer dan 'gewone' esdoorn, die na het kappen ergens heeft gelegen waar het door schimmel is aangetast.
    Is het geen boom die overleden is aan een schimmelinfectie? En daarna dus gekapt?

  8. #28

    Standaard

    "Spalting is the result of activity by the white rot fungi."

    hierzo staat er wat meer over...


    Wat ik eruit opmaak is dat je een stuk esdoorn kapt, en in zijn geheel als stronk ergens neer legt voor een paar maandjes... Gaat rotten met hopelijk de goede schimmels.. Vervolgens op het juiste moment weer naar binnen halen een GOED drogen en het resultaat mag er hopelijk zijn.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juni 2002
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    905

    Standaard

    Weer wat geleerd!

    Wat is eigenlijk het verschil tussen spalted en burled maple?

  10. #30

    Standaard

    Ik ben redelijk zeker dat het eerst kappen, dan ergens op de vochtige grond zittend wordt het dode hout aangevallen door schimmel. Een dode boom, dat gaat wat te snel rotten, denk ik. Je kan ok 'dhz spalt' creeren, als je een stukkie boomstam hebt. Alleen is het absoluut niet voorspelbaar hoe integer het hout darnaa is. Je wil net genoeg dat het mooi is, maar weinig genoeg dat het nog een beetje ineen blijft.

    Burls zijn heeeel anders. Zie je wel eens die 'knollen', grote ronde bollen aan bomen? Daar haal je meestal burls uit, soms ook uit bol-achtige wortels. Het zijn grote brokken hout zonder rechlijnige groei, dingen gaan allerlei kanten op, het is heel 'druk', heel mooi, en vreselijk onstabiel.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top