Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 76 EersteEerste 12341252 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 752
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 september 2004
    Locatie
    Uithoorn
    Berichten
    774

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ToolRulez
    http://www.rampartguitars.com/Tonewoods.htm

    Op deze site staan nog wat beschrijvingen van zowel gangbare als exotischere houtsoorten. Imbuya staat er niet bij maar wordt volgens mij door Peavey gebruikt en neigt qua toon naar walnoot.
    Op deze site vindt je ook beschrijvingen van veel houtsoorten, waaronder Imbuia:


    http://www.houtinfo.nl/main.php?id=1002&mn=0

  2. #12
    Member
    Geregistreerd
    29 januari 2005
    Locatie
    Ieper, West-Vlaanderen
    Berichten
    54

    Standaard

    basswood = ?

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 januari 2005
    Locatie
    Zwaag
    Berichten
    474

    Standaard

    Basswood is Linde

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Wat is slabwood eigenlijk? Zag het bij Fender mustangs..

  5. #15

    Standaard

    Slab-sawn, misschien? Betekent hetzelfde als 'flatsawn', dus dosse(?) gezaagd. Tegenovergestelde van kwartiers. Zowat iedere Fender body en 99% van alle Fender halzen zijn uit 'slab sawn' hout gemaakt.

  6. #16

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 januari 2005
    Locatie
    Beek, Montferland
    Berichten
    3.462

    Standaard

    en als je de boom een kwartslag draait heb je weer kwartiers gezaagd?? Ik zie geen verschil... ja het staat onder een hoek van 90 graden, maar wat dan als je de boom draait??
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vulvasonic
    Flikker op, zak hooi.

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fumi SG
    en als je de boom een kwartslag draait heb je weer kwartiers gezaagd?? Ik zie geen verschil... ja het staat onder een hoek van 90 graden, maar wat dan als je de boom draait??
    Euh, ja, pretty much. Het gaat om de jaarringen, en hoe die het stuk doorsnijden. Bij kwartiers hout loopt het nerf (jaarringen) loodrecht op de oppervlakte van het hout. Dit is stabieler, omdat het meer evenwichtig reageert op vocht, temperatuur, etc. Dosse gezaagd trekt makkelijker krom, bol, etc., sommige houtsoorten meer dan andere. Echter, die 'ash' look van een fender body vind je alleen bij dosse gezaagd hout; kwartiers zou je 'gewoon' rechte strepen zien, niets meer. Het maakt voor electrische bodies bijna geen moer uit, voor halzen iets meer (maar nogmaals, miljoenen fender copieen met dosse gezaagde halzen; met maple kan dat makkelijk...)

    Voor halzen, vooral mahonie halzen, gebruik ik soms dosse gezaagd hout dat een kwartslag gedraait is, zodat het 'ineens' kwartiers wordt (nerf haaks op toets oppervlakte), en dan verlijmd, wat tevens nog meer stevigheid bied.

  9. #19
    Junior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    5

    Standaard

    Quote:
    "Linde:
    Lichte houtsoort, die redelijke geluidskwaliteit heeft. Is echter niet echt populair, omdat het voor electrische gitaarbouw te neutraal is."

    Tja,wat is neutraal? Is een Fender- of Gibson -geluid neutraal? wat is je uitgangspunt voor deze bewering? Ik zit je een beetje te dollen want ik begrijp best wat je bedoelt, toch heb ik wel een wat serieuzere kanttekening bij je hele verhaal, nl: Wat is elektrische gitaarbouw?

    Wat ik jammer vind is dat de beschrijvingen gemeenplaatsen zijn en het de wat creatiever willende bouwers op het verkeerde been zou kunnen zetten: Van esdoorn kun je met wat inzicht en moeite best een heel warm klinkende body met een hoog rendement (ofwel goede sustain) maken. Jammer vind ik het dat het grote gros van 'de (amateur)gitaarbouw' niet verder komt dan 'een op 46mm /2 inch geschaafde plank die je met lintzaag en frees in een bepaalde vorm maakt' (al heb ik hier ook mooie uitzonderingen gezien van hoe het wel kan en wat het amateursniveau wat mij betreft overstijgt). Maar goed, dit conservatisme van het grote gros komt denk ik voornamelijk door een soort vicieuze cirkel waarbij de - al dan niet onwetende - producent niet wordt aangespoord door de consument - die de nodige kennis niet heeft en zich daardoor voornamelijk bezighoudt met napraterij/ na-aperij - zodat bepaalde mythes in stand worden gehouden en de producent niet hoeft te innnoveren /investeren. De beschrijvingen die je geeft zijn op de '46 mm planken' gebaseerd. Ik zal voor degenen die 'wat meer willen' een poging wagen 'de kennis' wat op te vijzelen zodat het inzicht en daarmee de creativiteit /durf hopelijk wat wordt opgerekt. Echt makkelijke kost is het niet maar ik zal het vrij simpel/basaal houden.

    Bij de keuze van het hout kun je - met de vorm in gedachten - voor de toon afgaan op 3 eigenschappen: volumieke massa (kg/m3), stijfheid en de interne wrijving ofwel demping (rendement, geen eenheid). Hogere (volumieke) massa geeft een lagere kloptoon, hogere stijfheid geeft een hogere kloptoon. De stijfheid wordt niet alleen bepaald door de elasticiteit (materiaaleigenschap, N/mm2), maar ook door de vormfactor I ( traagheidsmoment, mm4).

    Hieruit kun je dus afleiden dat de vorm net zo goed als de materiaaleigenschappen de klankkleur van het instrument bepaalt (de vorm heeft ook weer invloed op de massa). De interne wrijving heeft verwaarloosbare invloed op de toonhoogte van de kloptoon (= frequentie van de sterkst resonerende modus) maar is wel belangrijk omdat het een maat is voor de uitsterftijd / demping en hiermee dus of de toon 'dof' of 'uitgesproken' is (google: q-factor voor meer info). Voor elk gewenste toon-eigenschap moet je dus de combinatie van vorm en materiaaleigenschappen optimaal proberen te combineren: een stalen D-snaar met een massa/stijfheid van een .010 snaar resoneert niet optimaal en heeft dus een laag rendement. In de verhouding tussen massa stijfheid en wrijving ligt dus de reden voor relatief soepele omwonden (lees: verzwaarde) E A D en G snaren ipv 'dikke staafjes'. Helaas zullen de dunne snel trillende snaren - ondanks hun kleine doorsnede - omdat ze per seconde relatief toch meer wrijving hebben (ze trillen sneller) eerder uitgetrild zijn dan de zwaardere /dikkere lagergestemde snaren.

    Net als bij het aanslaan van een snaar is het bij een stuk hout het meest praktische om gewoon te luisteren door er op te kloppen: hou een rechthoekig stuk op +/- 22% van de lengte (op een knoop van een golf) lichtjes tussen duim en wijsvinger vast en klop in het midden (op de buik van de golf). Als je dit bij veel verschilende stukken hout doet voel je vanzelf wel aan wat wel en wat niet past bij het instrument dat je wilt bouwen. Door het kloppen merk je ook gelijk of er eventueel verborgen scheuren in het hout zitten. Hou er ook rekening mee welke functie het stuk hout gaat krijgen en welke sterkste modus het dan ongeveer zal hebben; een hals heeft in de praktijk de knoop van de eerste resonantiemodus natuurlijk niet op 22% van de lengte zitten, dus de frequentie van de '22% -kloptoon' is niet echt representatief.
    Probeer je hout al grofweg in de vorm van de uiteindelijke functie te krijgen; klopppen aan een ongeschaafd blok van 5 x 32 x 70 cm3 voor een hals heeft niet zo heel veel zin (of je moet héél veel ervaring hebben). Vergelijk dit maar met het stukje over de snaar van zonet. Bij het uitzoeken van bovenbladen voor akoestische gitaren geeft buigen ook veel informatie.

    Linden wordt vaak gebruikt voor klankborden van piano's, juist vanwege de vrij lage interne wrijving (= goede resonantie) in het gewenste frequentiegebied en bij deze vorm (klankblad piano).
    Door met de vorm (ofwel massa en stijfheid) van de body (bijv met een klankblad) van de gitaar te 'spelen' kun je de klankkleur (via de resonatiefrequentie van de eerste modus) een heel stuk in een bepaalde richting sturen en het rendement optimaliseren.
    De volgende stap is natuurlijk om er de 'juiste' elementen bij te zoeken die ook weer hun eigen resonantiefrequentie en q-factor hebben, daarna de 'juiste' versterker etc. Al met al moet je afgaande op de speeltechniek en de gewenste klankkleur en vorm zoeken naar de juiste houtsoort.

    Kortom: 'Linden te neutraal voor elektrische gitaren' en 'complete body van esdoorn niet aan te raden' is me echt veel te kort door de bocht.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2002
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    703

    Standaard

    Iroco

    Giftig (stofkapje voor)
    Ruikt heerlijk
    Fucking zwaar
    Moeilijk bewerkbaar
    Goede sustain
    Heins custom, Jackson SL1 amber burst, Charvel Spectrum black, Charvel Spectrum blue, Taylor CE114, Charvel 150SC, Yamaha FG-300 Morley PWB '70, RMC1, MXR CC delay, MXR Tremolo, Boss PS-3, Boss GE-7 (2x), tcE HOF, Marshall JCM800 2210, Marshall JCM800 2203, Marhall 8080, Marshall 8040, 2x12 open back cabinet custom made by Jurjen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top