Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard Ovation bedrading... ik snap het niet meer

    Probleempje. Eigenlijk iets wat niet zo héél moeilijk kan zijn, maar ik kom er gewoon niet uit. Multimeter gebruikt, via Google proberen op te zoeken en bij de plaatselijke gitaarwinkel geweest. Allemaal zonder resultaat.

    Het punt is het volgende:

    De input van mijn Ovation 1868 Elite was gaar. Kwestie van 'even' vervangen dus. Bij de gitaarshop een reguliere Switchcraft jack input gehaald. De input die er oorspronkelijk in zat was een 9-polige. Foto gemaakt van hoe de bedrading voorheen zat en toen alles los gesoldeerd.

    Kabeltje ingeplugd en met de multimeter alles doorgemeten zodat ik kon achterhalen welke draad welke functie had. Kan namelijk online geen kleurcode vinden van deze Ovation. Uitgezocht wat is de ground, wat is de tip, etc. Als zodanig opgeschreven. Als ik dat vergelijk met de foto komt dat totaal niet overeen.

    Voorheen waren er kabeltjes aangesloten op pooltjes waar ik met de multimeter geen signaal kreeg. En ik krijg met de multimeter wel signaal op pooltjes die nooit aangesloten zijn geweest. Toch functioneerde de gitaar (afgezien van de half rotte input) gewoon prima.

    Op de Switchcraft allerhande combinaties geprobeerd met aansluiten, maar niets werkt. Slechts een keer héél weinig geluid met de versterker op vol volume maar dat mocht geen naam hebben. Batterij is niet leeg. Vanmiddag voor de derde keer bij de gitaarwinkel geweest, maar daar hebben ze ook geen idee.

    Ik heb:
    - rood
    - wit
    - zwart
    - mantel

    Op de 9-polige input van Ovation zaten deze alle vier apart ergens aangesloten. Bij de Switchcraft heb ik drie aansluitingen en heb ik de mantel gewoon bij de ground gedaan.

    Doe ik iets fout? Zien we iets over het hoofd? We hebben geen idee meer.

    Weet iemand van jullie misschien iets? Bij voorbaat enorm dank! :-)

    Hoop dat het verhaal zo duidelijk is. Zo niet, dan zal ik wat foto's uploaden.
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Gaat het hier om?


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    Nee, gewoon zo eentje:


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Maar je hebt het over een 9-polige input (wat volgens mij een output zou moeten zijn). Heb je daar een foto van? Zal wel een gesloten output zijn dan.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ace 1.15.19 Bekijk bericht
    Nee, gewoon zo eentje:

    Dit is een mono jack, dus dan mis je sowieso een contact om de batterij te kunnen schakelen.

    Gebruikelijk is om met het zogenaamde 'Ring' contact die je bij een stereo jack (TRS, Tip, Ring en Sleeve) hebt, de minkant van de batterij naar ground te schakelen bij het insteken van de plug. Zo zit het doorgaans bij een stereo jack output in de gitaar (correct opgemerkt Erik):



    Er zitten in de oorspronkelijke 9 polige jack waarschijnlijk volledig elektrisch gescheiden schakelaars, zowel 'verbreek-contacten' als 'maak-contacten': 3 schakelpennetjes bij de Tip, 3 schakelpinnetjes bij de Ring en dan nog 3 pennetjes voor Tip, Ring en Sleeve zelf, totaal 9. Da's de enige verklaring die ik kan bedenken.

    Het voordeel van deze gescheiden schakelaars is dat er absoluut geen DC spanning uit de batterij via de preamp op de output terecht kan komen bij inpluggen, wat bij de conventionelere (endpin) jacks wel gebeurt, die lekkere knallen die je hoort als je de stekker in en uit de gitaar haalt met de volumeknop van de versterker open.

    Je kunt als je een stereo jack neemt, de boel aansluiten zoals op het bovenstaande plaatje, je schakelt bij inpluggen dan de min van de batterij naar de preamp ground (Ring wordt verbonden aan Sleeve), de batterij-plus zit vast aan de preamp-plus. De preamp output zit dan aan de Tip en dan moet alles werken.
    Laatst gewijzigd door Plant; 28 juni 2019 om 00:35
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ace 1.15.19 Bekijk bericht
    Ik heb:
    - rood
    - wit
    - zwart
    - mantel

    Op de 9-polige input van Ovation zaten deze alle vier apart ergens aangesloten. Bij de Switchcraft heb ik drie aansluitingen en heb ik de mantel gewoon bij de ground gedaan.
    Welke kleur heeft ground dan?

    - Je zult een ground nodig hebben en dat zal de mantel zijn.
    - Je zult een batterij-min nodig hebben.
    - Je zult de preamp output nodig hebben.

    Of een van de gekleurde draden überhaupt ground is, is de vraag, want 2 draden kunnen ook de batterij-plus en de preamp-plus zijn die oorspronkelijk naar een gescheiden schakelaar gingen.

    - Komt de batterij-min wel uit de kabel en welke kleur is dat dan?
    - Is een van de draadjes wel ground en welke kleur is dat dan?
    - Welke kleur heeft de preamp output?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ace 1.15.19 Bekijk bericht
    Hoop dat het verhaal zo duidelijk is. Zo niet, dan zal ik wat foto's uploaden.
    Altijd handig. Is het 1 kabeltje met al die draden wat naar de preamp gaat?
    Laatst gewijzigd door Plant; 28 juni 2019 om 00:53
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Hè bah, Plant, zit ik net zo'n uitleg als jij te typen, ben jij sneller... En ik inmiddels slaperig.

    Overigens, mij lukte het niet om dat stewmac plaatje te deeplinken, hoe ken dat nou?
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Voor mij was het eigenlijk ook allang slaaptijd, maar goed.

    @ Ace:

    Misschien kun je in het batterijvak aan de batterijcontacten meten of de min van de batterij hard verbinding maakt met een van de gekleurde draadjes. Dan weet je alvast of je een gewone stereo jack kunt gebruiken en welke draad dan aan de Ring moet.
    Aan de batterij zelf is het kroontje de min, dus je moet op het aansluitpunt het rondje hebben voor de min.

    Verder kun je misschien meten of een van de gekleurde draadjes echt aan ground zit.

    Als dit niet zo is, kun je het niet zonder meer aansluiten. Je kunt dan nog checken of een van de draadjes juist aan de batterij-plus zit. In dat geval moet je op zoek naar een origineel type jack (vraag Ovation). En anders wordt het modificeren.
    Laatst gewijzigd door Plant; 28 juni 2019 om 21:47
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top