Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
Wie kan mij het verschil uitleggen tussen red cedar, merbau, meranti en mahonie?
Western Red Ceder: zacht naaldhout (deukje met een vingernagel te maken), heeft een 'pittige' geur. Veel gebruikt bij nylon snarige klassieke gitaren voor de top.

Spaanse Ceder (Cedrella Odorata): is geen ware ceder, mahonie-achtig, maar iets lichter, zachter, fijne nerf. Halzen voor klassieke gitaren m.n.

Mahonie: beetje een containerbegrip. De 'ware' varianten (Swietenia spp) uit honduras (S. Macrophylla) cq cubaans (S. mahagonii, nauwelijks legaal te krijgen, her en der als plantagehout te verkrijgen) zijn de 'klassiekers', fijne nerf, gewicht varierend, maar relatief zwaarder dan spaanse Ceder, en lichter dan de meeste Afrikaanse 'mahonie' soorten; 'de' houtsoort voor Gibson-achtigen. Heel prettig om mee te werken.
Dan heb je de verschillende Afrikaanse 'mahonie' soorten die soms heel erg lijken, en qua klankkleur dicht in de buurt zitten. Zelf heb ik: Khaya mahonie (beetje roziger, iets groffere nerf, vaak wel lekker licht, maar soms juist zwaarder. Vaak met 'ribbon stripe' te vinden), Sipo mahonie (veel te vinden, ook vaak 'ribbon stripe', midden tot zwaargewicht) en Sapele (lijkt qua looks erg op Sipo, soms iets donkerder, soms hele mooie pomelle/quilt achtige tekening, ook ribbonstripe, prachtig halshout, stijf, maar zwaar). Alle afrikaanse soorten hebben een iets grovere nerf dan de echte mahoniesoorten, maar zijn nog steeds geweldig hout om gitaren mee te bouwen.

Merbau en Meranti is grover hout, vaak een stuk zwaarder, meer splintering, ziet er minder mooi uit, en minder prettig om te verwerken. Ik denk dat de balken die jij hebt meranti zouden kunnen zijn (balk 1 iig). Klopt qua gewicht ook wel aardig. Ik vind de kosten van het hout relatief van ondergeschikt belang bij het bouwen - je steekt er veel tijd in, voor mij is het besparen van een paar tientjes niet de moeite waard. Hangt ook een beetje van het model af.