Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 8 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 80

Discussie: Makkelijke solo's

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juli 2004
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    337

    Standaard

    Waarom zou je nou weer licks van andere gitaristen gaan gebruiken of je eigen licks daarop baseren? Dat is IMO ordinair plagiaat. Het heeft in ieder geval niets met creativiteit of expressie van doen.

  2. #22

    Standaard

    ja,da's waar je moet erg uitkijken met licks van anderen naspelen voor je weet kun je alleen dat en veder zelf niks.

    blues licks kun je makkelijk je eigen maken door gewoon veel te experimenteren met pentatonisch, hexatonisch ect

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Heerlen
    Berichten
    1.032

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sneez0r
    Waarom zou je nou weer licks van andere gitaristen gaan gebruiken of je eigen licks daarop baseren? Dat is IMO ordinair plagiaat. Het heeft in ieder geval niets met creativiteit of expressie van doen.
    Ik zeg toch ook: verzin je eigen riffs, en stelen bedoel ik natuurlijk niet letterlijk! Wil je zeggen dat jij nooit een stukje muziek van iemand anders gebruikt (dus niet: kopieert) in je eigen muziek?

    Maar idd, als je het letterlijk leest snap ik het misverstand wel ops:

  4. #24

    Standaard

    Ik ben het niet eens met sneez0r. Als je licks van andere gitaristen 'jat' leer je daar wel veel van.

    En het wil helemaal niet zeggen dat je daardoor creativiteit verliest. Dat is gewoon een vaardigheid die je helemala onafhankelijk van het andere moet leren.

    Trouwens, sommige muzikanten quoten midden in hun solo letterlijk een bekende melodie van iemand anders. En dat klinkt gewoon leuk. Bijvoorbeeld de melodie van Steven Spielbergs Close Encounters of the Third Kind, de melodie van een bekende jazz standard, of een 'signarure lick' van een collega gitarist.

    In de carnatische muziek(klassieke muziek van Zuid India), een van de meest melodie-georienteerde muziekvormen, evenals de oudste muziek vorm ter wereld, is dit gewoon standard.

    Daar heeft men geen toonladders maar ragams. Een ragam ziet men als een set melodieen, en niet als een toonladder, een set noten, of een bepaalde intervalstructuur, maar gewoon een set melodieen.

    Dus het hangt een beetje tussen de westerse concepten toonladder en een jazz standard in.

    Als men dan gaat spelen speelt men zoveel mogelijk melodieen als mogelijk is uit de set melodieen die de ragam is. Aan akkoorden of polyfonie doet men niet. Om het interessant te maken varieert men vooral in de articulatie en de ritmes van de noten.

    Als twee mensen een optreden geven gebaseerd op dezelfde ragam is de kans dus aanwezig dat men veel dezelfde melodieen gaat spelen, maar dat hoeft niet per se. Het idee dat dit plagiaat is klinkt in de oren van een carnatisch muzikant belachelijk. Men speelt al honderden jaren zo.

    Daarom heeft men ook enorm veel ragams en daarom heeft men de kunst van het improviseren, en dus het gebruik van ritme, frasering en articulatie, heel erg ontwikkelt.

    In muziek bestaat plagiaat niet.

  5. #25

    Standaard

    ik ben het meer eens met sneezor,het is waar dat je van andere licks kunt leren.

    maar het wordt wel 1 probleem als dat alles is wat je kan,bedoel het mooiste in muziek vind ik toch wel dat je "eigen" dingen creeren,dat mag natuurlijk best in 1 traditionele stijl zijn daar is niks mis mee.

    zoals ik al zei kun je als blues licks wil spelen net zo goed zelf aan de slag met pentatonisch en kijken waar je mee komt en op die manier het meer je eigen maken ondanks dat het natuurlijk nooit origineel is omdat elke noot wel is gespeelt,het gaat er om hoe speel jij het!!

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Heerlen
    Berichten
    1.032

    Standaard

    Ik ben het eigenlijk wel met iedereen eens. Je moet alleen een beetje kijken naar de context waarbinnen dit verhaal valt. Het gaat hier om een beginnende gitarist die wil leren soleren.
    Je moet dan dus eerst bekend raken met verschillende toonladders. Het is zeker goed om je eigen dingen te bedenken, maar solo's van anderen kunnen jou op ideeen brengen die je in je eentje nooit had bedacht.
    Dat wil ik maar zeggen...

    Om een voorbeeld te noemen:

    e------------------------------------------------------
    b--------------10---------10----------10-----------10-- etc.
    g-------12b14-----12b14-----12b14-----12b14----

    Leuke lick in de bluesladder waar ik misschien zelf niet op was gekomen (misschien ben ik gewoon niet creatief genoeg), en die (in verschillende variaties) in heel veel liedjes wordt gebruikt (Gary Moore, Motorhead, Datsuns om maar es drie uiteenlopende - ahum - groepen te noemen).

  7. #27

    Standaard

    Om een voorbeeld te noemen:

    e------------------------------------------------------
    b--------------10---------10----------10-----------10-- etc.
    g-------12b14-----12b14-----12b14-----12b14----

    - mijn eerste post hier , hallo allemaal -

    Deze is echt een hele toffe en die kan je heeeel ver uitbreiden, met wat hammerons en pulls binnen de scale kan je hier al snel een leuke snelle solo van maken.

    nog iets leuk:
    probeer maar eens om na de 10 (op de b) een 10 op de e snaar te spelen. en dan terug afbouwen naar 12b14 (op g) en terug naar omhoog enz. eens je wat snelheid hebt klint het echt leuk! probeer om de 10 (op e en b) samen met alleen je wijvinger te nemen, je middelvinger dient dan voor de 12b14 zo klient het heel leuk door.

    zo kan je 100den verzinsels doen binnen deze schaal.

  8. #28
    Junior Member
    Geregistreerd
    1 oktober 2004
    Locatie
    Kortenhoef
    Berichten
    9

    Standaard

    Intro solo van Fade to Black, Metallica
    Intro solo van One, Metallica
    Intro solo van Sanatarium, Metallica
    Solo van Smells like teen spirit, Nirvana
    Eigen varianten van heel veel solos (zo hoort t dus niet)
    Al di Meola riffs (geniale man)
    En Alex Skolnik is ook goed te doen (Testament),

    Het belangerijkste is om je niet te laten afschrikken door de vele cijfertjes in tabs.

    in het begin werd ik een beejte overrompeld maar na een tijdje is het eigenlijk best makkelijk, gewoon een kwestie van oefenen.

    Alle metallica solos zijn eigenlijk een beetje hetzelfde, fade to black en one zijn ook goed voor je snelheid.

    van de hoofd solo in one en master of puppets trek ik me handen nog ffies af, daarvoor ben ik niet goed genoeg, of misschien ook wel maar t klinkt me allemaal nog ffies te snel.

    En misschien werkt het ook om op gitaar les te gaan, heb ik geen ervaring mee, misschien ook slecht, weet ik niet.

  9. #29
    Junior Member
    Geregistreerd
    1 oktober 2004
    Locatie
    Kortenhoef
    Berichten
    9

    Standaard

    Intro solo van Fade to Black, Metallica
    Intro solo van One, Metallica
    Intro solo van Sanatarium, Metallica
    Solo van Smells like teen spirit, Nirvana
    Eigen varianten van heel veel solos (zo hoort t dus niet)
    Al di Meola riffs (geniale man)
    En Alex Skolnik is ook goed te doen (Testament),

    Het belangerijkste is om je niet te laten afschrikken door de vele cijfertjes in tabs.

    in het begin werd ik een beejte overrompeld maar na een tijdje is het eigenlijk best makkelijk, gewoon een kwestie van oefenen.

    Alle metallica solos zijn eigenlijk een beetje hetzelfde, fade to black en one zijn ook goed voor je snelheid.

    van de hoofd solo in one en master of puppets trek ik me handen nog ffies af, daarvoor ben ik niet goed genoeg, of misschien ook wel maar t klinkt me allemaal nog ffies te snel.

    En misschien werkt het ook om op gitaar les te gaan, heb ik geen ervaring mee, misschien ook slecht, weet ik niet.

  10. #30
    Junior Member
    Geregistreerd
    1 oktober 2004
    Locatie
    Kortenhoef
    Berichten
    9

    Standaard

    Intro solo van Fade to Black, Metallica
    Intro solo van One, Metallica
    Intro solo van Sanatarium, Metallica
    Solo van Smells like teen spirit, Nirvana
    Eigen varianten van heel veel solos (zo hoort t dus niet)
    Al di Meola riffs (geniale man)
    En Alex Skolnik is ook goed te doen (Testament),

    Het belangerijkste is om je niet te laten afschrikken door de vele cijfertjes in tabs.

    in het begin werd ik een beejte overrompeld maar na een tijdje is het eigenlijk best makkelijk, gewoon een kwestie van oefenen.

    Alle metallica solos zijn eigenlijk een beetje hetzelfde, fade to black en one zijn ook goed voor je snelheid.

    van de hoofd solo in one en master of puppets trek ik me handen nog ffies af, daarvoor ben ik niet goed genoeg, of misschien ook wel maar t klinkt me allemaal nog ffies te snel.

    En misschien werkt het ook om op gitaar les te gaan, heb ik geen ervaring mee, misschien ook slecht, weet ik niet.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top