Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20
  1. #1

    Standaard

    Kan iemand mij vertellen hoe je in vredesnaam een 12 snarige moet stemmen. Kep ervaring zat met 6 snaren maar volgens mij is dat net ff anders. Is er trouwens iemand bekend met de 12 snarige van Ibanez ik kan er namelijk noppes over vinden.Ben er zelf vetblij mee want het klinkt echt waanzinnig.

  2. #2
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.706

    Standaard

    Als je zo'n setje van 12 snaren erop hebt gezet, zie je dat onder de normale E, A en D snaar een veel dunner snaartje zit. Deze moet je gewoon ook op E, A en D stemmen, maar dan natuurlijk hoger. Anders kan je touwtje springen met die snaren.

    De G, B, en E snaar zijn gewoon gedubbeld; de extra snaar die eronder zit, is gewoon dezelfde als de andere G, B, en E snaar. Deze stem je dus ook gewoon zoals de normale snaren.

  3. #3

    Standaard

    Bij mij is de G snaar ook gedubbeld met een oktaafsnaar...

    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2002-05-03 08:59 ]</font>

  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.706

    Standaard

    Ach ja... dat merk je snel genoeg. Als zo'n snaar er bij hangt dat je denkt "al dente", dan moet-ie wat strakker.

  5. #5

    Standaard

    Dus met andere woorden... Gewoon alle snaren stemmen op de klassieke manier EADGBE...???
    Ik dacht namelijk dat de onderste snaren iets hoger og juist iets lager gestemd zouden moeten....

  6. #6
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.706

    Standaard

    't zou best kunnen dat sommigen juist een 12-snarige voor dat soort rare 'ongelijke' stemmings-grappen gebruiken. Ik zou zelf denk ik gek worden... het geeft dan een vaste chromatische afstand, geen vaste harmonische afstand (wat bij een octaaf natuurlijk wél het geval is).

    Volgens mij is een 12-snarige er gewoon voor bedoeld om een voller geluid te geven. Het gaat al snel een beetje op 2 gitaren lijken. Vooral die verschillen bij de snaren die niet gewoon gedubbeld zijn, geven het geluid een beetje jus.

  7. #7
    Member
    Geregistreerd
    19 maart 2002
    Locatie
    Zevenhuizen (vlakbij Rotterdam)
    Berichten
    58

    Standaard

    Even voor de duidelijkheid:

    Volgens mij is het bij een twaalf snarige normaal gesproken gewoon zo dat de dunne snaar onder een dikke snaar precies een octaaf hoger wordt gestemd.

    Als je dus eerst een dikke snaar hebt gestemd moet de dunne snaar eronder hetzelfde klinken als wanneer je de dikkere snaar op de 12de fret speelt.

  8. #8
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.706

    Standaard

    Ik weet 't niet helemaal zeker, maar volgens mij was 't:

    E gedubbeld met zelfde hoogte
    B gedubbeld met zelfde hoogte
    G gedubbeld of 1 octaaf hoger
    D 1 octaaf hoger
    A 1 octaaf hoger
    E 2 octaven hoger (vooral hier twijfel ik)

    Maar zoals ik hierboven al zei... je ziet 't snel genoeg aan de spanning van de snaar.

  9. #9

    Standaard

    OK Nu dan nog ff voor de goede orde... als we van bovenaf kijken in speelhouding kom je dus eerst een dunne E tegen gevolgd door een dikke E als deze dikke dus een octaaf hoger zou moeten dus 6 stappen dan trek je hem volgens mij toch kapot??? Ik heb ut geprobeerd en dacht hmm eerst f checken.. Dus what to do???

  10. #10
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.706

    Standaard

    Hierboven staan de snaren in toon-volgorde; de hoogst klinkende snaar staat het hoogst in het rijtje.

    Als je in speelhouding van boven naar beneden kijkt, ziet 't er als volgt uit:

    dikke E
    dunne E
    dikke A
    dunne A
    dikke D
    dunne D
    dikke G
    dunne G / zelfde G
    2x B
    2x E

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top