Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 59

Discussie: wat zijn triolen?

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    flevoland
    Berichten
    1.433

    Standaard

    als je 3 kwarts speelt speel je toch ook gewoon 3 noten in een tel

    of bedoel jij een triool in een tegenmaat?
    Opinions are like azzholes, everyone has one and they usually stink.

    P.S Your dinner is ready!

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 september 2003
    Locatie
    Ronse [Be]
    Berichten
    107

    Standaard

    ja, maar bij een triool van kwartnoten duurt dat triool evenlang als 2 kwartnoten doch je speelt er drie, verder zie figuur v bluesbreaker, en hou in het achterhoofd dat 1/8 +1/8 noot = 1/4 noot en 1/4 + 1/4 = 1/2 noot etc
    I don't expect you to understand me
    I'm not an ordinary man

  3. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shaggy
    als je 3 kwarts speelt speel je toch ook gewoon 3 noten in een tel

    of bedoel jij een triool in een tegenmaat?
    Een 3/4 maat bestaat uit 3 tellen, en een tel is een kwartnoot

    stel dat je van alle kwartnoten triolen zou maken, dan zou je 9 noten in deze maat hebben staan.

    Dat zou dan genoteerd staan als 9 achtste noten in 3 groepjes van 3, en boven of onder elk groepje een boog met een 3tje

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    ijmuiden
    Berichten
    554

    Standaard

    tjeemig want een hoop verwarrende en foutieve antwoorden

    even samenvatten:
    triolen zijn drie achtsten die gespeeld worden in de tijdsduur van twee achtsten

    je telt ze niet als een een een, twee twee twee maar als é - ne - te, twee - je - te etc. (achsten is vaak e - ne, twee - je etc, 16den = é - ne - me - te, twee - je - me - te etc.)

    Een perfect voorbeeld is de 'blues- of jazzfeeling'. Hier worden de achtsten vrijwel altijd in een trioolvorm gespeeld maar de middelste van de drie noten wordt niet gespeeld. Dat geeft het swingende gevoel aan die muziek.

    Ook is een triool niet drie noten in één tel omdat een tel niet altijd overeenkomt met een kwartnoot (bv. in een 3/8 of 2/2 maatsoort).

    verder was de geplaatste afbeelding niet correct maar moet het als volgt zijn:



    hopelijk heb ik nu alles wel goed :-D

  5. #25

    Standaard

    Triolen zijn gewoon drie noten die je in de tijdsduur van twee van diezelfde noten speelt.

    In het geval van kwartnoten speel je drie kwartnoten in de tijdsduur van twee kwartnoten, in het geval van halve noten speel je drie halve noten in de tijdsduur van twee halve noten.
    In de praktijk zullen die drie individuele noten vanzelfsprekend iets korter zijn dan wanneer je gewoon twee noten zou spelen.

  6. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door delphiro
    tjeemig want een hoop verwarrende en foutieve antwoorden

    even samenvatten:
    triolen zijn drie achtsten die gespeeld worden in de tijdsduur van twee achtsten

    je telt ze niet als een een een, twee twee twee maar als é - ne - te, twee - je - te etc. (achsten is vaak e - ne, twee - je etc, 16den = é - ne - me - te, twee - je - me - te etc.)

    Een perfect voorbeeld is de 'blues- of jazzfeeling'. Hier worden de achtsten vrijwel altijd in een trioolvorm gespeeld maar de middelste van de drie noten wordt niet gespeeld. Dat geeft het swingende gevoel aan die muziek.

    Ook is een triool niet drie noten in één tel omdat een tel niet altijd overeenkomt met een kwartnoot (bv. in een 3/8 of 2/2 maatsoort).

    verder was de geplaatste afbeelding niet correct maar moet het als volgt zijn:



    hopelijk heb ik nu alles wel goed :-D
    sorry hoor, maar het lijkt me stug dat die afbeelding van mij niet klopte, ik heb hem letterlijk nagetekend uit mijn studieboek voor het centraal examen muziek van vorig jaar, en daarmee zou de rest van je uitleg dus ook niet kloppen

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juli 2004
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    337

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door delphiro
    tjeemig want een hoop verwarrende en foutieve antwoorden

    even samenvatten:
    triolen zijn drie achtsten die gespeeld worden in de tijdsduur van twee achtsten

    Ook is een triool niet drie noten in één tel omdat een tel niet altijd overeenkomt met een kwartnoot (bv. in een 3/8 of 2/2 maatsoort).

    verder was de geplaatste afbeelding niet correct maar moet het als volgt zijn:

    hopelijk heb ik nu alles wel goed :-D
    Nee, je mist het punt.

    Een duool zijn twee noten waar drie (of vijf, zeven of negen) noten gangbaar zijn. Een gepunctueerde halve noot bijvoorbeeld wordt dus een duool dat bestaat uit twee kwartnoten.
    Een kwartool is verdeling van driedelige notenwaarde in vieren. Een gepunctueerde halve noot bijvoorbeeld wordt dus een kwartool dat bestaat uit vier kwartnoten.
    Een triool ontstaat door verdeling van een tweedelige notenwaarde in drieën. Het voorbeeld van Bluesbreaker klopt.

    Ik heb alles nagelopen in Eenvoudige Muziekleer van Hennie Schouten en Muziektermen - Termen en technieken van A tot Z van het Spectrum.


  8. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sneez0r

    Een duool zijn twee noten waar drie (of vijf, zeven of negen) noten gangbaar zijn. Een gepunctueerde halve noot bijvoorbeeld wordt dus een duool dat bestaat uit twee kwartnoten.
    Een kwartool is verdeling van driedelige notenwaarde in vieren. Een gepunctueerde halve noot bijvoorbeeld wordt dus een kwartool dat bestaat uit vier kwartnoten.
    Een triool ontstaat door verdeling van een tweedelige notenwaarde in drieën. Het voorbeeld van Bluesbreaker klopt.
    Idd.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    ijmuiden
    Berichten
    554

    Standaard

    yep.. ik zie het inderdaad staan in dat boek (H. Schouten blz. 93 dat hier ligt maar ik in mijn oneindige wijsheid niet dacht te hoeven naslaan)

    mijn excuses voor de valse aantijgingen.. ik ops: mij zeer

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    flevoland
    Berichten
    1.433

    Standaard

    hoeveel triolen past er maximaal in een maat?

    bij 3 kwarts zijn dat er 3
    bij 6/8 zijn dat er max 6
    en bij 4 kwarts zijn dat er max 4


    toch?
    Opinions are like azzholes, everyone has one and they usually stink.

    P.S Your dinner is ready!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top