Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    27 april 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    27

    Standaard Vraagje over kabels...

    Oke, ik heb dus laatst 10 mtr Cordial gekocht met een lading Neutrik connectors en wil nu alles in m'n rack netjes maken. Maar opeens schoot me weer iets te binnen, gebalanceerde kabels :cry: . Ik weet niet zeker, maar volgens mij kan ik beter gebalanceerde kabels gebruiken. De handleiding van de g- major geeft dat aan, maar in de handleiding van mijn Mesa formula hebben ze 't over shielded kabels. Is dat hetzelfde?

    En zo ja, wat voor gebalanceerde kabels raden jullie me aan? Zijn die er ook van Cordial? Of is het de moeite waard extra centen neer te leggen voor van den hull?

    En misschien dat iemand ook nog eens kan uitleggen hoe dat nou zat met de mantel alleen aan de bron verbinden (heb ik ook eens gelezen hier).

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juli 2004
    Locatie
    Geleen
    Berichten
    1.989

    Standaard

    Gebalanceerde kabel = onzin.
    Gebalanceerd signaal = geen onzin, en daarvoor heb je (voor'n mono signaal) gewoon een willekeurige 3-aderige kabel nodig.
    Shielding is het rubber om je kabel heen (hetgeen je ziet dus)

    Als je geen dikke ruisbronnen in je rack hebt, en je kabellengte niet te lang wordt, heeft balanceren weinig zin.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wormaap
    Gebalanceerde kabel = onzin.

    Shielding is het rubber om je kabel heen (hetgeen je ziet dus)
    Shielding is volgens mij de koperen mantel. Die verbind je met de aarde, en op die manier scherm je de kabel af voor invloeden van buitenaf. Shielden dus.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juli 2004
    Locatie
    Geleen
    Berichten
    1.989

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marco5150
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wormaap
    Gebalanceerde kabel = onzin.

    Shielding is het rubber om je kabel heen (hetgeen je ziet dus)
    Shielding is volgens mij de koperen mantel. Die verbind je met de aarde, en op die manier scherm je de kabel af voor invloeden van buitenaf. Shielden dus.
    Dan zit je er toch naast :P
    Bij een kabel is de shielding gewoon het rubber dat eromheen zit.

  5. #5

    Standaard

    even www.tubefreak.com lezen. maarten legt het goed uit op zn site.
    Nocki
    Screw you guys, I'm going home!!!!

  6. #6
    Junior Member
    Geregistreerd
    27 april 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    27

    Standaard

    Naast de shielded cable die tussen pre, poweramp en effectprocessor geplaatst moet worden, moest van de power amp naar de speakerkast een unshielded cable. Betekent dat dan dat ik daar het best gewoon een koperdraadje tussen kan hangen????
    Nee, ik denk dat ze bij mesa boogie iets ander bedoelen met shielded cable. Wat dat weet ik ook niet.

    Zal eens ff kijken op de site van tubefreak, bedankt.

  7. #7

    Standaard

    eeeeeeeeeh ik wil verder niet moeilijk doen ofzo maar eh.....volgens mij is de shielding toch echt de mantel en niet het rubber.



    Je hebt ook shielded en unshielded cables. Shielded cables gebruik je bijvoorbeeld als instrumentkabel, en unshielded cables als speakerkabel. (die zijn dan 2 aderig)

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.627

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marco5150
    eeeeeeeeeh ik wil verder niet moeilijk doen ofzo maar eh.....volgens mij is de shielding toch echt de mantel en niet het rubber.



    Je hebt ook shielded en unshielded cables. Shielded cables gebruik je bijvoorbeeld als instrumentkabel, en unshielded cables als speakerkabel. (die zijn dan 2 aderig)
    klopt

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juli 2004
    Locatie
    Geleen
    Berichten
    1.989

    Standaard

    Goed, dan hebben zowel de lokale PA-winkel als elke geluidstechnicus waarmee ik ooit gewerkt heb het fout

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2001
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    3.339

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wormaap
    Goed, dan hebben zowel de lokale PA-winkel als elke geluidstechnicus waarmee ik ooit gewerkt heb het fout
    Inderdaad.

    Rubber zelf is geen shielding. Althans, niet in dit geval..
    Onder de streep.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top