Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Hout drogen

  1. #1

    Standaard

    Hoe kan ik hout het beste laten drogen, zodat het niet meer extreem blijft werken?
    Ik krijg verschillende verhalen te horen namelijk. ik heb iemand wel eens horen zeggen dat je het op een warme plaats, een zolder ofzo, moet leggen, maar dat kan ik me niet voorstellen.

    Is het niet het beste als je het op balkjes buiten onder een afdak legt (waar het niet nat kan worden) en dat je het zo legt dat de wind er goed langskan? En moet je het hout ook niet op elkaar leggen, omdat het anders kan gaan schimmelen?

    Wie kan me uitsluitsel geven?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2002
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    1.780

    Standaard

    -niet te snel drogen, dan kan het gaan scheuren, dus niet op een verwarming leggen

    -niet laten schimmelen is handig

    -of het buiten kan weet ik niet

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor je reactie!

    Op de verwarming leggen is inderdaad niet zo handig, en niet vanwege scheuren, maar ook niet vanwege kromtrekken denk ik.

    Ik las dit namelijk over het drogen van hout op een site:

    "Een geschikte plaats om hout te drogen en te bewaren is bijvoorbeeld onder een afdak in de wind, waar het hout niet vochtig kan worden door regen".

  4. #4
    Junior Member
    Geregistreerd
    25 maart 2004
    Locatie
    Amstelveen
    Berichten
    12

    Standaard

    ik zou denken aan een plaats waar de tmeperatuur het meest constant is en de luchtvochtigheid laag is.

    Ook heb ik wel eens gehoord van mensen die hun planken voor de vloeren hebben laten drogen bij een bedrijf in een oven. Dat duurt een paar weken in plaats van een paar jaar.
    Underlining the Music...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2003
    Locatie
    blswd
    Berichten
    118

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door prs
    Is het niet het beste als je het op balkjes buiten onder een afdak legt (waar het niet nat kan worden) en dat je het zo legt dat de wind er goed langskan? En moet je het hout ook niet op elkaar leggen, omdat het anders kan gaan schimmelen?

    Wie kan me uitsluitsel geven?
    prs, buiten onder een afdak en genoeg "ventilatie" is inderdaad de beste manier om hout te drogen, en het hout niet op elkaar leggen maar latjes er tussen. :wink:

  6. #6

    Standaard

    Maar dat duurt echt jaren! Je kan het beter naar een grote houtboer brengen en daar in de oven laten drogen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 juni 2003
    Locatie
    Asten
    Berichten
    454

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wimpie
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door prs
    Is het niet het beste als je het op balkjes buiten onder een afdak legt (waar het niet nat kan worden) en dat je het zo legt dat de wind er goed langskan? En moet je het hout ook niet op elkaar leggen, omdat het anders kan gaan schimmelen?

    Wie kan me uitsluitsel geven?
    prs, buiten onder een afdak en genoeg "ventilatie" is inderdaad de beste manier om hout te drogen, en het hout niet op elkaar leggen maar latjes er tussen. :wink:
    Is dat zo? En de luchtvochtigheid dan? Die is buiten niet bepaald constant (vooral hier in nederland niet). En de temperatuur buiten is ook alles behalve constant. Ik weet niet hoor, misschien kun je het beste (als je snel aan je project wil beginnen) hout gaan halen bij dat bedrijf waar ze een zolder hebben met speciaal instrumentenhout. Weet zo niet meer hoe het heet maar als even de zoekfunctie gebruikt kom je het zeker wel een keer tegen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juli 2003
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    136

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door prs
    Bedankt voor je reactie!


    Ik las dit namelijk over het drogen van hout op een site:

    "Een geschikte plaats om hout te drogen en te bewaren is bijvoorbeeld onder een afdak in de wind, waar het hout niet vochtig kan worden door regen".
    Inderdaad helemaal goed. Kijk waar houthandelaren hun hout hebben liggen. Altijd in een open schuur van de grond af. De wind moet er goed bij kunnen, maar het mag niet nat regenen (logisch) :-D

  9. #9

    Standaard

    Bedankt voor de reacties!

    Het hout is ook al redelijk gedroogd, alleen kan het niet droog genoeg zijn natuurlijk. uitgewerkt hout bestaat toch niet.
    Ik probeer wel een goede balans te vinden tussen het drogen binnen en buiten.

  10. #10

    Standaard

    Binnen, met het raam open :-D
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top