Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 32
  1. #1

    Standaard fototopic: Het bouwen van m'n tubeoverdrive

    Ok dan,
    na in dit: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=32900 topic lekker aan het klussen te zijn geweest waren er toch wel een aantal puntjes die voor verbetering vatbaar waren. Eén van de uitgangspunten was dat het geheel in een Hammond 1590BB behuizing moest passen. Op zich was dat wel het geval maar dat was allemaal zo krap dat de opstaande rand van de bodem van het kastje tegen de print aan kwam en het kastje dus niet gesloten kon worden. Verder was de opzet van montage van de print aan de twee jacks prima maar was het een rotklus om het adapterchassisdeel gemonteerd te krijgen daar dat met zijn rand een stukje uitstak. Dat zou een eitje zijn geweest als beide jacks aan de zelfde kant van de print hadden gezeten (a la Ibanez) maar met jacks aan beide kanten was het niet te doen. De print moest dus een paar millimeter smaller zodat hij dieper in het kastje kon liggen.
    verder; De bypass switch op de print was handig voor snelle montage maar zat zo dicht bij de knoppen dat je by het in/uitschakelen constant tegen de knoppen schopte. Dat was dus wachten op de eerste gebroken knop. vervolgens was het ontwerp gebaseerd op een TK999 Tubeking. Deze heeft een paar rare fratsen in de toonregeling zitten zoals een permanente verzwakking in het laag die in het mid circuit weer wordt gecompenseerd. Tot nog toe heb ik daar geen verklaring voor kunnen vinden. De toonregeling is dus uitgebreid doorgesimuleerd en "recht"getrokken. Daarmee is de elektronica ook een beetje versimpeld. Uiteindelijk dus een nieuwe print. Onderkant:

    En de bovenkant:


    Stap 1, het leggen van 10-tallen draadbrugjes:


    Gevolgd door het monteren van de weerstanden:


    Condensatoren, IC's en bypass relais erbij:


    En, na montage van de laatste onderdelen het eerste testen. Werkte bijna in 1 keer. Nogal bassig door een te grote elco. Daarna, scheuren als een tiet.


    Idem maar met zichtbare knoppen:


    OK, de vorige print was te breed en monteerde moeizaam. Gaten voor de jacks in het kastje maken en testen. Dit keer werkte het wel:


    Foto van het gemonteerde bovenbordje met de potmeters:


    En de rest, print, schakelaar en buis, gemonteerd:


    En tenslotte het voorlopige eindresultaat:


    What's next?
    Eerst maar eens uitgebreid in bandverband testen. Daarnaast komt en nog een koelsleuf in het kastje boven de buis. Het geheel moet ook nog gespoten en beletterd worden.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.926

    Standaard

    ik ken wel iemand die een leuk grafisch design kan verzinnen. :wink:

    btw, wat voor schakelaar is dat? is je TB gedeelte door die relais geregeld?
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speeddemon
    ik ken wel iemand die een leuk grafisch design kan verzinnen. :wink:

    btw, wat voor schakelaar is dat? is je TB gedeelte door die relais geregeld?
    Da's gewoon een pulsschakelaar van de Conrad. Ook het enige wat ze als "voetschakelaar" hebben. Het ding maakt alléén contact als je em intrapt. Er zit een kelin flipflopschakelingetje achter wat de Led en, inderdaad, het TB bypassrelais stuurt.

    Het meisje is bezig met de graphics. Werd ineens fanatiek. Daar heb je je meisje voor :wink:
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 januari 2003
    Locatie
    Breukelen
    Berichten
    1.687

    Standaard



    absoluut puik werk! ziet er zeer indrukwekkend uit met die print en dan "dirk_hendrik 2004" alleen de © mist nog... (godverdomme wat heb ik daar lang naar gezocht zeg; alt 100 tm alt 184 gehad...)
    ik hoop voor je dat ie ook goed klinkt!
    Als ik al wat in een band doe, dan is dat hoofdzakelijk als entertainer...

  5. #5

    Standaard

    :-D
    De © (copy uit jouw post) zat er wel op maar het PCB programma vrat em niet. Daarmee stond ie dus niet op de print....
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 januari 2003
    Locatie
    Breukelen
    Berichten
    1.687

    Standaard

    hahaha

    het is trouwens alt 184

    al een idee voor het kleurtje?
    Als ik al wat in een band doe, dan is dat hoofdzakelijk als entertainer...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2002
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    2.053

    Standaard

    Ziet er erg gaaf uit! Maar dat vond ik eigenlijk bij het vorige ontwerp ook al.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 juli 2004
    Locatie
    Scherpenzeel
    Berichten
    131

    Standaard

    Hoeveel heeft dat eigenlijk bij elkaar gekost?
    Who do we think we are?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2003
    Locatie
    ergens in Friesland
    Berichten
    1.640

    Standaard

    ziet er mooi uit! mss kun je een groot gat maken boven de buis en er een doorzichtig plaatje opzetten. dat koelt mss voldoende. open sleuven is toch ook niet zo fantastisch denk ik. staat wel stoer.

    wat is nu je volgende stap? 2 van deze in 1 behuizing en als 2 kanaals preamp/distortion gebruiken? en dan 1 switch om 2 selecteren, 1 switch om ze allebei aan te zetten, 1 switch om te kiezen tussen parallele/serie. oe dat zou wel redelijk uitgebreid zijn.

    en dan internetsite bouwen. inschrijven bij kvk en rijk worden.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 januari 2004
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    831

    Standaard

    Erg mooi werk DH. Jammer dat 't geheel de eerste keer niet paste, maar ja dat heb je zo met ontwerpen, de bottlenecks komen er vaak laat pas uit.
    Het copy-richt symblool maak ik zelf altijd door een kleine letter c met een ronde trace te omgeven, wat omslachtig, maar je moet wat.
    De ellende van de slechte kwaliteit duurt nog voort
    als de vreugde van de lage prijs allang vergeten is.


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top