Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard "Interactieve" EQ knoppen op je amp

    Nu zoals iedereen al weleens gehoord heeft, zijn op de meeste amps de eq knoppen naar het schijnt "interactief" is die zin dat als je bijvoorbeeld de mid regelt, het mogelijk is dat dan de bass ook anders gaat klinken (of andersom, dat weet ik niet. Het is dus niet zo dat de treb/mid/bass knoppen onafhankelijk van elkaar werken. Dat heb ik toch gehoord.

    Nu vind ik dit hoogst verwarrend, en heb echt problemen om te 'begrijpen' wat er nu gebeurt met mij amp als ik aan een EQ knop draai. Gaat de bass omhoog als ik de mid omhoog zet, of gaat de mid omhoog als ik de bass omhoog zet? Wat voor invloed heeft de treb knop,..... enzovoort. Ik bergijp er geen knop van.
    Ik wou dus gewoon vragen of er iemand was die mij dit duidelijk kan uitleggen: Welke knop beïnvloedt welke andere knop, en hoe?

  2. #2

    Standaard

    hangt af van het type van toonregeling dat in je amp zit.
    op deze site kun je een programma afhalen dat je laat zien hoeveel de toonregelaars mekaar beinvloeden

    http://www.duncanamps.com/

  3. #3
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.697

    Standaard

    Op zich maakt 't toch ook niet zo veel uit.
    Je luistert, je draait, je luistert weer, je draait weer... etc.

    En 't zal in vele situaties toch weer anders moeten. Gewoon je oren gebruiken en niet te veel erover nadenken wat er precies technisch gebeurt achter de knoppen.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje
    Op zich maakt 't toch ook niet zo veel uit.
    Je luistert, je draait, je luistert weer, je draait weer... etc.

    En 't zal in vele situaties toch weer anders moeten. Gewoon je oren gebruiken en niet te veel erover nadenken wat er precies technisch gebeurt achter de knoppen.
    Daar ben ik het toch niet mee eens, je kan toch veel beter inschatten wat je doet als je een idee hebt welke invloed een draai aan de knop op je geluid heeft.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.536

    Standaard

    Dat hoor je toch vanzelf? :P
    Als je meer treble wil, dan draai je aan de treble, mis je dan weer wat bas of mids, even draaien en presto.

    Als ik op mijn amp wat treble wegdraai, dan moet er meestal ook iets bas af. Beetje bas erbij? Klein beetje treble erbij. Volgens mij werkt het zo dat de knop waar je aan draait het meeste "doet" en dat je de andere knoppen een heel klein beetje bij moet stellen.

    Ik denk dat dit bij elke amp zo verschilt, dat je het nooit kan "inschatten".

  6. #6
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.697

    Standaard

    Inschatten op "aantal graden gedraaid" of zo lijkt me een onmogelijkheid... dan moet je met zo veel dingen rekening houden.

    De volumeknop heeft bijvoorbeeld ook invloed op je equalizer, alleen niet via de versterker zelf.
    Hoog en laag komen vergeleken met mid bij lagere volumes slecht door. Hoe meer volume, des te meer hoog en laag in je geluid dus... het wordt zeg maar meer en meer gelijk getrokken (fletcher-munson googlen). Dus als je je versterker harder zet, zal je minder hoog/laag nodig hebben voor 'tzelfde geluid.

    Dan moet je ook nog rekening houden met hoe je speakers reageren als je meer volume eroverheen gooit of zelfs als je op bepaalde volumes meer van een bepaald frequentiegebied erin gooit.

    En tot overmaat van ramp zijn er nog wel meer variabelen.
    Uiteindelijk ga ik maar gewoon voor luisteren en bijstellen .

  7. #7
    vinni
    Guest

    Standaard

    Hmm....
    Toen ik de opening van dit topic zag moest ik aan heel iets anders denken.

    De EQ knoppen op je amp werken met een bepaalde centerfrequentie en een bepaalde bandbreedte. Die bandbreedtes overlappen elkaar en beinvloeden elkaar dus. Op 1/3 octaaf equalisers zijn die banden erg smal. Een ander voorbeeld is een notchfilter dat met een hele smalle band werkt en een vervelende feedbackende frequentie met een sterke verzwakking wegwerkt.

    Wellicht dat jer er wat aan hebt.

    Groet,
    Vinni

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pol
    hangt af van het type van toonregeling dat in je amp zit.
    op deze site kun je een programma afhalen dat je laat zien hoeveel de toonregelaars mekaar beinvloeden

    http://www.duncanamps.com/
    Thx, dit helpt mij al heel wat verder.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top