Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
  1. #1

    Standaard Gitaarbouw zonder frees

    Is het mogelijk om een gitaar te bouwen zonder frees, maar met alleen goede beitels en gutsen?

    In theorie moet het toch mogelijk zijn om bijvoorbeeld een trussrodsleuf met een beitel uit te steken? En hoe zit dat met de pickup cavities?

    Nog een vraag, Hoe wordt de trussrod vastgemaakt?
    Op deze manier?





    Bedankt!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Er zijn in principe 2 typen. Beide liggen los in de (hopelijk passende) uitfrezing.

    Het traditionele type is een stalen staaf die in een qua diepte verlopend kanaal ligt (in het midden het diepst) en aan 1 zijde een eraan vastgemaakte verdikking heeft die in het hout geklemd zit en aan de andere zijde draad met drukplaatje, ring en moer o.i.d. Na het plaatsen van de staaf wordt deze opgesloten met een vastgelijmde houten vulstrip, die aan 1 zijde bol en aan de andere recht is.

    Het andere type bestaat uit een stalen staaf die in een recht aluminium U-profiel ligt. Het alu profiel ligt ondersteboven, direct onder de toets en de staaf daarin wordt krom wordt gehouden door een plaatselijke "ondiepte" in het aluprofiel. Voordeel van deze constructie voor de bouwer is, dat de uitfrezing overal even diep kan zijn en je geen vulhoutje hoeft in te lijmen.

  3. #3

    Standaard

    Heb je misschien (of iemand anders) een foto van dat tweede type trussrod (rechte uitfrezing)?

    Edit: Zelf al gevonden





    Is een hele gitaar bouwen te doen zonder frees?

  4. #4

    Standaard

    gelukkig dat ik al een pre-fab strat hals heb, omdat ik de body met een beitel doe, de hals is niet aan te raden om met een beitel te doen, tenzij je heel goed bent met beitel en hamer

  5. #5

    Standaard

    gelukkig dat ik al een pre-fab strat hals heb, omdat ik de body met een beitel doe, de hals is niet aan te raden om met een beitel te doen, tenzij je heel goed bent met beitel en hamer

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2004
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    402

    Standaard

    Denk wel dat het mogelijk is, buiten het zagen om dan. Maar heb je even de tijd dan? Dat gaat flink wat tijd kosten!!!!!!!!!

    Kun je niet met een frees werken dan? Stelt op zich niet zo veel voor hoor. Het zou je een bult tijd schelen!!!!
    GAGAGAGAGA

  7. #7

    Standaard

    je kan een vrees gebruiken ja, maar daar heb ik het geld niet voor en ik weet ook zo 123 niet wie ereen te heeft

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2003
    Locatie
    ergens in Friesland
    Berichten
    1.640

    Standaard

    lijkt me wel tof een gebeitelde body. en dan niet schuren, zodat je allemaal van die vlakjes ziet van het beitelen (net als bij houten standbeelden).

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 oktober 2001
    Locatie
    Kaatsheuvel
    Berichten
    2.524

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door langepink
    je kan een vrees gebruiken ja, maar daar heb ik het geld niet voor en ik weet ook zo 123 niet wie ereen te heeft
    verhuren ze die niet bij de gamma/ karwei/ praxis?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 februari 2004
    Locatie
    zaandam
    Berichten
    1.588

    Standaard

    verhuren ze gewoon hoor, ook bandschuurmachines en alles

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top