Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 41
  1. #1

    Standaard Verschil geluid u.s.a. 117V 60 Hz t.o.v. europa 110V 50Hz

    Als je een u.s.a buizenversterker die daar op117V, 60 Hz is getuned, aansluit op een verhuistrafo die hier 110V 50Hz 500V/A levert, zou de versterker dan anders (minder) kunnen klinken?

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    21 april 2001
    Locatie
    Emmerich
    Berichten
    1.122

    Standaard Re: Verschil geluid u.s.a. 117V 60 Hz t.o.v. europa 110V 50

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaTim
    Als je een u.s.a buizenversterker die daar op117V, 60 Hz is getuned, aansluit op een verhuistrafo die hier 110V 50Hz 500V/A levert, zou de versterker dan anders (minder) kunnen klinken?
    Verschil 50/60 Hz zal je niet horen want de spanning wordt gelijkgericht en verder geeft dat geen verstrekkende problemen. Afhankelijk van je verhuistrafo kan er een spanningverschil zijn ondat die dingen nog wel eens wat willen afwijken. Meten is weten. Vaak zijn ze nog gemaakt voor 220V-110V. We werken nu met 230 dus komt er secundair bij die trafo's alweer wat meer uit. Vergeet niet dat de spanning in Nederland ook niet altijd overal netjes 230V is. Je kan zomaar in een zaaltje of op een festival staan waar je maar 210V hebt, wel eens gehad. Ook wel eens door te lage spanning synthesisers horen bokken, die kunnen daar gevoelig voor zijn. Een buizenamp blijft nog wel redelijk goed werken dan. Qua sound kan een lagere spanning merkbaar zijn. De instelling vd buizen zal iets kouder worden. Mocht je, eenmaal hier, de buizen goed inregelen dan werkt hij net zo goed als een Euro amp.

    Al

  3. #3

    Standaard

    Hmm... De buizen waren inderdaad te koud afgesteld, maar die kon ik heel makkelijk keurig op de geadviseerde op 32mA zetten (6V6). Toch klinkt ie niet zo als ik denk dat ie zou moeten.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard Re: Verschil geluid u.s.a. 117V 60 Hz t.o.v. europa 110V 50

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaTim
    Als je een u.s.a buizenversterker die daar op117V, 60 Hz is getuned, aansluit op een verhuistrafo die hier 110V 50Hz 500V/A levert, zou de versterker dan anders (minder) kunnen klinken?
    Versterker klinkt beter want eventuele brom is lager (50 of 100 Hz i.p.v. 60 of 120 Hz) :-D
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaTim
    Hmm... De buizen waren inderdaad te koud afgesteld, maar die kon ik heel makkelijk keurig op de geadviseerde op 32mA zetten (6V6). Toch klinkt ie niet zo als ik denk dat ie zou moeten.
    afstellen op stroomsterkte is eigenlijk ook niet genoeg, voor een zo perfect mogelijke bias afstelling moet je met scope etc aan de slag.
    pokkel'n

  6. #6

    Standaard

    Op de achterkant v.d. versterker kan je de stroom aflezen die door de eindbuis gaat. D.m.v. een potmeter kan je per buis de bias afstellen.

  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    21 april 2001
    Locatie
    Emmerich
    Berichten
    1.122

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaTim
    Op de achterkant v.d. versterker kan je de stroom aflezen die door de eindbuis gaat. D.m.v. een potmeter kan je per buis de bias afstellen.
    Watvoor amp is het en wat klinkt er precies niet zo goed aan? Weet je toevallig de plaatspanning vd eindpitten?

    Al

  8. #8

    Standaard

    Het is een nieuwe versterker. Een ToneKing Meteor 40A met 4x6V6 buizen. Zie www.Toneking.com.
    De E, A en D snaar klinken goed, de G, B en hoge E klinken dun, niet warm of transparant. Verhogen van de bias
    verhelpt dat niet echt.

    "Weet je toevallig de plaatspanning vd eindpitten? "
    Ik weet niet hoe je de plaatsspanning van de eindbuizen kunt meten, misschien kan je me dat uitleggen.
    Ik ga nu een week op vakantie, daarna meld ik me hier wel weer en kunnen we verder kijken.

  9. #9
    Banned
    Geregistreerd
    21 april 2001
    Locatie
    Emmerich
    Berichten
    1.122

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaTim
    Het is een nieuwe versterker. Een ToneKing Meteor 40A met 4x6V6 buizen. Zie www.Toneking.com.
    De E, A en D snaar klinken goed, de G, B en hoge E klinken dun, niet warm of transparant. Verhogen van de bias
    verhelpt dat niet echt.

    "Weet je toevallig de plaatspanning vd eindpitten? "
    Ik weet niet hoe je de plaatsspanning van de eindbuizen kunt meten, misschien kan je me dat uitleggen.
    Ik ga nu een week op vakantie, daarna meld ik me hier wel weer en kunnen we verder kijken.

    Ik lees 40W. Dat is dan fixed bias --> 32 mA is aan de hoge kant! Je hebt kans dat je daar buisjes mee verstookt want 6V6's zijn niet erg robuust. Het scheelt wel als die amp schermweerstanden heeft (?). Ik zou max 25 mA aanhouden.

    Dat ie niet warm en dun zou voor een deel aan slechte kwaliteit buisjes kunnen liggen maar vaak ligt dat aan matige (goedkope) parts.

    Al

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Negative K3 fan
    afstellen op stroomsterkte is eigenlijk ook niet genoeg, voor een zo perfect mogelijke bias afstelling moet je met scope etc aan de slag.
    Oh?!... Vertel eens...

    Met een toonfiets en een multimetertje kom je een heel eind hoor! Scope heb ik aan de output (dummy load) om power te meten en te kijken of er geen rare rommel in de output zit, maar voor het biassen niet echt nodig maar wellicht weet jij meer dan ik dus vertel...
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top