Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 14 van 14

Discussie: Body

  1. #11

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brutus-Lp
    bedankt , ik bedoelde eigenlijk dat als ik bv 2stukken van de body (mahonie) aan elkaar vastlijm met bijv. een stuk essen er tussen, wat voor geluid kan ik dan verwachten? mahonie achtig of essen achtig, of van allebei wat? (dit is waarschijnlijk een hele domme vraag, maar sorry
    In de jaren '70 en '80 werd door merken als Almebic enzo wel geexperimenteerd met laminaten van diverse houtsoorten. In ieder geval is het hout wat in het midden zit meer van invloed op de klank dan dat van de vleugels. Je zou dus een best aardig klinkende gitaar kunnen maken van een goed stuk hout in het midden en voor de rest multiplex of vurenhout ofzo. Denk aan Brian May's "Red Special" waarbij de middenbalk van eikenhout is en de rest van de body van "meubelplaat" (een ouderwetste vorm van plaatmateriaal opgebouwd uit allerlei latjes die aan elkaar gelijmd zijn en boven en onder voorzien is van een fineerlaag. Is op zich beter dan multiplex maar het scheelt niet veel).

    Merken als Alembic en Jaydee gebruikten ook vaak een middenstuk van toonhout en vleugels van exotische houtsoorten met mooie patronen. Die laatste delen waren puur voor de sier, niet voor het geluid.

    Hopelijk kun je hier wat mee?

    gr.m.

  3. #13
    Member
    Geregistreerd
    4 januari 2004
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    50

    Standaard

    geweldig!
    hardstikke bedankt, dit was inderdaad wat ik zocht

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 augustus 2004
    Locatie
    Maastricht/ Roermond
    Berichten
    213

    Standaard

    Over smaak valt, inderdaad niet te twisten, over wansmaak wel...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top