Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20

Discussie: EMG's op Epi TB

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2002
    Locatie
    Den Haag/Bergen op Zoom
    Berichten
    549

    Standaard EMG's op Epi TB

    hoi,

    Aangezien een nieuwe bas op dit moment ver boven budget ligt (omg.1000euro) en ik toch met enige snelheid een iets degelijker bas wil hebben had ik een paar ideeën.

    Het gaat om de elementen van een Epiphone Thunderbird, dit is een heel fijn spelende bas, speelt erg licht en heeft een uitstekende sustain. Alleen op de elementen is wel bespaard. Het probleem zit hem erin dat het geluid (mid/laag) niet genoeg 'draagt'. Dwz je voelt m'n aanslag op de lage e-snaar wel maar het klinkt niet goed door. Als je een goede bas hebt snap je wel ongeveer wat ik bedoel. Doordat ie niet goed draagt mis ik in het live geluid net een lekkere bodem onder het totaalgeluid. Aan m'n versterker ligt het niet, een collega bassist speelt op een zwaar getunede Musicman Sabre en dat draagt als een huis. Loodzwaar en ontzettend goed gedefineerd.

    Omdat ik de TB een fijne bas vind heb ik er toen een EMG PA2 ingebouwd om meer uit de elementen te halen. Het enige gevolg is dat ik m'n amp nu meer kan ovesturen maar dat is niet nodig. Nadeel is ook dat ik sneller last heb van feedback, en dat is op een PA nogal storend. Opnemen op CD met deze bas gaat dan weer uitstekend wat het is een geluid waar elke engineer heel veel mee kan. Zeker op het achterste element kan je een heerlijk felle solo spelen.

    Alleen het mid/laag blijft matig. Toen zij iemand dat ik eens EMG's moest proberen. Nu gaat het om humbucker elementen. Daarover heb ik een aantal vragen.

    - zijn er bas humbuckers van enig nivo op de markt? Zo ja, welke? EMG HZ?
    - passen deze in de elementsleuven van de TB? (een batterijvakje heb ik er al ingebeiteld)
    - is deze bas betere elementen waard? of geeft een Squier van 250 euro een beter resultaat?
    - hoe moeilijk is het zelf inbouwen van elementen? Met een goed schema is solderen niet echt een punt?
    - Heeft het zin betere potmeters te kopen? Met een andere weerstand?

    please, denk eens een woordje mee. ideeën zijn welkom.
    Te koop: Torque 240Watt bascabinet 4x10" 200 euro.
    ____________________
    HTTP://WWW.VICTIM.NL
    ----------------------------

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2002
    Locatie
    Den Haag/Bergen op Zoom
    Berichten
    549

    Standaard

    *snif*

    is er dan niemand die hier iets vanaf weet?
    Te koop: Torque 240Watt bascabinet 4x10" 200 euro.
    ____________________
    HTTP://WWW.VICTIM.NL
    ----------------------------

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2003
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    383

    Standaard

    try talkbass.com
    .........of heb je die al geprobeerd...?
    [ pearlite.tk ] reinventing metal

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2002
    Locatie
    Limmen
    Berichten
    1.047

    Standaard

    nou vooruit ik weet wel iets.

    bashumbuckers zijn er genoeg op de markt, denk aan seymour duncan, Bartolini en EMG. over de soapbars die jou bas heb, tja daar heb ik geen ervaring mee met deze merken, alleen met de musicman element van SD en de P/J elementen van bartolini, en die noem ik echt 1000% de investering waard als je bas lekker speelt qua hals
    het inbouwen, tja passief kan iedereen die kan kijken een een bout heeft, maar actief is ff meer draadjes en chaos. maar feitelijk blijft het draadje aan dingetje maken.
    ik dacht, dat als je van passief naar actief gaat andere pots wel nut hebben met andere K waarden, maar dat weet ik niet precies, maar ben je al actief, dan maakt het niets uit.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2002
    Locatie
    Den Haag/Bergen op Zoom
    Berichten
    549

    Standaard

    ik ben vooral geinteresseerd in het verschil in geluid tussen de humbuckers van EMG, GIBSON zelf en andere mogelijkheden. En zou een budgetmerk als WSC beter zijn dan de Epiphone elementen enz enz...
    Te koop: Torque 240Watt bascabinet 4x10" 200 euro.
    ____________________
    HTTP://WWW.VICTIM.NL
    ----------------------------

  6. #6
    Junior Member
    Geregistreerd
    2 maart 2004
    Locatie
    groningen
    Berichten
    9

    Standaard

    op mijn bas zitten twee emg 40dc elementen (zaten er standaard in)
    deze bevallen zeer goed
    alle snaren "klinken enorm door"
    het verschil met het "doorklinken" van de e-snaar van mijn squier met kut elementen is zeer groot.
    de 40dc elementen zijn echter wel bedoeld voor 5 snarige bassen

    voor een 4 snarige bas lijken de 35dc een goede optie
    beschrijving vanaf emginc.com:
    The 35DC (Dual Coil) employs parallel placed coils (ceramic loaded) to produce a deep low end, and yet maintain clarity. All of the DC Models are beefy, brilliant, and have more than enough output. The DC also uses the ultra low-noise preamp designed for the EMG- JV model. We recommend an 18 Volt supply for extended head room. This pickup uses a 35 Extended housing that is 3.5 inches (89mm).

    van andere optie (merken) heb ik geen kaas gegeten

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2002
    Locatie
    Den Haag/Bergen op Zoom
    Berichten
    549

    Standaard

    ik zit me idd af te vragen hoe ik een setje EMG35HZ in handen krijg.

    Zijn wel onmeunig duur btw.
    Te koop: Torque 240Watt bascabinet 4x10" 200 euro.
    ____________________
    HTTP://WWW.VICTIM.NL
    ----------------------------

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    flevoland
    Berichten
    1.433

    Standaard

    hmm

    je zou bartolini's kunnen proberen .. en als dat niet lukt actieve emg's en als dat niet iets is van je smaak moet je toch een andere bas kopen
    Opinions are like azzholes, everyone has one and they usually stink.

    P.S Your dinner is ready!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2002
    Locatie
    Den Haag/Bergen op Zoom
    Berichten
    549

    Standaard

    Bartolini maakt geen bas-humbuckers
    Te koop: Torque 240Watt bascabinet 4x10" 200 euro.
    ____________________
    HTTP://WWW.VICTIM.NL
    ----------------------------

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2002
    Locatie
    Heerlen
    Berichten
    2.429

    Standaard

    Ik dacht dat BArt toch zeker buckers maakte, weet je dit zeker laus? http://www.bartolini.net/information...bass_pu_s4.htm

    Maar afgezien van deze (on)juistheid wil ik toch ff melden dat barts mischien niet de beste optie zijn, ik neem aan dat er vrij stevige muziek gemaakt wordt met de thunderbird?
    Ik zou iig kijken naar een setje kwaliteits buckers die voral voor deze stroming goed werken, emg zijn dan een goede keus
    The groove should always be king

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top