Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    23 juli 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    19

    Standaard Wat moet ik betalen voor een EKO BA4 acoustische basgitaar?

    Hoi,

    Een kennis van me heeft mij een acoustische basgitaar van het merk EKO te koop aangeboden. Via een zoektocht op internet ben ik erachter gekomen dat het waarschijnlijk een EKO BA4 is, althans de bas lijkt sprekend op de bas op dit plaatje (EKO BA4FPE):



    Er is wel een verschil: Volgens de tekst op het plaatje is die bas voorzien van piezo pickups en dat heeft de bas die ik kan kopen niet (die is 100% acoustisch). Maar verder lijkt 'ie als twee druppels water op de bas van het plaatje.

    De bas is van de ex-man van mijn kennis geweest en ze weet niet meer wat hij er toendertijd voor betaald heeft (ze weet ook niet hoe oud de bas is, in ieder geval ouder dan zes jaar). Dus heeft ze mij gevraagd een prijs te noemen. Het probleem is dat ik geen idee heb wat zoiets waard is. De bas klinkt zeer goed en ziet er ook goed onderhouden uit. Er is al een paar jaar niet op gespeeld en heeft altijd bij haar in de woonkamer gehangen.

    Heeft iemand van jullie een idee wat ik voor zo'n bas zou moeten geven?
    What's the Speed of Dark?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2002
    Locatie
    Edinburgh
    Berichten
    508

    Standaard

    Geen pick ups, in in ieder geval niet te veel geld voor geven. Akoestische bassen zijn niet bedoeld om bij het kampvuur te spelen; ze zijn meer waard als je ze in het vuur gooit. Basgitaren zonder versterking is als auto zonder benzine.

    Eko is ook niet bepaald een topmerk en ik heb geen idee wat de bas orgineel koste, maar ik zou niet meer dan 100 euro betalen.
    Life is a trip when you're a psycho in love!

  3. #3
    Junior Member
    Geregistreerd
    23 juli 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door frenske
    Geen pick ups, in in ieder geval niet te veel geld voor geven. Akoestische bassen zijn niet bedoeld om bij het kampvuur te spelen; ze zijn meer waard als je ze in het vuur gooit. Basgitaren zonder versterking is als auto zonder benzine.
    Nou, dat ben ik niet met je eens. Ik was verbaasd over het volume dat die bas weet te produceren. Daarnaast zit er een hele mooie acoustische sound in. Ik denk dat deze bas een prima aanwinst voor mijn collectie zou zijn. Tot nu toe gebruikte ik altijd mijn fretless precision bas voor (semi-)acoustisch gespeeld songs, maar dit klinkt toch een stuk beter. Natuurlijk zal 'ie bij grotere optredens wel versterkt moeten worden, maar ik weet niet of ik 'm dan mee zal nemen. Het is toch handiger om dan gewoon je elektrische bas te gebruiken. Neemt ook minder ruimte in beslag.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door frenske
    Eko is ook niet bepaald een topmerk en ik heb geen idee wat de bas orgineel koste, maar ik zou niet meer dan 100 euro betalen.
    Mmm... Met behulp van de zoekmachine hier op gitaarnet vond ik een EKO fretless acoustische basgitaar die door De Plug te koop aangeboden wordt voor 425 euro. Volgens mij is dat ook een BA4, alleen ziet de headstock er iets anders (luxer/meer vintage) uit:

    What's the Speed of Dark?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2003
    Locatie
    ergens in Friesland
    Berichten
    1.640

    Standaard

    ik heb ooit een alliance akoestische bas gehad die erg goed klonk. zeker voor dat geld. koste mij 600 gulden. maar je ziet ze ook wel voor 150-250 euro. ik denk dat de meeste akoestische bassen voor 150-250 euro over de toonbank gaan. 425 vink eigelijk beetje teveel van het goede.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Die EKO akoestische basgitaren waren pakweg 15-20 jaar geleden het beste (betaalbare) alternatief voor de Guilds, en volgens sommigen bepaald niet slechter.

    Die fretloze versie heb ik eind 80-er jaren als occasion in een winkel zien staan voor ca. 600 GULDEN. Bij Feedback staat er zo één in het vitrinemuseum.

    Wat betreft de gebruiksmogelijkheden, voor een akoestisch duo of trio zeker geschikt, maar als je toch versterkt moet spelen, kun je volgens mij beter meteen een gewone elektrische nemen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2003
    Locatie
    Friesland
    Berichten
    132

    Standaard

    Ik speel zelf (onder andere) op een elektro akoestische basgitaar voor de "unplugged" setjes bij mensen thuis bijvoorbeeld. De akoestische gitarist speelt dan onversterkt, maar om mijn bas een beetje door te laten klinken gebruik ik een klein basversterkertje van 25 watt. We hebben dan een erg mooi vol geluid. Zonder de versterking valt de bas toch wat weg.

    Ik gebruik toch de akoestische voor de specifieke klank, ben het dus niet met Piezo eens dat je dan net zo goed een gewone electrische kunt nemen. Maar dat zijn slechts mijn $.02
    Vanaf Vandaag - Nederpop uit Friesland
    http://www.vanafvandaag.tk

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2002
    Locatie
    Edinburgh
    Berichten
    508

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo
    Wat betreft de gebruiksmogelijkheden, voor een akoestisch duo of trio zeker geschikt, maar als je toch versterkt moet spelen, kun je volgens mij beter meteen een gewone elektrische nemen.
    Een akoestische basgitaar klinkt anders dan een electrische, zelfs als de akoestische bas electrisch versterkt is.

    Luister maar naar het verschil tussen gewone el. gitaren en ac. gitaren.
    Life is a trip when you're a psycho in love!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Dat weet ik natuurlijk ook wel.
    Maar als je versterkt gaat spelen, kan rondzingen een rol gaan spelen, zelfs als je doorversterkt wordt via een PA.
    Dat was eigenlijk de reden dat ik voor versterkt spelen een massieve bas voorstelde. Had ik ook even moeten vermelden.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2002
    Locatie
    Heerlen
    Berichten
    2.429

    Standaard

    laag bieden, kan je mischien winst maken, ik zou met het verhaal van m issende piezo en eigenlijk moeilijk laag geluid met een bedrag van 100/150 euro komen..
    The groove should always be king

  10. #10

    Standaard Eko

    Ik heb zelf een originele Eko Bass, fretless met ingebouwde pickups en nylon snare. Ik vind hem de max en is wel degelijk alleen al als verzamelobject de moeite waard. hij kostte me 300 euro maar is zeker meer dan waard, dus een goeie investering en zeker als je bassen verzameld.
    Laatst gewijzigd door Berre; 11 oktober 2008 om 13:34

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top