Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    27 april 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    27

    Standaard prefab hout, is 't wat?

    Het lijkt me wel wat om zelf eens een gitaar te gaan bouwen, En voor het geval het allemaal goed uitpakt wil ik toch wel een goed stuk hout gebruiken.

    Het makkelijkst is om bij Vox Humana een gebookmatched stuk hout te kopen, mal d'r op en zagen maar. Maar is dat ook kwaliteit? De andere optie is naar de Amtserdamsche fijnhouthandel gaan om een stuk hout uit te zoeken. Maar ik kan niet zien of een stuk hout geschikt is voor een gitaar te ja of te nee, geven ze daar goed (en eerlijk!) advies?

    Wie heeft er ervaringen te delen?

  2. #2

    Standaard

    en ik altijd maar denken dat hout van bomen kwam

  3. #3
    Junior Member
    Geregistreerd
    27 april 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    27

    Standaard

    Nee joh, uit een tube :-D


  4. #4

    Standaard

    Vox Humana verkoopt prima hout. Ze zijn eerlijk, en het zijn gitaarkenners, dus ze weten wat ze je verkopen. Bij een houthandel weet je dat nooit, die verkopen vooral hout voor vloeren en zo.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  5. #5
    Junior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2004
    Locatie
    Hier
    Berichten
    25

    Standaard

    De rede om bij de fijhouthandel hout te kopen is dat je zelf kan selecteren op kleur /tekening en geluid van het hout,hou er rekening mee dat het hout minimaal 6 maanden moet nadrogen op rond de 20 graden (langer is altijd beter)

    Je kan beter nu goed hout kopen en alvast beginnen met minder goed hout,als je eerste project is afgerond is het goede hout klaar om alles nog eens te doen maar nu zonder alle foutjes uit je eerste keer.

    [edit] @bert een fijnhouthandel verkoopt echt niet alleen hout voor vloeren hoor !! ga er maar eens kijken )

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2003
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    3.543
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Inderdaad, een gitaar bouwen is niet makkelijk, onderschat dat niet.
    Ik wou het ook eerst, maar toen ik het boek ervoor had aangeschaft (How to build your own electric guitar, van Melvin dacht ik), toen had ik me toch bedacht.
    Echt tijdrovend en extreem precies werk hoor.
    Houd het voor de eeste keer vooral simpel en goedkoop.
    Tupelo over vrouwen:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Soms zit je ervoor, dan zit je erop, dan lijk je bijna te verzuipen, en voor je het weet wordt je weer opgepakt.

  7. #7
    Junior Member
    Geregistreerd
    27 april 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Desperado
    houd er rekening mee dat het hout minimaal 6 maanden moet nadrogen op rond de 20 graden (langer is altijd beter)
    Dat was nou precies waar ik bang voor was, bedankt! Een plankje van Vox Humana dan dus. En ik weet dat het niet makkelijk is. Maar het lijkt me dat ik met veel geduld, precies werk en goede info erg ver kan komen... Over een maandje of 6/7/8 kunt u allen het eindresultaat hier wel bewonderen (danwel misgenoegend afkraken :wink: ).

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Desperado
    [edit] @bert een fijnhouthandel verkoopt echt niet alleen hout voor vloeren hoor !! ga er maar eens kijken )
    Nee, dat snap ik, het was ironisch bedoeld. Punt is dat je er alleen wat vind als je zelf verstand hebt van hout. Voor een beginner is het toch beter om bij een gitaarbouwer te kopen. Maar dat vind de topicstarter dus inmiddels ook.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  9. #9
    Junior Member
    Geregistreerd
    25 maart 2004
    Locatie
    Amstelveen
    Berichten
    12

    Standaard

    Ik heb het hout voor mijn gitaar bij de amsterdamse fijnhouthandel gekocht. Dat scheelt in vergelijking met Fox Humana wel in prijs.

    Mijn ervaring is dat ze daar geen of nauwelijks advies geven, dus als je daar hout wilt kopen zorg dat je goed bent voorbereid en weet wat je wilt. Voor zover ik weet is de kwaliteit van het hout wel heel goed.

    Ze hebben alleen niet altijd even veel soorten of weer net niet in de afmeting die je zoekt. Maar volgens mij hebben ze wel hout dat al lange tijd heeft gedroogd.

    Als je een paar extra tientjes kan missen ga dan naar Fox, die kunnen in ieder geval goed helpen. En weten er veel meer van af.
    Underlining the Music...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Vox koopt zijn hout onder andere bij de Amsterdamse fijnhouthandel
    dus ik zou zelf voor de fijnhouthandel gaan (scheelt je behoorlijk in de prijs)

    Erik van de Haar levert ook mooie stukjes hout en het voordeel daarvan is
    dat het vaak al verlijmt is en op de goede dikte is gebracht

    De A'dam fijnhouthandel levert veel aan instrumentbouwers en weten waar ze over praten (ze zijn overigens ook niet goedkoop)

    Ik koop mijn hout o.a. bij Erik maar ook bij Warmoth, voor je eerste body kun best met goed hout beginnen, tis zo zonde als het allemaal lukt en je houd brandhout over :wink:

    wat ik je wel aanraad is om de brug en neckfrezing door een gitaarbouwer te laten doen, de rest als je dat verpest is altijd nog te repareren

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top